رهنمودهای علوی در عرصه مدیریت میتواند راهگشای مدیران دیروز، امروز و فردا باشد. البته این رهنمودها گاه در قالب یک سلسله قضایا یا قواعد کلی ارائه شده است که با توجه به آن، این پرسش مطرح است که روششناسی یا شیوه کشف این قواعد چگونه است و با اصول موجود در مدیریت چگونه پیوند میخورد؟ بدین منظور باید به سراغ دلالتهای روشن متن رفت که مبتنی بر اصول لفظی و اصول عقلایی است و از دانش مدیریت فقط برای تأیید بیشتر و ایضاح فزونتر قاعده یاری جست. با این روش، میتوان به عبارتهایی دست یافت که بهعنوان قاعده مدیریتی نمایان میشوند. البته باید در این راستا مراقب آسیبهای روششناسی از قبیل التقاط، استقرای ناقص، برخورد گزینشی از کلام امام و مشکلات پژوهشهای میانرشتهای بود. قاعدهای که در این مقاله ارائه شده است، قاعده پرهیز از پراکندهکاری در عرصه مدیریت است که از جمله «مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ خَذَلَتْهُ الْحِیَلُ» برگرفته شده است.
Imam Alis teachings in the field of management may be a guide for managers. In some cases, the teachings have been given in a chain of universal propositions and rules on the basis of which the question rises as: how the rules may be extracted and related to present principles of management? Following the purpose, one should notice clear denotations of text being based upon verbal and reasonable rules; present rules of management may be used for confirming and making them clearer only. By the method one can meet some expressions appearing as managerial rules. It would be necessary for the researcher to be careful on such methodological faults as eclecticism, defective examination, arbitrary using of Imam`s speeches and the difficulties of interdisciplinary studies. The managerial rule centered on in the paper is the rule avoiding dispersed measures in the field of management extracted from Imam`s saying: those of dispersed actions are exposed to defeat.
تمام تلاش مدیران بر آن است تا در مدیریت و ساماندهی امور به موفقیت دست یابند. امام علی× مدیری را موفق میداند که هدف کلانش رسیدن به رضایت الهی باشد و برای رسیدن به این هدف کلان پنج هدف خرد را مطرح میفرمایند که مدیر با رسیدن به این پنج هدف خرد، به هدف کلان که همان رضای الهی است خواهد رسید. این پنج هدف عبارت است از: انجام کارهایی که مدیر برای انجامش نزد خدا و خلقش عذر داشته باشد، داشتن نام نیک در میان بندگان خدا، ایجاد آثار زیبا در شهرها، تمام کردن نعمت بر اداره شوندگان و چند برابر کردن کرامت آنان. هر مدیری برای اینکه به این اهداف خرد و کلان برسد به سه شاخصه دانایی، توانایی و پارسایی نیاز دارد. در این مقاله اصولی که مدیر را به شاخصه دانایی میرساند مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از اصل همنشینی و گفتگو با علما و دانشمندان، اصل مشورت، اصل تجربه، اصل شناخت و علم به سنتهای الهی، اصل دور اندیشی و آیندهنگری، اصل تقسیم کار بر اساس علم و اصل آموزش کارکنان. مدیر با رعایت این اصول میتواند شاخصه دانایی را در خود تقویت کند و دانش لازم برای اداره سازمان را کسب نماید.
All managers try to succeed in their management; Imam Ali (a) has known a successful manager to base his/her purpose on God`s satisfaction. As Imam viewed, a manager should pass through five steps to attain such a purpose; the steps include: doing the works taken as excusable by God and His servants, being well-famed among God`s servants, founding beautiful buildings in cities, completing the grace upon those under his office and making their benevolence multiple. Managers that intend to attain minor and major purposes need three indexes: knowledge, ability and purity. In this paper essential grounds for attaining the index of knowledge have been studied. These grounds include accompanying scholars and using their thoughts, noticing consultation, regarding experience, paying attention to Divine traditions, far-sightedness and considering future, distributing works with regard to knowledge and training employees.
گفتار و رفتار امیرمومنان× معیار اصلی شناخت حقیقت و سیمای واقعیاسلام است که میتوان آن را از معارف و آموزههای آن حضرت استحصاء نمود. عقاید بهمنزله ریشههای معارف علوی است و با اخلاق و احکام در هم تنیده است. شناخت منظومه عمیقی چون معارف علوی، بدون بررسی ارتباط میان عقاید، اخلاق و احکام میسر نیست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از منظر معارف علوی قوانین و احکام اخلاقی مطلق و واقعیاند و ریشه در تقوای الهی و اعتقادات فرد مسلمان دارد. در اخلاق از منظر امام علی×، بیشترین تأکید بر خودسازی و تقواپیشگی و پرهیز از هواهای نفسانی است و این در بستر اعتقاد به معاد و روز قیامت صورت میگیرد و از این لحاظ، اخلاق از دریای عقاید و اصول ثابت اسلامی که در معارف علوی شرح و بسط یافتهاند، نشأت میگیرد و ملازم با آن است. درباره ارتباط بین اخلاق با عقاید و أحکام میتوان چنین گفت که بین این معانی رابطه طولی و نیز عرضی وجود دارد و هر کدام از این مفاهیم وجودش از دیگری جدا نیست و یک نوع رابطه عقلی بین آنان حاکم است.
All managers try to succeed in their management; Imam Ali (a) has known a successful manager to base his/her purpose on God`s satisfaction. As Imam viewed, a manager should pass through five steps to attain such a purpose; the steps include: doing the works taken as excusable by God and His servants, being well-famed among God`s servants, founding beautiful buildings in cities, completing the grace upon those under his office and making their benevolence multiple. Managers that intend to attain minor and major purposes need three indexes: knowledge, ability and purity. In this paper essential grounds for attaining the index of knowledge have been studied. These grounds include accompanying scholars and using their thoughts, noticing consultation, regarding experience, paying attention to Divine traditions, far-sightedness and considering future, distributing works with regard to knowledge and training employees.
مطالعه چیستی فرهنگ اخلاقی جاهلیت و واکاوی ابعاد گونهگون آن یکی از موضوعات قابل بررسی و زمینهساز شناخت بهتر آموزههای قرآن و حدیث است. نظام اخلاقی برآمده از عقیده و تفکر جاهلیت، در نهج البلاغه بازتاب یافته و مواضع امام× در برابر دین و عقیده و اخلاق جاهلی از مجموعه فرمایشهایشان کاملاً آشکار است. در این پژوهش فقط فرهنگ اخلاقی جاهلیت از منظر امام مورد بررسی قرار میگیرد؛ نگارندگان میکوشند مواجهه امام علی× با آن فرهنگ را به سه روش توصیفی، ارزش داورانه و انکاری تحلیل کنند. بدینسان این پژوهش به این دستاورد رسیده که امام در نهج البلاغه به نفی و انکار کامل اخلاق جاهلی پرداخته است و هیچ بعدی از ابعاد اخلاق جاهلی را مورد تأیید قرار ندادهاند. این دیدگاه بهویژه در مقایسه با تحلیل دیگر نویسندگانی همچون ایزوتسو ـ که در باب جاهلیت پژوهشهایی داشته ـ متمایز است؛ چرا که آنان در شرح مفاهیم اخلاقی جاهلی و با ذکر صفاتی مثل سخاوت و شجاعت جاهلی گاهی خواستهاند آنها را بهعنوان نقاط برجسته اخلاقی آن عصر ـ در میان انواع ویژگیهای منفی اخلاقی ـ برجسته سازند، اما در نهج البلاغه و از زاویه نگاه امام صفات مذکور نیز، در خدمت غرور و اهداف شخصی قبیلهگرایانه بهعنوان مصداق بارز اخلاق منفی جاهلانه توصیف شده است.
Studying the nature and various aspects of ethical culture of jaheliyah is a necessary ground for the Quran and Hadith to be understood better. Ethical system of jaheliyah has been reflected in Nahj al-Balaghah and Imam Ali`s positions against jaheli religion, belief and ethics is fully clear. In this paper Imam`s view on jaheli ethical culture has been brought into consideration; in the paper, description, valuably measuring and rejection of jaheli ethical culture. So the study has concluded that Imam has rejected jaheli ethics completely. What viewed in the paper differs from views of those scholars like Izutsu. Since they, referring to some ethical cases like benevolence and bravery, have partly sanctioned the culture. While for Imam, such qualities lack ethical value and originate from tribe prides.
بیعت در ادبیات آیینی اسلام، بیانگر کارکرد مشارکتجویانه مردم در حکومت و به مفهوم حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است که در متن حاکمیت الهی پذیرفته شده است. منظور از حق حاکمیت آن است که مردم حق دارند خود سرنوشت خویش را بهدست گیرند. بیعت در نگاه و عمل امام علی× تناسب بیمانندی با جمهوریت و حاکمیت اراده ملت دارد؛ در نگاه امام علی× بیعت وسیله تحقق حکومت و نشان مقبولیت آن است. در این نوشتار ضمن تعریف واژگانی و اصطلاحی بیعت و تبیین تاریخی این رخداد بزرگ در غدیرخم و پس از دوران خلافت سه خلیفه نخست، با ارائه نگاهی جامع از مقوله بیعت در گفتار، نوشتار و رفتار امام علی× با تکیه بر نهج البلاغه و دیگر نگاشتههای حدیثی، ضرورت و اهمیت این رویکرد در شکلگیری حکومت عدل علوی بررسی و ملاکهای بیعت صحیح از دیدگاه آن حضرت بیان شده است. همچنین گوشهای از تصویرآفرینی هنری ایشان در توصیف رخداد بیعت نمایانده شده است.
Oath of allegiance in Islamic literature is regarded as a way for showing faithful adherence to sovereignty as giving the right of ruling to it; this manner of citizens` political participation has been sanctioned by Divine sovereignty. By the right of sovereignty is meant people`s right to decide their socio-political fate. Oath of allegiance in Imam Ali`s view and action is of a very considerable resemblance with republicanism and sovereignty of nation`s will; for Imam, oath of allegiance is regarded as the way for government to be actualized and nationally agreeing with. In the paper, literal and technical meanings of oath of allegiance, its necessity and importance and its historical background in Ghadir Khom and after the caliphate of the first caliphs with regard to Imam Ali`s sayings in the field have been presented and explained. As explained in the paper, fundamental effect of oath of allegiance in the establishment of Alawi just government as well as the measures for a valid oath of allegiance have been studied. In addition, some cases of Imam`s artistically image-creating in describing oath of allegiance have been shown.
سکوت یا غیاب معنادار عناصر زبانی در نوشتار دارای کارکردهای مختلف و در تحلیل گفتمان، موضوعی حائز اهمیت است و بهمثابه صورتی دلالتمند، کاملکننده گفتار و قادر به بیان اندیشهها است. از این منظر که سکوت میتواند بهنوعی، غیابی نسبی باشد و برخی رخدادها از خلال آن تفسیر میشوند، سکوتها دلالتمند است و بهعنوان بخشی از زبان، قصد تاثیر بر مخاطب بهواسطه نگفتن پارهای از اطلاعات و یا حذف اطلاعات را دارد. از آنجا که متن مکاتبههای امرمومنان×، در کنار عنصر هدایتبخشی، قابلیت سنجش از زاویه جدیدترین دیدگاههای زبانی را داراست، در این پژوهش، نامه امام علی× به معاویه، با موضوع تاکید بر مشروعیت خلافت علوی و مقابله با گفتمان مخالف، بر اساس نظریه «سکوت گفتمانی» بازخوانی میشود. این پژوهش گفتمان سکوت را در دو محور ابتدایی در دو سطح ساختاری و معنایی مورد نظر قرار میدهد و سپس با فرارفتن از متن و بر اساس بافت زبانی و سیاق و بافت موقعیتی، به تحلیل دلالتهای سطح کاربردشناختی گفتمان میپردازد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که وجود نمونههایی از سطوح سکوت ساختاری، معنایی و کاربردشناختی در این نامه، کارکرد ایجازگویی، همگرایی، تصویرسازی، فعالسازی ادراک مخاطب و عتابگویی را بهدنبال دارد.
Meaningful silence or absence of lingual items play notable part in discourse analysis and, as a denoting form, is capable of expressing ideas and completing speeches. As silence may be known to be a kind of relative absence and cause some happenings to be commented, silences are of denotation and as a part of language intend to affect the addressees by not expressing information or deleting it. Imam Ali`s letters, in addition to their guiding nature, may be regarded as those texts capable of study by the newest teachings in linguistics. In the paper, Imam Ali`s letter to Mu`awiyah, with an emphasis on legality of Alawi caliphate and opposing the opposite discourse, is reread on the basis of the theory of discourse silence. In the study, the theory of silence discourse has been focused on in two primary pivots in structural and semantic levels and, then, going beyond the text and relying on lingual texture, context and situation texture seeks to analyze the denotations of applicability of the discourse. As described in the paper, occurring some cases of structural, semantic and applied levels of silence in the letter show the effect of speaking in brief, convergence, imagination, attracting the addressees` mind and rebuking.
با نگاهی گذرا به تاریخ زندگانی پیامبران الهی و با استناد به کلام وحی و سخنان اولیای دین از جمله امیرمؤمنان× بهراحتی شمول رسالت انبیا در دو قلمرو دنیوی و اخروی قابل اثبات است. مقاله حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که چرا دامنه رسالت دین محدود شده و با حذف بخش اعظم محتوایش، کاراییاش ستانده شده است؟! فرضیه تحقیق آن است که دین اسلام با ارائه طرح و برنامه برای زندگی و معرفی مدل رهبری پیامبر|، امامان معصوم^ و فقیهان واجد شرایط در روزگار غیبت، نافی سکولاریسم است، اما در دوران معاصر افرادی با سر دادن شعار سکولاریسم بهدنبال بیاهمیت جلوه دادن دین و محدودسازی نقش آن در زندگیاند. در این نوشتار ادعا و اثبات میشود که سکولاریسم در مکتب علوی× مردود و محکوم به فنا است و مبانی اصلی سکولاریسم بهدلیل کلینگری و توصیفی بودن خطاپذیرند. ازاینرو پاسخگوی مناسبی برای نیازهای ضروری بشر نیست. پس نیاز آدمی به دین و تعالیم وحیانی، ابدی خواهد بود؛ زیرا نیازهای وی برای رشد، قرب به خدا و استیفای حقوقش از راه مکاتب بشری و الحادی و یا به کمک دانش محدود آدمی ممکن نیست و تنها اسلام بهعنوان دین برآمده از دانش نامحدود الهی پاسخگوی نیازهای یادشده است.
With a glance at the history of revealed Prophets, religious teachings and the speeches of religious leaders like Imam Ali, one would directly perceive that Prophets` mission includes earthly life and the hereafter both. Now the question occurs as: why has the domain of Prophets` mission limited and the greatest part of its teachings suppressed and its vital application left? It is hypothesized that complete program of Islamic leadership including prophecy, Imamate and faqih guardianship has refuted secularism, though some defending it try to attribute low importance to religion and its part in human life. As explained in the paper, in Alawi School, however, the theory is refuted; its principles are known as descriptive and, therefore, exposed to fault and may not answer human necessary needs. Such being the case, human essential need to religion and revealed teachings is not temporary. For human needs may not be satisfied by human limit knowledge and it is only Islam that supported by absolute knowledge can satisfied them.