TY - JOUR ID - 42235 TI - تعالی علمی بانوان در پرتو سیره علوی JO - فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های نهج البلاغه JA - RNB LA - fa SN - 1735-8051 AU - مؤمن, رقیه سادات AU - غروی نایینی, نهله AD - دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 1 SP - 19 EP - 42 KW - حضرت علی علیه‌السلام KW - زن KW - علم KW - آموزش عالی KW - فرهنگ DO - N2 - با ظهور و گسترش اسلام آنچنان تحول عظیم علمی فرهنگی‌ای در جامعه و پیرو آن در عرصه بانوان به وجود آمد که ایشان را از حضیض جاهلیت به اوج عالمیت رساند. مسلم است که این تحول فرهنگی بی‌نظیر نیازمند پیگیری و استدامه جدی از سوی سیستم حکومت اسلامی است. سیره فردی و اجتماعی علوی جلوه بی‌همتایی از اهمیت بخشی به دانش زنان، و تربیت و استفاده به‌جا از ظرفیت علمی زنان در عرصه‌های مختلف بود. . این نوشتار با استفاده از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقوله‌بندی(از طریق کدگذاری باز)، عمدتاً به صورت استقرایی به تحلیل محتوای اقوال و سیره عملی حضرت علی در خصوص فرهنگ آموزش عالی زنان در سطوح مختلف پرداخته، و مؤلفه‌های کلی حضور فرهنگی علمی زنان در حکومت علوی را استخراج نموده؛ و اثبات کرده که در دیدگاه علوی نه تنها زنان از لحاظ قابلیت علمی و استعداد عقلی متفاوت و مادون نیستند، بلکه حضرت علی علیه‌السلام به رشد و شکوفایی علمی ایشان توجهی خاص داشته‌اند. منش و سیره علوی براین اساس استوار است که علاوه بر آموزش جامع زنان خانواده، زنان جامعه را نیز در عرصه‌های مختلف علمی-معرفتی توانمند سازد، و حسب مورد از این نیروی متعالی در رده‌های مختلف حکومتی استفاده نماید. UR - https://www.nahjmagz.ir/article_42235.html L1 - https://www.nahjmagz.ir/article_42235_72ee2ab6a2208979267187ceeb245089.pdf ER -