TY - JOUR ID - 108084 TI - حس آمیزی در نهج‌البلاغه JO - فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های نهج البلاغه JA - RNB LA - fa SN - 1735-8051 AU - ملازاده, ریحانه AU - رحمانیان کوشککی, فرزانه AD - استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه الزهراء(س)، تهران. AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامهرمز اهواز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 1 SP - 135 EP - 156 KW - نهج البلاغه KW - حواس پنجگانه KW - حس آمیزی KW - مفاهیم انتزاعی DO - N2 - آرایه حس آمیزی که در حوزه علم بیان جای می­گیرد، در نتیجه آمیختگی یکی از حواس با امور وابسته به حس دیگر حاصل شده و به متکلم کمک می­کند تا از رهگذر خیال، با آفرینش ترکیبات جدید لغوی، باعث توسعه زبانی شده و با قابلیت محسوس ساختن معنا زمینه درک بهتر مخاطب را فراهم سازد.این جستار پس از بیان مفهوم آرایه حس آمیزی و نگاهی گذرا بر تاریخچه آن، با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی، ابتدا تمام نمونه­های  موجود از انواع حواس پنجگانه در نهج البلاغه را شناسایی کرده و سپس در صورت مشاهده آمیختگی حواس، به واکاوی و بیان دلالت­های معنایی آن می­پردازد، تا از این طریق جلوه­هایی از  زیبایی­های ادبی کلام امامj  نشان داده شود.یافته های پژوهش نشان می دهد در کلام حضرت، صنایع بلاغی مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، که از گستره قابل توجهی برخوردار است، هرازگاهی از رهگذر حواس منجر به خلق تصاویر بدیع و زیبایی شده که در نهایت موجبات درک بهتر معنا را برای مخاطب فراهم ساخته است. از این میان حس بینایی نسبت به دیگر حواس کاربرد بیشتری داشته و آمیختگی یکی از حواس با مفهومی انتزاعی جایگاه قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است. UR - https://www.nahjmagz.ir/article_108084.html L1 - https://www.nahjmagz.ir/article_108084_eec72e2749097c3c35a11f503e761b77.pdf ER -