per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
9
18
42234
Original Article
اسوهپردازی از حکومت حق مدار برای آیندگان
Making an example of justice oriented government for next generations.
علی اصغر پورعزت
1
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
اگرچه جهان با حکومت عدل امام علی(ع) چندان نپایید، اما این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسید و از جمله آنکه " این حکومت الگو و اسوه حکومت پاک سیرتان در گذر تاریخ شد". گویا این حکومت برپا شد تا دلیل و راهنمای همه کسانی باشد که در طول تاریخ به حکومت عدل و پاکیزه میاندیشند؛ حکومتی که در آن حق تفسیر عدل است و عدل تفسیر و معنی حق؛ و این همه مستلزم احیا و توسعه مکارم اخلاقی در میان حکمرانان و مردم است؛ تا منزلت حکمرانی اخلاقی حاصل آید و جلوههای اخلاق در حکومت پدیدار شوند و حکومت حق مدار شکل بگیرد؛ حکومتی که بر مدار اخلاق توسعه مییابد و هربار ابتلاء به خطا، آن را به اصلاح خود برمیانگیزد و به احیای مکارم اخلاقی در حکومت و حکمرانی مشتاقتر و امیدوارتر میسازد و مصمم مینماید. این حکومت اسوه است؛ اسوهای نیکو برای برای آیندگانی که به بلوغ فهم و درک و توان حفظ و نگهداری از سازههای گوناگون حکومت عدل دست مییابند.
Although the world of Imam Ali’s governing did not last long, however this government have reached many of its goals, among which becoming an example and module for one of the most non-corrupted governments through history was one of them. It seems that this government appeared for those who had the ideology of a clean and justice oriented system; a government in which justice is the interpretation of rights and rights are interpretation and meaning of justice; manifesting all of these requires the resurrection and development of moral values among governors and people; so the status of moral governing is established and the effects of morality within governing appears and forms a justice oriented governing module. A government that is developed based on morality, will encourage and motivate itself to modification every time it faces risk of error, therefore will be more hopeful and enthusiastic to restore moral values within overnment and governing. This kind of government is a role model; a valuable role model for future generations who will reach the maturity, an understanding and capability to protect the structures of justice oriented government.
https://www.nahjmagz.ir/article_42234_a6815cda00b24863db94de9318bc88c7.pdf
حکومت حقمدار
مکارم اخلاقی
عدالت اجتماعی
اسوه حکمرانی
نسلهای آینده
Justice oriented government
moral values
Social Justice
governing role model
Future generations
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
19
42
42235
Original Article
تعالی علمی بانوان در پرتو سیره علوی
promote women in alavis method.
رقیه سادات مؤمن
1
نهله غروی نایینی
2
دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
با ظهور و گسترش اسلام آنچنان تحول عظیم علمی فرهنگیای در جامعه و پیرو آن در عرصه بانوان به وجود آمد که ایشان را از حضیض جاهلیت به اوج عالمیت رساند. مسلم است که این تحول فرهنگی بینظیر نیازمند پیگیری و استدامه جدی از سوی سیستم حکومت اسلامی است. سیره فردی و اجتماعی علوی جلوه بیهمتایی از اهمیت بخشی به دانش زنان، و تربیت و استفاده بهجا از ظرفیت علمی زنان در عرصههای مختلف بود. . این نوشتار با استفاده از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقولهبندی(از طریق کدگذاری باز)، عمدتاً به صورت استقرایی به تحلیل محتوای اقوال و سیره عملی حضرت علی در خصوص فرهنگ آموزش عالی زنان در سطوح مختلف پرداخته، و مؤلفههای کلی حضور فرهنگی علمی زنان در حکومت علوی را استخراج نموده؛ و اثبات کرده که در دیدگاه علوی نه تنها زنان از لحاظ قابلیت علمی و استعداد عقلی متفاوت و مادون نیستند، بلکه حضرت علی علیهالسلام به رشد و شکوفایی علمی ایشان توجهی خاص داشتهاند. منش و سیره علوی براین اساس استوار است که علاوه بر آموزش جامع زنان خانواده، زنان جامعه را نیز در عرصههای مختلف علمی-معرفتی توانمند سازد، و حسب مورد از این نیروی متعالی در ردههای مختلف حکومتی استفاده نماید.
With NahlaQa'raviNaithe start of a massive transformation and expansion of Islam scientific and Culturalwomen in society and culture that arose from ignorance to self-deliver them. It is obvious that this cultural change need to keep track of the Islamic governmentPersonal and social life of Imam Ali manifestation of the importance of women's knowledge,and training and proper use of the scientific capacity of women in various metod. This article uses inductive content analysis Astqrayydescribed in three stages, analysis and categorization and more for inductive. Word of content analysis and practical life of Imam Ali in the culture of higher education of women in various levelsAnd cultural and scientific indicators of the presence of women in government and Alawi extrac, And proved that the Imam Ali women from different intellectual talent and less of a science and not menBut Imam Ali to the growth and prosperity of women noted.
https://www.nahjmagz.ir/article_42235_72ee2ab6a2208979267187ceeb245089.pdf
حضرت علی علیهالسلام
زن
علم
آموزش عالی
فرهنگ
Imam Ali
Women
Science
Education
culture
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
43
58
42236
Original Article
سیستم نظارت بر مدیران در مدیریت علوی با تأکید بر نهجالبلاغه
The supervision system for managers in the “Alawite” management.
عبدالله موحدی محب
1
مهری جهانگیری
2
استادیار دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد نهجالبلاغه دانشگاه کاشان
انسان به دلیل ویژگی اختیار و توانایی تمرّد، به نظارت نیازمند است؛ منطقاً اهمیت نظارت و کنترل کارگزاران و مدیران باید به صورت مضاعف دیده شود، زیرا همواره احتمال سوءاستفادهی آنان از قدرت وجود دارد. کنترل و نظارت در دستگاه اداری وظیفهی اجتنابناپذیر رهبران تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارکان و وظایف مدیریتی در مفاهیم عمیق و سیرهی عملی اماما علی(ع) در پی پاسخ به این مسئله است که سیستم نظارت بر مدیران در مدیریت علوی چگونه است؟ با بررسی نمودها و رهنمودهای مدیریتی و نظارتی امام علی(ع) نظارت را در مدیریت علوی بر پایهی عدالت و حقمحوری و در قالب ترکیبی نمایان شد. این پژوهش حاضر نشان داد امام علی(ع) علاوه بر اینکه مدیران را به رعایت تقوای الهی و نظارت و کنترل درونی سفارش مینمود، با ایجاد سیستمهای نظارتی و کنترلی با محوریت عدالت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، از عملکرد مدیران آگاهی یافته و به کارگزاران دستور میداد که از وجود مکانیزم نظارت و کنترل بر کارکنان غافل نمانند.
Because human have the characteristic of free will and ability of defiance, they need supervision; logically, the importance of supervision and control on agents and managers should be doubly seen, because there is always the opportunity of them abusing their position; therefore control and supervision in the system of government is an inevitableresponsibility of the leaders. The current research with the title of “the supervision system for managers in the “Alawite” management emphasizing “nahjol balaqe” with the goal of researching the management principals and responsibilities in profound concepts and Amir-almomenin’s measures, is seeking the answer to this important question that how is supervision in “Alawite” management? This literature with studying Imam Ali’s management and supervision aspects and suggestions, has manifested its supervision in “Alawite” management which is based on justice and fairness. The method of research is based on content analyzation which was done by linked religious resources and current scientifically finding. The discovery of the existing survey shows that amir-al momenin (Imam Ali), not only always encouraged managersto be observant of divine virtue, supervision and inner control, but also by creating supervising and controlling systems based on justice, directly and indirectly, would be aware of these managers performance and would order governing agents to not be oblivious to benefits of supervision and control mechanisms.
https://www.nahjmagz.ir/article_42236_b87f33627df09cf66e46afa81d5ed597.pdf
مدیریت علوی
نظارت
روش ترکیبی
عدالت
نهجالبلاغه
“alawite” management
Supervision
combinatorial method
Justice
Nahjol Balaqe
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
59
86
42237
Original Article
الگوی تکریم مردم در تعامل سیاسی از منظر نهج البلاغه
The model of reverence of People in political intraction from the perspective of Nahj al-Balagha.
رضا جعفری
1
محمود کریمی
2
فتح الله رشیدزاده
3
دانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه افسری امام علی
دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)
دانشیار دانشگاه فارابی
تکریم مردم در تعامل سیاسی از منظر نهج البلاغه در سیرة عملی امام علی(ع) امری برجسته است. این پژوهش با هدف چیستی و چرایی و چگونگی موضوع وروش مطالعه داده بنیاد و با گردآوری کتابخانه ای تدوین یافته است. داده ها به روش توصیفی تحلیلی، تجزیه و تحلیل گردیده اند. پژوهش نشان داد که در الگوی حکومتیامام علی(ع) تکریم مردم با نگرش به کرامت ذاتی انسان و به اقتضای تکلیف انسانیاو بوده و با کشف 22 شاخص از نهج البلاغه پیرامون تکریم مردم، فرضیه های تحقیقاثبات و این شاخص ها، ذیل چهار مقوله ی «فرهیختگی»، «حق»، «عدل» و «عزت» قرارگرفت. این چهار مقوله پارادایمهای نظریۀ مورد بحث را شکل داد. معنای ایننظریه آن است؛ در جامعه ای که مردم در تعامل سیاسی با زمامدار، از عزت برخوردار و حق خود را استیفا نمایند؛ امور متناظر به آنان، بر بستر عدل جاری و زمینه یفرهیختگی مردم فراهم خواهدد گشت؛ چنین تعاملی، بر محور تکریم استوار است.
This study aimed to design a model for political engagement from the perspective of reverence in Nahj al-Balagha has been developed. The need for research but studies is that narrow and scattered references, research codified in this regard, be seen in the scientific community of the country. While the Islamic Republic, as a center of Shi'ite, in direneed of having patterns in all areas of your Alevi and Shiite countries that homosexual tendencies, especially in the political field; Therefore, this study was small, but as a step forward in this direction is important. Accordingly, the main question of the study, discovered why and what and how to respect people's political engagement indicators in Nahj al-Balagha that positive hypothesis corresponding to it, looking for it. This study collected data library foundation with a descriptive analysis of the data analysis are sent. The results indicate that reverence o People with an attitude of respect for the inherent dignity of the human person and the nature of his task and with the discovery of 22 indicators of Nahj ofreverence, proving hypotheses and indicators, the following four categories of "civilization", "right", "justice" and "dignity" were discussed theory paradigms have shaped. This theory is meant, in a society where People engage in political governance, of their dignity and their rights advocated, corresponding to their affairs, in the context of the current and the field of literacy for people to justice is such an interactive, based on respect Based.
https://www.nahjmagz.ir/article_42237_df9892c59af27a98f5af9e8299dd4fac.pdf
امام علی
نه جالبلاغه
تعامل سیاسی
تکریم و کرامت
زمامدار
مردم
Imam Ali (p.u)
Nahj al-Balagha
political intraction
respect and dignity
Governance
People
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
87
118
42238
Original Article
فراخوانی داستانهای قرآنی در خطبههای نهج البلاغه
Recall Quranic Stories in Nahj-o-alBalaghah.
مهدی عابدی جزینی
1
فریده دادفر
2
استادیار گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان.
دانشجوی ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه اصفهان.
قرآن کریم سرچشمه فصاحت، بلاغت و اعجاز و مهمترین میراث دینی، فکری و فرهنگی و وجه مشترک مسلمانان است که همواره در طول قرنهای متمادی مورد توجه شخصیتهای گوناگون واقع شده و با داشتن ویژگیهای خاصی همچون جامعیّت، روشنگر راه بشریت به سوی سعادت و امنیت و آرامش بوده است. از جمله مشخصههای خاص قرآن کریم، اسلوب قصهگویی است که در بسیاری از سورهها به کار رفته است و به همین جهت، ادبا و بزرگان دینی و مذهبی از آن به عنوان مهمترین منبع در جهت وضوح و رسایی مفاهیم در آثار خود استفاده نموده اند. حضرت علی (ع) نیز زمانی که ناآگاهی مردم را نسبت به مسائل مختلف مشاهده کردند در سخنان خود به بیان موضوعات گوناگون پرداخته، با الهام گرفتن از داستانهای قرآنی که برای عامه مردم قابل درک بود، مسائل سیاسی، اجتماعی و دینی و اخلاقی را تبیین نمودند. امام در این راستا با بهرهگیری از داستان آفرینش انسان، قدرت بیپایان خداوند را متذکّر شده و با بیان داستان زندگیِ برخی پیامبران مردم را به زهد و دوری از دنیاپرستی دعوت نمود و با یادآوری سرگذشت امتهای پیشین همچون قوم سبأ، مخاطبان را از شبیه شدن به آنان و سرنوشتشان بر حذر داشت.
The Holy Quran is the source of eloquence , rhetoric, and miracle; and the most important religious, intellectual, and cultural legacy; and a commonality among all Moslems. It has been the focus of different historical figures’ attention; and with its particular features such as comprehensiveness, it has always illuminated the humanity’s road to happiness,security and serenity. Among other features, The Quran has its unique story-telling style which is used in many of its suras; and thus has been used as the most important source by scholars as well as religious leaders in order to introduceclarity and adequacy into their works. His Holiness, Imam Ali Ibn AbiTalib, as the leader of Moslems and The Prophet’s successor, tried to explain in His speech whenever He observed the people’s ignorance towards certain topics, clarifying the political, social, religious and moral issues using the inspirations from quranic stories, which were intelligible by the public. In doing so, His Holiness reminded His audience of God Almighty’s endless power using the story of human creation. He also urged them to asceticism and avoiding the veneration of the mundane by telling the modest life ofprophets such as Jesus Christ. And by referring to the story of past nations such as the Sabeans, He warned the audience not to act like them and have the same bitter destiny.
https://www.nahjmagz.ir/article_42238_60ac8b4b32017e3c587ae5996680727e.pdf
داستانهای قرآنی
نهج البلاغه
پیامبران
بینامتنیت
Quranic Stories
Nahj-o-alBalaghah
prophets
intertextuality
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
119
140
42239
Original Article
تحلیلی بر مدل سیاسی حکومت در عصر غیبت (با تکیه بر آموزههای نهجالبلاغه)
Analyzing the political governing module in the absence era (occultation era).
حامد پوررستمی
1
معصومه نظری
2
عضو هیئت علمیدانشگاه تهران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی
موضوع حاکمیت و مدل سیاسی در اسلام از دو منظر و در دو برهه قابل بررسی و ملاحظه است: 1)عصر حضور امام معصوم و 2)عصر غیبت امام معصوم. در عصر حضور، حاکمیت بر اساس نظام «امامت»(به معنای خاص) استوار است بدین معنا که در یک سازوکار اصطفایی- ماورایی حق حاکمیت به معصومان تفویض میشود. در عصر غیبت این امر با گونهای ارتباط و پیوند با مدل و نظام جامع امامت ارتباط مییابد. این پژوهش ثابت کرد که آموزههای نهجالبلاغه، از جمله خطبه 40 و نامه 62، با بیان برهانی و استدلالی، مدل سیاسی عصر غیبت را نظام دینی(نه فقط نظام دینداران) دانسته و حاکمیّت آنرا از آنِ بهترینها از حیث علم و عدل و کفایت قلمداد میکند.
The subject of government and political module in Islam can be categorized into two subjects: 1) the presence era of immaculate imam 2) the absence era of immaculate imam. In the presence era, governing is based on the “Imamat” system (in the proper sense) which means in a divine-chosen mechanism, the right of governing is submitted to theimmaculate ones. However how is this in the absence era and what relationships and attachment does it have with the general “Imamat Regim” Module? Basically can this matter be seen skeptical? This columns hypothesis has gone in the direction that the teachings of “Nahjol balaqe” such as verse(khotbeh) number 40 and letter number 62, with demonstrative arguments, has known the political module of absence era to be the religious regime (not just religion owners regime) and governing of it should be reserved for those who are the best in knowledge, justice, adequacy.
https://www.nahjmagz.ir/article_42239_2aa08569dbb2baf1bde5b06295f2c77b.pdf
حکومت دینی
مشروعیت سیاسی
عصر غیبت
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
religious regime
Political Legitimacy
absence era
Nahjol Balaqe
Imam Ali (A.S)
per
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
1735-8051
2016-01-01
15
1
141
169
42240
Original Article
راهبردهای «نفوذ اجتماعی» از رهگذر خطبه قاصعه
Social influence strategies in a sermon of qasaa.
مرضیه محصص
1
عضو هیأت علمیدانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
امروزه عقلانی شدن ساختار جوامع نوین موجب تقلیل کارایی اشکال مستقیم قدرت شده است. در این راستا اتخاذ راهبردهای غیر مستقیم اقناعی و از آن جمله « نفوذ اجتماعی»، به عنوان یکی از اثربخشترین ابزارها به شمار میآید. این راهبردها با برخورداری از وصف پویندگی، متناسب با مقتضیات هر برهه تنوع مییابد. انتزاع مفهوم نفوذ اجتماعی از رهگذر بازخوانی روشهای زمامداری امام علی(ع)، تجلیگر الگوی تأثیرگذاری در حوزه ارزشهای انسانی و اجتماعی میباشد. مقاله حاضر پژوهشی میان رشتهای با هدف واکاوی راهبردهای نفوذ اجتماعی در جهت ترویج روابط اجتماعی هم سطح و پرهیز از برتریجویی، بر اساس خطبه قاصعهاست. یافتههای این تحقیق نشان داد که در این خطبه از رهگذر ارائه شواهد تاریخی، معرفی گروههای مرجع مثبت و منفی در جهت تغییر، تصویرپردازی هنری، بصیرت افزایی، تولید تعهد اجتماعی و اثرگذاری آوایی به مثابه راهبردهایی در جهت نفوذ اجتماعی استفاده شده است.
The rationalization of the structure of modern societies leads to less direct forms of power is efficiency. In this regard particularly persuasive indirect strategies such as "social influence", one of the ways effective. The strategies with a characteristic dynamism, variety is suitable for any time. The formation of the concept of social influence through research methods Imam Ali's rule reflects the pattern of human values and social influence. This article interdisciplinary research with the aim of achieving social influence strategies to promote equitable social relations and the avoidanceof hegemony, Qassa sermon is based. This study showed that in this context by showing the historical evidence, the introduction of positive and negative reference groups in the change, artistic imagery, insight synergies, social commitment and sound effects are used as guidelines for social influence.
https://www.nahjmagz.ir/article_42240_06b741b661dc09de46c8e868dbd19784.pdf
نفوذ اجتماعی
نهجالبلاغه
خطبه قاصعه
تکبر
برتری جویی
social influence
Nahj al-Balagha
Sermon Qasaa
arrogance
Superiority