ORIGINAL_ARTICLE
اسوهپردازی از حکومت حق مدار برای آیندگان
اگرچه جهان با حکومت عدل امام علی(ع) چندان نپایید، اما این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسید و از جمله آنکه " این حکومت الگو و اسوه حکومت پاک سیرتان در گذر تاریخ شد". گویا این حکومت برپا شد تا دلیل و راهنمای همه کسانی باشد که در طول تاریخ به حکومت عدل و پاکیزه میاندیشند؛ حکومتی که در آن حق تفسیر عدل است و عدل تفسیر و معنی حق؛ و این همه مستلزم احیا و توسعه مکارم اخلاقی در میان حکمرانان و مردم است؛ تا منزلت حکمرانی اخلاقی حاصل آید و جلوههای اخلاق در حکومت پدیدار شوند و حکومت حق مدار شکل بگیرد؛ حکومتی که بر مدار اخلاق توسعه مییابد و هربار ابتلاء به خطا، آن را به اصلاح خود برمیانگیزد و به احیای مکارم اخلاقی در حکومت و حکمرانی مشتاقتر و امیدوارتر میسازد و مصمم مینماید. این حکومت اسوه است؛ اسوهای نیکو برای برای آیندگانی که به بلوغ فهم و درک و توان حفظ و نگهداری از سازههای گوناگون حکومت عدل دست مییابند.
https://www.nahjmagz.ir/article_42234_a6815cda00b24863db94de9318bc88c7.pdf
2016-01-01
9
18
حکومت حقمدار
مکارم اخلاقی
عدالت اجتماعی
اسوه حکمرانی
نسلهای آینده
علی اصغر
پورعزت
1
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
پورعزت، علی اصغر.1389. "پژوهش ابعاد حکمرانی اخلاقی در فحوای عهدنامه امیر(ع)". فصلنامه پژوهش های نهجالبلاغه. سال هشتم، شماره 30. بنیاد نهجالبلاغه.
2
پورعزت، علی اصغر.1390. "عدالت امام علی و آینده ایران" . فصلنامه پژوهشهای نهجالبلاغه ، سال نهم، شماره 32. بنیاد نهجالبلاغه.
3
پورعزت، علی اصغر. 1394. مدیریت ما؛ مدیریت اسلامیدر پرتو نهجالبلاغه امام علی(ع). انتشارات بنیاد نهجالبلاغه.
4
تمیمیآمدی، عبدالواحد؛ غرالحکم و دررکلم، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی, 1378، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
5
رفیع الدین محمد بن محمد مومن جیلانی،( م: 11ق)، شرح اصول کافی جیلانی(الذریعه الی حافظ الشریعه)، تصحیح محمدحسین درایتی. قم: دارالحدیث. چاپ 1387.
6
طبری، فضل بن حسن. 548 قمری. تهذیب الاحکام(تحقیق خراسان). چاپ1407 قمری. تهران: دارالکتاب الاسلامیه.
7
نهجالبلاغه امام علی"(ع)". گردآوری سیدشریف رضی: ترجمه عبدالمحمد آیتی، 1378، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامیو بنیاد نهجالبلاغه.
8
ORIGINAL_ARTICLE
تعالی علمی بانوان در پرتو سیره علوی
با ظهور و گسترش اسلام آنچنان تحول عظیم علمی فرهنگیای در جامعه و پیرو آن در عرصه بانوان به وجود آمد که ایشان را از حضیض جاهلیت به اوج عالمیت رساند. مسلم است که این تحول فرهنگی بینظیر نیازمند پیگیری و استدامه جدی از سوی سیستم حکومت اسلامی است. سیره فردی و اجتماعی علوی جلوه بیهمتایی از اهمیت بخشی به دانش زنان، و تربیت و استفاده بهجا از ظرفیت علمی زنان در عرصههای مختلف بود. . این نوشتار با استفاده از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقولهبندی(از طریق کدگذاری باز)، عمدتاً به صورت استقرایی به تحلیل محتوای اقوال و سیره عملی حضرت علی در خصوص فرهنگ آموزش عالی زنان در سطوح مختلف پرداخته، و مؤلفههای کلی حضور فرهنگی علمی زنان در حکومت علوی را استخراج نموده؛ و اثبات کرده که در دیدگاه علوی نه تنها زنان از لحاظ قابلیت علمی و استعداد عقلی متفاوت و مادون نیستند، بلکه حضرت علی علیهالسلام به رشد و شکوفایی علمی ایشان توجهی خاص داشتهاند. منش و سیره علوی براین اساس استوار است که علاوه بر آموزش جامع زنان خانواده، زنان جامعه را نیز در عرصههای مختلف علمی-معرفتی توانمند سازد، و حسب مورد از این نیروی متعالی در ردههای مختلف حکومتی استفاده نماید.
https://www.nahjmagz.ir/article_42235_72ee2ab6a2208979267187ceeb245089.pdf
2016-01-01
19
42
حضرت علی علیهالسلام
زن
علم
آموزش عالی
فرهنگ
رقیه سادات
مؤمن
1
دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
نهله
غروی نایینی
2
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
قرآن کریم
1
آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و دررالکلم، محقق: درایتی، مصطفی، قم:مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، 1366 ش
2
ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، محقق ابراهیم، محمد ابوالفضل، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، ۱۴۰۴ق
3
ابن الاثیر، عزالدین ابوالحسن علی بن ابی الکرم، اسد الغابه فی معرفة الصحابه، مصر: جمعیه المعارف المصریه، 1285ق
4
ابن حجر العسقلانی الشافعی، ابوالفضل شهاب الدین احمد بن علی، فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1408ق/1988م
5
ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، بیروت: دار صادر، 1388ق/1968م
6
ابن طیفور، ابوالفضل احمد بن ابی طاهر، بلاغات النساء، تحقیق: یوسف البقاعی، بیروت: دارالاضواء، ۱۴۲۰ق/۱۹۹۹م.
7
ابن عبد ربّه، احمد بن محمد، العقد الفرید، تحقیق مفید محمّد قمیحه، چ هشتم، بیروت: دارالکتب العلمیة، 1407 ق /1987 م
8
ابن عساکر، ابو القاسم علی بن حسن بن هبة الله شافعی دمشقی، تاریخ مدینه دمشق، بیروت: دار الفکر ، ۱۴۱۵ ق
9
ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتلالطالبین، تحقیق: احمد صقر، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات، 1419 ق
10
ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبد الله، معرفة الصحابه، محقق: شافعی، محمد حسن اسماعیل، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1422ق
11
اربلی، ابی الحسن علی بن عیسی بن ابی الفتح، کشف الغمّه فی معرفة الائمّه، قم: مرکز الطباعة والنشر للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)، ۱۴۲۶ق.
12
الامین، السید محسن، اعیان الشیعه، تحقیق و اخراج: الامین، السید حسن، بیروت: دارالتعاریف للمطبوعات، 1403ق/1983م
13
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری المسمى بالجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله صلى الله علیه وسلم وسننه وأیامه،شرح محب الدین الخطیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، بی تا
14
البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر، انساب الاشراف، ج۲، تحقیق: محمدباقر محمودی، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات،۱۳۹۴ق/۱۹۷۴م.
15
بهادر، سید محمد صدیق حسن خان، حسن الاسوه بما ثبت الله و رسول فی النسوه، چاپ هند، دارالرائد العربی، 1301ق
16
جواد، على، المفصل فى تاریخ العرب قبل الاسلام، چاپ اول، بیروت، دارالعلم للملایین، 1970 م
17
الجویر، ابراهیم بن مبارک، عمل المرأه فی المنزل و خارجه، ریاض، مکتبه العبیکان، 1416ق
18
ORIGINAL_ARTICLE
سیستم نظارت بر مدیران در مدیریت علوی با تأکید بر نهجالبلاغه
انسان به دلیل ویژگی اختیار و توانایی تمرّد، به نظارت نیازمند است؛ منطقاً اهمیت نظارت و کنترل کارگزاران و مدیران باید به صورت مضاعف دیده شود، زیرا همواره احتمال سوءاستفادهی آنان از قدرت وجود دارد. کنترل و نظارت در دستگاه اداری وظیفهی اجتنابناپذیر رهبران تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارکان و وظایف مدیریتی در مفاهیم عمیق و سیرهی عملی اماما علی(ع) در پی پاسخ به این مسئله است که سیستم نظارت بر مدیران در مدیریت علوی چگونه است؟ با بررسی نمودها و رهنمودهای مدیریتی و نظارتی امام علی(ع) نظارت را در مدیریت علوی بر پایهی عدالت و حقمحوری و در قالب ترکیبی نمایان شد. این پژوهش حاضر نشان داد امام علی(ع) علاوه بر اینکه مدیران را به رعایت تقوای الهی و نظارت و کنترل درونی سفارش مینمود، با ایجاد سیستمهای نظارتی و کنترلی با محوریت عدالت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، از عملکرد مدیران آگاهی یافته و به کارگزاران دستور میداد که از وجود مکانیزم نظارت و کنترل بر کارکنان غافل نمانند.
https://www.nahjmagz.ir/article_42236_b87f33627df09cf66e46afa81d5ed597.pdf
2016-01-01
43
58
مدیریت علوی
نظارت
روش ترکیبی
عدالت
نهجالبلاغه
عبدالله
موحدی محب
1
استادیار دانشگاه کاشان
AUTHOR
مهری
جهانگیری
2
کارشناسی ارشد نهجالبلاغه دانشگاه کاشان
AUTHOR
نهجالبلاغه
1
الوانی، مهدی، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی، چاپ دهم، 1376.
2
ابراهیمی، محمدحسین، مدیریت اسلامی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1375.
3
اسکندری، محمدحسین، دارابکلایی، اسماعیل، پژوهشی در موضوع قدرت، قم: مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، 1383.
4
تصدیقی،محمدعلی، مقدمهای بر مدیریت آموزشی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامیواحد شهرضا، 1374.
5
تقوی دامغانی، سیدرضا، نگرشی بر مدیریت اسلامی، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1379.
6
جعفری، قاسم، مبانی فقهی نظارت شهروندان بر حاکمان(با تأکید بر نظر امام خمینی)، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی: معاونت پژوهشی، چاپ اول، 1388.
7
حسینی، سیده سکینه، اصفهانی، مینا، مدیریت و اهمیتآن از دیدگاه امام علی(ع)، فصلنامهی راهبرد، شماره چهلویکم، 1385.
8
خدمتی، ابوطالب و همکاران، مدیریت علوی، قم: پژوهشکدهی حوزه و دانشگاه، چاپ اول، 1381.
9
درّی نجفآبادی، قربانعلی، مبارزه با فساداداری در حکومت علوی(ع)،شماره هفدهم، 1379.
10
دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران، 1346.
11
دینپرور، سیدجمالالدین، فرمانهایامیرالمؤمنین علی(ع) به مدیران ارشد، تهران: انتشارات بنیاد نهجالبلاغه، چاپ دوم،1387.
12
رابینز، استیفن پی، رفتار سازمانی(مفاهیم، نظریهها و کاربردها)، ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم، 1378.
13
رامپوری، غیاثالدین محمد، غیاثاللغات، به کوشش منصور ثروت، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، 1363.
14
علاقهبند، علی، مدیریت عمومی، تهران، نشر روان، ، چاپ چهاردهم، 1385.
15
فایول، هنری، اصول فنّ اداره، ترجمه هادی هدایتی، تهران: مؤسسه علوم اداری دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی، بیچا، 1337، ص 9.
16
کاظمی، بابک، سیستم اطلاعاتی مدیریت، تهران: نشر پیشبرد، چاپ اول، 1368.
17
محمودی، محمدباقر، نهجالسعادۃ فی مستدرک نهجالبلاغه، مصحّح عزیز آلطالب،سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1376.
18
مظفّریان، منوچهر، رهبریومدیریتاسلامی، تهران: مؤسسهی مطبوعاتی عطائی، چاپ اول، بیتا.
19
معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ هفتم، 1364، فرهنگ فارسی.
20
منتظری، حسینعلی، مبانی فقهیحکومت اسلامی، ، تهران: کیهان، چاپ اول، 1367.
21
موریسی، جرج، مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی، ترجمه فریده معتمدی و سید مهدی الوانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ دوم، 1368.
22
نبوی، محمدحسین، مدیریت اسلامی، قم: مرکز اتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم، 1377. خوانسارى، جمالالدّین، شرحغررالحکم و دررالکلم، مصحح میرجلالالدین حسینی ارمویمحدث، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1366.
23
یعقوبی، احمدبنأبییعقوب بن واضح، تاریخ یعقوبی، بیروت: دار صادر، بیچا، بیتا.
24
25. Stoner, James & Freeman, Edward; Management; London; Prentic – Hall International, 1989.
25
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی تکریم مردم در تعامل سیاسی از منظر نهج البلاغه
تکریم مردم در تعامل سیاسی از منظر نهج البلاغه در سیرة عملی امام علی(ع) امری برجسته است. این پژوهش با هدف چیستی و چرایی و چگونگی موضوع وروش مطالعه داده بنیاد و با گردآوری کتابخانه ای تدوین یافته است. داده ها به روش توصیفی تحلیلی، تجزیه و تحلیل گردیده اند. پژوهش نشان داد که در الگوی حکومتیامام علی(ع) تکریم مردم با نگرش به کرامت ذاتی انسان و به اقتضای تکلیف انسانیاو بوده و با کشف 22 شاخص از نهج البلاغه پیرامون تکریم مردم، فرضیه های تحقیقاثبات و این شاخص ها، ذیل چهار مقوله ی «فرهیختگی»، «حق»، «عدل» و «عزت» قرارگرفت. این چهار مقوله پارادایمهای نظریۀ مورد بحث را شکل داد. معنای ایننظریه آن است؛ در جامعه ای که مردم در تعامل سیاسی با زمامدار، از عزت برخوردار و حق خود را استیفا نمایند؛ امور متناظر به آنان، بر بستر عدل جاری و زمینه یفرهیختگی مردم فراهم خواهدد گشت؛ چنین تعاملی، بر محور تکریم استوار است.
https://www.nahjmagz.ir/article_42237_df9892c59af27a98f5af9e8299dd4fac.pdf
2016-01-01
59
86
امام علی
نه جالبلاغه
تعامل سیاسی
تکریم و کرامت
زمامدار
مردم
رضا
جعفری
1
دانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه افسری امام علی
AUTHOR
محمود
کریمی
2
دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
فتح الله
رشیدزاده
3
دانشیار دانشگاه فارابی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فراخوانی داستانهای قرآنی در خطبههای نهج البلاغه
قرآن کریم سرچشمه فصاحت، بلاغت و اعجاز و مهمترین میراث دینی، فکری و فرهنگی و وجه مشترک مسلمانان است که همواره در طول قرنهای متمادی مورد توجه شخصیتهای گوناگون واقع شده و با داشتن ویژگیهای خاصی همچون جامعیّت، روشنگر راه بشریت به سوی سعادت و امنیت و آرامش بوده است. از جمله مشخصههای خاص قرآن کریم، اسلوب قصهگویی است که در بسیاری از سورهها به کار رفته است و به همین جهت، ادبا و بزرگان دینی و مذهبی از آن به عنوان مهمترین منبع در جهت وضوح و رسایی مفاهیم در آثار خود استفاده نموده اند. حضرت علی (ع) نیز زمانی که ناآگاهی مردم را نسبت به مسائل مختلف مشاهده کردند در سخنان خود به بیان موضوعات گوناگون پرداخته، با الهام گرفتن از داستانهای قرآنی که برای عامه مردم قابل درک بود، مسائل سیاسی، اجتماعی و دینی و اخلاقی را تبیین نمودند. امام در این راستا با بهرهگیری از داستان آفرینش انسان، قدرت بیپایان خداوند را متذکّر شده و با بیان داستان زندگیِ برخی پیامبران مردم را به زهد و دوری از دنیاپرستی دعوت نمود و با یادآوری سرگذشت امتهای پیشین همچون قوم سبأ، مخاطبان را از شبیه شدن به آنان و سرنوشتشان بر حذر داشت.
https://www.nahjmagz.ir/article_42238_60ac8b4b32017e3c587ae5996680727e.pdf
2016-01-01
87
118
داستانهای قرآنی
نهج البلاغه
پیامبران
بینامتنیت
مهدی
عابدی جزینی
1
استادیار گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
فریده
دادفر
2
دانشجوی ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- نهج البلاغه.
2
- ابن کثیر، ابو الفداء اسماعیل(1407)، قصص الأنبیاء، بیروت: العصریة.
3
- ابن میثم بحرانی،کمال الدین(1417)، شرح نهج البلاغه، ترجمه قربان علی محمدی مقدم و علی اصغر نوایی یحیی زاده، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة.
4
- جزائری، سید نعمت الله(1389ش)، قصص الأنبیاء، ترجمه عاطفه حمامیان قمی، تصحیح محسن آشتیانی و علی اکبر میرزایی، قم: مؤسسه فرهنگی هنری نگین سبز علوی، نشر زهیر.
5
- تستری، محمد تقی (1418)، بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغه، تهران: نشر امیر کبیر.
6
- جعفری، محمد تقی(1418)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: مکتبة نشر الثقافة الاسلامیة.
7
- حمزه، عمر یوسف (1414)، أسس الدعوة الی الله فی القرآن الکریم، قاهره: دار المصریة اللبنانیة.
8
- دیلمی، ابی محمد الحسن بن محمد (1398ق)، ارشاد القلوب، بیروت: موسسه الأعلمی للمطبوعات.
9
- زمخشری، محمود بن عمد بن محمد (1389)، تفسیر کشّاف، ترجمه مسعود انصاری، تهران: انتشارات ققنوس.
10
- الزین، سمیح عاطف. )1988م(، قصص الأنبیاء فی القرآن الکریم، بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
11
- سید رضی(1420ق)، تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین، ترجمه و شرح نهج البلاغه، مترجم فتح الله کاشانی، تهران: ناشر میقات.
12
- شیخ صدوق (1385ق)، علل الشرایع، بیروت: دار المرتضی.
13
- طبرسی، فضل بن حسن( 1408ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
14
- الطراونة، سلیمان)1992م(، دراسة نصیة أدبیة فی القصّة القرآنیة، عمان: الجمعة الأردنیة.
15
- عباس، فضل حسن)1987م(. القصص القرآنی ایحاؤه و نفحاته، عمان: دار الفرقان.
16
- علیان، مصطفی )1992م(. بناء الشخصیة فی القصة القرآنیة، عمان: دار البشیر.
17
- کلینی، ثقة الاسلام (1365ش)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
18
- قطب، سید (2002م(، التصویر الفنی فی القرآن، القاهرة: دارالشروق.
19
- محمدی اشتهاردی، محمد (1388ش)، قصههای قر آن به قلم روان، تهران: ناشر: انتشارات نبوی.
20
- مغنیه، محمد جواد(1400ق)، فی ظلال نهج البلاغة، بیروت: دار العلم للملایین.
21
- مکارم شیرازی، ناصر(1375ش)، پیام امام شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
22
- مکارم شیرازی، ناصر (1362ش)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
23
- میرزایی،علی اکبر(1395ش)، قصههای قرآن،قم: نشر دانشوران.
24
-هاشمی خویی، میرزا حبیب اله (1400ق) ، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، تهران: مکتبة اسلامیة.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر مدل سیاسی حکومت در عصر غیبت (با تکیه بر آموزههای نهجالبلاغه)
موضوع حاکمیت و مدل سیاسی در اسلام از دو منظر و در دو برهه قابل بررسی و ملاحظه است: 1)عصر حضور امام معصوم و 2)عصر غیبت امام معصوم. در عصر حضور، حاکمیت بر اساس نظام «امامت»(به معنای خاص) استوار است بدین معنا که در یک سازوکار اصطفایی- ماورایی حق حاکمیت به معصومان تفویض میشود. در عصر غیبت این امر با گونهای ارتباط و پیوند با مدل و نظام جامع امامت ارتباط مییابد. این پژوهش ثابت کرد که آموزههای نهجالبلاغه، از جمله خطبه 40 و نامه 62، با بیان برهانی و استدلالی، مدل سیاسی عصر غیبت را نظام دینی(نه فقط نظام دینداران) دانسته و حاکمیّت آنرا از آنِ بهترینها از حیث علم و عدل و کفایت قلمداد میکند.
https://www.nahjmagz.ir/article_42239_2aa08569dbb2baf1bde5b06295f2c77b.pdf
2016-01-01
119
140
حکومت دینی
مشروعیت سیاسی
عصر غیبت
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
حامد
پوررستمی
1
عضو هیئت علمیدانشگاه تهران
AUTHOR
معصومه
نظری
2
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه
2
ابن شعبه حرانی، تحف العقول، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1404ق
3
ابن طاووس، رضی الدین علی بن موسی، کشف المحجة، تهران، کتابفروش تهرانى، 1306ق
4
ابن میثم بحرانی، علی، شرح نهجالبلاغه، بی جا ، نشر الکتاب ، 1362 ش
5
آشوری، داریوش، فرهنگ سیاسی، تهران انتشارات مروارید، ۱۳۵۱ش
6
امام خمینى، کتاب البیع، قم، موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س )، 1386ش.
7
جوان آراسته، حسین، مبانى حکومت اسلامى، قم، بوستان کتاب، 1386ش
8
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، موسسة آل البیت علیهم السلام، 1412ق
9
خمینی، سیدروح الله، حکومت اسلامی، تهران، موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س )، 1378ش
10
خمینی، سیدروح الله، کشف الاسرار، تهران، حجر، بی تا
11
رفیعى علی و دیگران، تشکیلات نظام جمهورى اسلامى ایران، قم، مرکز تحقیقات اسلامى، 1357ش
12
شوشتری، محمدتقی، بهج الصباغة فی شرح نهجالبلاغه، تهران، امیرکبیر، 1376 ش
13
صدوق، محمد، کمال الدین و تمام النعمة، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1405 ق.
14
طلوعى، محمود، فرهنگ جامع سیاسى، تهران، نشر علم، 1372ش
15
عبادی، کوروش، انگلستان، تهران، وزارت امور خارجه، 1373ش
16
عسکری، ابوهلال، الفروق اللغویة، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1412 ق
17
قانون اساسی جمهوری اسلامیایران
18
قدردان قراملکى، محمد حسن، حکومت دینى از منظر استاد شهید مطهرى، موسسه دانش و اندیشه معاصر - تهران، چاپ: دوم، 1379 ه.ش.
19
کارلتون کلایمری، توتون جیمز آندرسن، کارل کویمبی کریستول، آشنایی با علم سیاست، ترجمه: بهرام ملکوتی، تهران، سیمرغ ، ۱۳۵۶ش
20
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح: علی اکبر غفاری، بیروت، دارالاضواء، 1405ق
21
متقی هندی، علاء الدین، کنزالعمال، بیروت، موسسة الرسالة ، 1409 ق
22
مصباح یزدی،نگاهى گذرا به نظریه ولایت فقیه، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(قدس سره)، 1382ش
23
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج11،تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1374ش
24
مطهری، مرتضی، پیرامون انقلاب اسلامى، تهران، نشر هماهنگ، ۱۳۸۲ش
25
مطهری، مرتضی، مقدمه ای بر جهان بینى اسلامی،تهران، مرکزآموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۲ش
26
موسوی، سید عباس، شرح نهجالبلاغه، بیروت، دار الرسول - دار المحجة البیضاء، 1418ق
27
میرزایی، نجفعلی، فرهنگ معاصر عربی- فارسی، قم، دارالثقلین، 1379ش
28
نظرپور، مهدى، آشنایى با نظام جمهورى اسلامى ایران، تهران، معاونت آموزش نیروى مقاومت بسیج، 1382ش
29
نوروزی، محمد جواد، فلسفه سیاست، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1378ش
30
هاشمی، محمد، حقوق اساسى جمهورى اسلامى ایران، تهران، نشر میزان، 1387ش
31
مقالات
32
پوررستمی، حامد، تحلیل راهبردی از امامت در دکترین امام رضا(ع)، مجله انتظار موعود، پاییز و زمستان 1389، شماره 33
33
معرفت، محمّد هادى، ولایت فقیه، فصلنامه کتاب نقد، شماره 7، 1378ش
34
لاتین
35
D. Novak, The Place of Anarchism in the History of Political Thought, The Review of Politics, Vol. 20, No. 3(Jul., 1958), pp. 307-329, Published by: Cambridge University Press
36
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای «نفوذ اجتماعی» از رهگذر خطبه قاصعه
امروزه عقلانی شدن ساختار جوامع نوین موجب تقلیل کارایی اشکال مستقیم قدرت شده است. در این راستا اتخاذ راهبردهای غیر مستقیم اقناعی و از آن جمله « نفوذ اجتماعی»، به عنوان یکی از اثربخشترین ابزارها به شمار میآید. این راهبردها با برخورداری از وصف پویندگی، متناسب با مقتضیات هر برهه تنوع مییابد. انتزاع مفهوم نفوذ اجتماعی از رهگذر بازخوانی روشهای زمامداری امام علی(ع)، تجلیگر الگوی تأثیرگذاری در حوزه ارزشهای انسانی و اجتماعی میباشد. مقاله حاضر پژوهشی میان رشتهای با هدف واکاوی راهبردهای نفوذ اجتماعی در جهت ترویج روابط اجتماعی هم سطح و پرهیز از برتریجویی، بر اساس خطبه قاصعهاست. یافتههای این تحقیق نشان داد که در این خطبه از رهگذر ارائه شواهد تاریخی، معرفی گروههای مرجع مثبت و منفی در جهت تغییر، تصویرپردازی هنری، بصیرت افزایی، تولید تعهد اجتماعی و اثرگذاری آوایی به مثابه راهبردهایی در جهت نفوذ اجتماعی استفاده شده است.
https://www.nahjmagz.ir/article_42240_06b741b661dc09de46c8e868dbd19784.pdf
2016-01-01
141
169
نفوذ اجتماعی
نهجالبلاغه
خطبه قاصعه
تکبر
برتری جویی
مرضیه
محصص
1
عضو هیأت علمیدانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
AUTHOR
نهجالبلاغه( نسخه صبحی صالح ).
1
نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، موسسه انتشارات مشهور، 1379.
2
ابن ابی الحدید، عز الدین ابو حامد،شرح نهجالبلاغه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ط2، 1965.
3
ابن الاثیر، ضیاء الدین، المثل السائر فی ادب الکاتب و الشاعر، تعلیق احمد الحوفی و بدوی، دار نهضه،1363.
4
ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب،چ3،بیروت، دار صادر، 1414.
5
ابن میثم بحرانی، میثم بن علی، شرح نهجالبلاغه،بی جا، دفتر نشر کتاب، 1362.
6
ارونسون، الیوت، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرکن، تهران، انتشارات رشد، 1389.
7
انوری، حسن، فرهنگ سخن، انتشارات سخن، تهران، 1382.
8
بنیاد نهجالبلاغه، مسایل جامعه شناسی از دیدگاه امام علی(ع)، تهران،1373.
9
بیرو، آلن، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، کیهان، تهران، 1375.
10
جرداق، جورج، روائع نهجالبلاغه، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، بی جا، 1417.
11
جعفری، محمد تقی، ترجمهوتفسیرنهجالبلاغه،چ7، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1376.
12
الجوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، تاج اللغه و صحاح العربیه، دار العلم للملایین، بیروت، 1398.
13
چاوا، فرانکفورد ؛ نچمیاس، دیوید،روشهای پژوهش در علوم اجتماعی، ترجمه فاضل لارجانی و رضا فاضلی، تهران، سروش،1381.
14
چلبی، مسعود، جامعه شناسی نظم، چ3، تهران، نشر نی،1384.
15
حاجی صادقی، عبد الله، بصیرت، چیستی، چرایی و چگونگی، چ1، قم، زمزم شجاعی زند، علیرضا، «کاهش نفوذ اجتماعی روحانیت در ایران»، فصلنامه علمیپژوهشی شیعه شناسی، سال10، ش38، 1391.
16
خامنه ای، سید علی، بازگشت به نهجالبلاغه، بنیاد نهجالبلاغه، تهران،1372.
17
خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعه فی شرح نهجالبلاغه، مصحح سیدابراهیم میانجی، مکتبه الاسلامیه، تهران، 1358.
18
دهخدا،علی اکبر، لغت نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1365.
19
راغب اصفهانی،حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم، 1412.
20
رفیع پور، فرامرز، آناتومیجامعه:مقدمه ای بر جامعه شناسی کاربردی، شرکت سهامیانتشار، تهران، 1377.
21
زرین کوب، عبدالحسین، تاریخ در ترازو، چ2، تهران،بی جا، 1362.
22
شبر، سید عبد الله، الاخلاق، ترجمه محمدرضا حباران، قم،1384.
23
شفیعی، حمیدرضا، آشنایی با نهجالبلاغه، تهران، انتشارات سمت، 1379.
24
صدیق سروستانی، رحمت الله، آسیب شناسی اجتماعی، چ2، تهران، دانشگاه تهران، 1385.
25
صوفی تبریزی، ملا عبدالباقی، منهاج الولایه فی شرح نهجالبلاغه، مصحح حبیب الله عظیمی، تهران، آیینه میراث، 1378.
26
طباطبایی،سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، چ5، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1417.
27
الطریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، دار مکتبه الهلال، 1985.
28
عالمی، روح الله، منطق،چ2، تهران انتشارات چاپ و نشر کتابهای درسی،1389.
29
العسکری، ابو هلال، الصناعتین، مطبعه محمود بک،1319.
30
علایلی، عبدالله، برترین هدف در برترین نهاد( پرتوی از زندگی امام حسین )، ترجمه سید محمد مهدی جعفری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران،1371.
31
فرانزاوی، استفن، روانشناسی اجتماعی، ترجمه مهرداد فیروزبخت و دیگران، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا،1381.
32
الفراهیدی، ابو عبدالرحمن الخلیل بن احمد، العین، دارالهجره، قم، چ2،1409.
33
فلیک، اووه، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمههادی جلیلی، تهران فنی، 1387.
34
فیض الاسلام، سید علی نقی، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، چ5، انتشارات فقیه، تهران، 1379.
35
قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، چ6، تهران، دارالکتب الاسلامیه،1371.
36
کوئن، بروس، درآمدی بر جامعه شناسی، انتشارات سمت،1372.
37
محمد قاسمی، حمید، جلوههایی از هنر تصویرآفرینی در نهجالبلاغه، چ2، تهران، انتشارا ت علمیو فرهنگی،1390
38
مصباح یزدی، محمد تقی، زینهار از تکبر، تدوین محسن سبزواری،انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،1386.
39
معلوف، لویس، المنجد فی اللغه، الطبعه 35، دارالمشرق،بیروت، 1986.
40
مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1375.
41
مهرآرا، علی اکبر، زمینه روان شناسی اجتماعی، تهران، انتشارات مهرداد، 1373
42
هاشمی، جواهر البلاغه، ط4، مکتبه الاعلام الاسلامی، 1413.
43
یاسوف، احمر، الصوره الفنیه فی الحدیث النبوی الشریف، دار المکتبی، دمشق،2006.
44
-Allport, F.(2000). Social psychology. Jounal Leadership and organization, 12,23-45.
45
-Altman,R at al.(2001). The charismatic Leader: Behind the Mystique of Exceptional Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
46
-Elo S., &Kyngs, H, 2007 , The qualitative content analysis process, Journal of Advanced Nursing 62(1), 107-115.
47
- Estafen. T.(2002). Influence tactics used by subordinate. Journal of Applied Psychology, 246-257.
48
-Krishnan, R.(2003). Power and moral leadership. Organization Development Journal , 10. 145-79.
49
-Rashet,L.(2006). Social influence from: www.umi.com
50
-Yukle, G(2000), Influence tactics and leader effectiveness . Greenwich, CT: Information Age.
51
-Yukle, G.(2000). Influence tactics and leader effectiveness. Greenwich. CT: Information Age.
52