TY - JOUR ID - 141203 TI - تبیین عبرت آموزی با محوریت نهج‌البلاغه و آسیب‏ شناسی تطبیق‌های تاریخی JO - فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های نهج البلاغه JA - RNB LA - fa SN - 1735-8051 AU - شهیدی, محسن AD - دانشجوی دکتری دانشکده الهیات، آزاد تهران شمال Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 2 SP - 55 EP - 74 KW - نهج‌البلاغه KW - عبرت­ آموزی KW - ابزار عبرت­ آموزی KW - زمینه­‌های عبرت­گیری KW - آسیب­ شناسی KW - تطبیق تاریخی KW - شبیه‌سازی تاریخی DO - N2 - عبرت گیری تاریخی از مهم ترین دستاوردهای مطالعه و تحلیل تاریخی است که با شرط بکارگیری ابزار صحیح و دست یابی به واقعیت های تاریخی و فهم درست از آنها ارزشمند و کارامد می‌باشد. پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل کتاب نهج‌­البلاغه کوشیده است در گام اوّل ابزار و زمینه های عبرت­ گیری از تاریخ را بیان کند.از طرفی، در راستای بحث عبرت آموزی تاریخی، برخی افراد به تطبیق‌های تاریخی رو می‌آورند. شبیه سازی موضوعات تاریخی اگر همراه با شاخص حق نباشد و گرایش های مادی، هوای نفس و تعصّبات سیاسی اجتماعی در آن دخیل باشند، موجب تحریف حقیقت، فتنه انگیزی و گمراهی و با سوء استفاده از جهل دیگران موجب فریب آنها می‌شود و تطبیق افراد بر گذشتگان تاریخ و مطابقت حوادث بر گذشته‌های تاریخ بدون معیار می‌تواند آثار مخرّبی در پی داشته باشد. بنابراین رسالت دیگر این نوشتار آسیب شناسی این مقوله و پاسخ به سوال پیرامون آسیب‌های تطبیق تاریخی است. درنتیجه این تحقیق پیرامون تطبیق­‌ها و شخصیّت سازی‌های تاریخی و ممنوعیت قیاس افراد با حضرات معصومین علیهم السلام بحث کرده و آسیب‌ها و مخاطرات شبیه ‏سازی‌های تاریخی را بیان می‌نماید. UR - https://www.nahjmagz.ir/article_141203.html L1 - https://www.nahjmagz.ir/article_141203_5707f9a60e4efacdee54d2a95e04b155.pdf ER -