تصویرآفرینی، شیوهای هنری برای بیان مطالب است. این شیوه که مناسب با طبع آدمی است در قرآن و متون اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است و با این روش موجودات و مظاهر عالم هستی بهصورت زنده و پویا مقابل دیدگان مخاطبان قرار داده شده است. تصویرآفرینی مناسبترین روش در آشکار نمودن مقصود و تاثیرگذاری بر مخاطب است. این تاثیر، زمانی دوچندان میشود که تصاویر با فطریات و بدیهیات هماهنگ باشد. بعد از قرآن کریم، استفاده از زبان تصویر در نهجالبلاغه نیز مشاهده میشود. نهجالبلاغه با زبان تصویر با همه وجودِ انسان؛ عقل، حس و وجدان او سخن گفته است. امام علی× در سخنان نغز و بلیغ ِخود، چشماندازهای بدیع جهان هستی را در مقابل دیدگان خوانندگان ترسیم نموده است. در این نوشتار برخی از این تصاویر در مورد زمین، آسمان، کوهها، ابرها و برخی پرندگان مانند طاووس و خفاش، مورد بررسی قرار گرفته است.
Creating images is regarded as an artistic method of expression. The method, being one in harmony with human nature, has been used in holy Quran and Islamic texts and, in this way, creatures and phenomena have been put exposed to addressees` eyes as living and dynamic beings. Creating images is regarded as the most appropriate method for expressing one`s purpose and affecting addressees. The affection would be intensified in the case of being in harmony with human nature and self-evident perceptions. Following the holy Quran, using such a method has been current in Nahj al-Balagha. The book has spoken to human intellect, sense and conscience all. Imam Ali (a) in his mellifluous and eloquent speeches, has drawn interesting scenes of the universe for his addressees in his speeches. In the paper, some cases of his image-creating of earth, sky, mountains, clouds and some birds such as peacock and bat have been studied.
عقل و تفکر وجه بارز امتیاز انسان است. گوهر عقل با پرسشگری بارور میشود. از این رو در آموزههای اسلامی در روند معرفتافزایی انسان، روحیه کنجکاوی و پرسشگری او مورد تشویق قرار گرفته است. مفهوم عباراتی نظیر: «سل تفقها و لا تسال تعنتا» و «سلونی قبل ان تفقدونی» در نهج البلاغه، از یکسو بیانگر ضرورت پرسشگری در کنار انگیزه سؤال وی است و از سوی دیگر پاسخگویی شایسته به پرسشها را مورد تاکید قرار داده است. این پژوهش، نحوه و گونههای پاسخ امام× را معطوف به ارتقاء جایگاه انسانی و در راستای تربیت وی برای نیل به مراتب کمال میداند و در یک نگاه کلی مواجهه امام× را در چنین مواردی، پاسخ به حس کنجکاوی برخاسته از فطرت آدمی پرسشگران و به رسمیت شناختن خصوصیت حقطلبی آدمیان میداند. در نظر داشتن مؤلفههایی نظیر ویژگیهای شخصیتی پرسشگر و فضای پرسش و باورهای حاکم بر آن و موضوع مورد سوال، امام× را بر آن داشته تا گاهی به سوالها، پاسخی شفاف بدهد و زمانی بنا به مصالحی از پاسخگویی امتناع ورزد، همانگونه که گاهی پاسخها اجمالی و زمانی تفصیلی و همراه با تحلیل، اقناع و اتمام حجت و روشنگری است.
Reasoning and thinking have been known as particularities of human being. Therefore, in Islamic teachings on human awareness, human state of being curious and questioner has been encouraged. Such phrases as: »ask for finding out, don’t ask for bothering« and »ask me before you miss me« in Nahj al-Balaghah on one hand, refer to the necessity of asking question along with the motif of questioner and on the other hand, to reasonable answer. The paper has viewed Imams manner of answering as a considerable way for educating questioners, satisfying crucial sense of them and emphasizing their state of being right seeker. When facing questions, he has regarded all necessary grounds in the field and, therefore, taken different positions including, clearly answering, not answering, answering in brief and answering in detail with analysis and full description.
عدهای مسائل اخلاقی را بهعنوان امری خصوصی در زندگی شخصی انگاشته و برخی آن را از مسائل مقدس روحانی و معنویِ موثر در سرای آخرت و امری دستنیافتنی دانستهاند و برخی اخلاق را مانع بزرگ آزادی پنداشتهاند. امام علی× معتقد است که اخلاق نه تنها برای سرای آخرت سعادتآفرین است بلکه برای همین زندگی دنیوی نیز یک ضررت است و انسان برای نیکبختی در طول زندگی خود چارهای جز طی مسیر مکارم اخلاق ندارد. گرچه علم و معرفت، مال و ثروت، جاه و مقام و شرافت نسبی، باعث ارتقاء شخصیت انسان میشود اما این همه در پرتو اخلاق معنا مییابد، بهگونهای که اگر اخلاق حذف گردد، برای شخصیت انسان چیزی باقی نمیماند. از سوی دیگر رعایت اصول اخلاقی، در بحرانها و فرازهای بلند و نشیبهای تند زندگی، کار سادهای نیست و نیازمند عزم راسخ و پشتوانهای نیرومند است. این مقاله با محوریت فرامین امیرمومنان×، درصدد بررسی عواملی است که میتواند عزم جوانح انسان را در پایبندی به اصول اخلاقی راسختر گرداند.
On the whole, there may be found three views on moral problems including a private affair in personal life, a spiritual and holy affair effective in everlasting world and not accessible and a considerable obstacle against freedom. Imam Ali (a) has viewed morality not only useful for happiness in the everlasting but also necessary for this world. Therefore, there may not be found an agent for man`s happiness in this life other than morality. Knowledge, wealth, rank and family honor lead to high personality, yet all these may only happen with regard to morality. Needless to say, it should be stated that moral deed is not easy during difficult circumstances of life and need to some powerful supporter grounds. The paper, focusing on Imam`s commands, has sought to study those agents of considerable effects in deepening roots of moral principles in human being.
هر جامعهای برای جلوگیری از هرج و مرج نیازمند تشکیل حکومت است. در حکومت اسلامی حاکمیت مطلق از آنِ خدای قادر و متعال است. خدای سبحان افرادی را بهصراحت یا اشاره برای اداره حکومت اسلامی منصوب نموده است. از آنجا که دایره حکومت اسلامی گسترده است و یک نفر بهتنهایی نمیتواند تمام سرزمینهای اسلامی را اداره نماید، باید با انتصاب مدیران شایسته در ردههای مختلف سازمانها اداره امور مردم با حفظ رعایت سلسله مراتب سازمانی به خوبی به انجام رسد. با بررسی سیره امام علی× و متون حکومتی برجای مانده از آن حضرت، دانسته میشود که امام در حکومت کوتاه خویش برای انتصاب و ادامه حاکمیت مدیران معیارهایی را قرار داده است، بر اساس این معیارها بخش زیادی از مدیران دولت پیشین از سمت خود عزل شدهاند. در این مقاله مهمترین این ویژگیها مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: ایمان، تقوا، عدالت، امانتداری، صداقت، اصالت خانوادگی، نداشتن سوء پیشینه، نظم و انضباط، تجربه و اطاعتپذیری.
To oppose anarchy, human societies need to government. On Islamic teachings, absolute sovereignty belongs only to God, The Exalted. God, The Supreme, has explicitly or implicitly chosen some people as governor. As the realm of Islamic governor is widespread and, therefore, may not be governed by one person, it is necessary to appoint competent peoples to administrate social and organizational affairs satisfactorily. Regarding Imam Ali`s manner of governmental life and his speeches in the field, it would become clear that Imam appointed his managers based on special norms. Relying on the norms, a large number of managers of the precedent state were dismissed. The paper has studied Imam`s most important norms including religious faith, purity, justice, trustworthiness, truthfulness, family, lack of bad background, order and discipline, experience and state of being obedient.
«ورع» و «عفت» از جمله مفردات اخلاقی در نهج البلاغه است. «ورع» در لغت بهمعنای دوری از گناه است و به شخصی که پیوسته از گناهان دوری کند پرهیزکار یا وَرِع گفته میشود. این واژه از واژگان کاربردی در بحث اخلاق و سلوک عرفانی است و در اصطلاح معناشناسی، دارای خاصیت اشتراک معنوی است، بدینگونه که وَرَع دارای یک معنای کلی است و تحت آن مصادیق فراوانی را میتوان جای داد. اینکه «ورع» در مصادیق خود دارای چه معانی است، بستگی به قرار گرفتن در سیستم معنایی دارد؛ اگر در مرکز سیستم قرار داشته باشد، با معنای تقوا مترادف است و اگر یک عنصر از عناصر سیستم باشد، معنای آن با تقوا متفاوت است. «ورع» با عناصر خاصی مانند تقوا، زهد، عفت، عصمت و نزاهت همسیستم میشود. «عفت» نیز مانند واژگان عصمت، ورع و زهد، بر گونهای از بازدارندگی یا منع و بازداشت دلالت میکند و این همان مفهوم دلالی یا معنای مفهومی است که دارای مصادیق گوناگون بر حسب اوضاع و شرایط متن و فرامتن است. بنابر این «عفت» از مقوله مشترک معنوی است و در یک سیستم معنایی، مصادیق دقیق آن روشن میشود.
Vara` and effat have been used in Nahj al=Balaghah as two words. The former means to avoid sin; one avoiding sins, therefore, is called one of vara` or pious. The word has been used in moral and mysticism with the same meaning in all cases of usage in such a way that it has a universal meaning with many samples. The question that what vara` means in its samples is based on its system of meaning; given being in center of system means the same as taqwa, while given its being one element of the system, it does not mean taqwa. Vara` is systematically in harmony with special elements as taqwa, zohd, esmat and nezahat. The latter also like esmat, vara` and zohd refer to prevention and it is just the same meaning being of various samples in according to different conditions and states of text or paratext. Effat, therefore, is of the same meaning in all its cases of usage and its exact meaning would be clear in a system of meaning.
امنیت در تمامی ابعاد آن، بهعنوان یکی از اساسیترین و ضروریترین نیاز انسانها مورد توجه دین مبین اسلام قرار دارد. یکی از ابعاد امنیت، امنیت اقتصادی است. توسعه و پیشرفت اقتصادی و عمران و آبادانی سرزمین، نیازمند ایجاد و ارتقاء امنیت اقتصادی است. امنیت اقتصادی، حاصل شناخت عوامل و موانع، تهدیدها، روش تحصیل و راهکارها و آثار آن است. حکومتِ هر چند کوتاه امیرمؤمنان× و تأکید ایشان بر ایجاد فضای اقتصادی سالم و به تعبیر امروزی امنیت اقتصادی، میتواند الگویی کامل و نیکو از ایجاد و ثبات امنیت اقتصادی را به تصویر کشاند. مقاله حاضر در صدد بررسی و بیان نقش و جایگاه امنیت اقتصادی و عوامل و موانع امنیت اقتصادی از دیدگاه امیرمؤمنان× و روشهای تحصیل و راهکارها مورد استفاده ایشان در ایجاد و ارتقاء امنیت اقتصادی است.
Security, with all its aspects, has been known as one of most fundamental and essential human needs in Islam. One aspect of security is economic security. Economic development and land reclamation need to prepare and upgrade economic security. Economic security is produced by knowing agents and obstacles, threats, manner of establishment and working procedures and its effects. Imam Ali`s short government and his emphasis on sane economic space, that is, economic security, may give a full and good model for establishing and upgrading economic security. The paper has studied importance of economic security, agents for and against it and Imam`s manners in the field.
کتاب «الغدیر» با تکیه بر منابع اهلسنت در جهت اثبات ولایت امام علی× نگاشته شده است. علامه امینی در اثبات این موضوع به آیات قرآن، احادیث، اشعار و گزارشهای تاریخی استناد نموده است. آیات اکمال، تبلیغ و عذاب واقع از مهمترین آیات و حدیث غدیر از مهمترین روایات مورد استناد الغدیر است. امینی در باب اشعار به 150 غدیریه استناد کرده است. روش عمومی الغدیر در همه این استنادها آن است که افزون بر اثبات واقعه غدیر و انتصاب امام علی× به جانشینی پیامبر اکرم|، به فضایل و مناقب امام× نیز میپردازد. تبیین صحت سند و تواتر حدیث غدیر از روشهای خاص علامه در بحث احادیث است. امینی در ذکر غدیریهها نیز روش خاص خود را دارد. وی در مسیر اثبات ولایت به ذکر شعر شاعران وابسته به گروه و نژاد خاصی بسنده نکرده و به بیان اشعار شاعران عامی و دانشمند و نیز شاعران غیر عرب و غیر مسلمان و حتی مخالف حضرت نیز پرداخته است.
The book of Alghadir has been compiled to prove Imam Ali`s guardianship on the basis of Sunni sources. Allameh Amini for the purpose has relied on Quranic verses, traditions, poems and historical records. The verses of ekmal, tabligh and azabe waqe and hadithe Ghadir are used as the most important verses and tradition. The author has mentioned 150 poems in the field. Common method for all documentations is so that in addition to Imam Ali`s guardianship, his virtues and perfections are also explained. Amini has paid special attention to validity of documents and frequently stated quality of hadithe Ghadir. Again in the case of poems, he has taken a particular method of explanation. He has explained this reality with reliance on the poems of all different poets including non-Arab, non-Muslim and even Imam Ali`s enemies` poems.