بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723The Dual Conceptualization of Sobriety in Imam Ali's Thoughtمفهوم سازی دو گانه اعتدال در اندیشه امام علی (علیه السلام)113694205FAمحمود شریعتیدانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییعباسعلی رهبرعضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171204The basis of Imam Ali (AS)'s ideas is merely on the model of sobriety. The dual reality of sobriety, namely sobriety as a "method" and sobriety as an "insight" will be formulated with the balancing and symmetrical nature sometimes in the middle and sometimes on the side. Through using Tashkik theory, the dual understanding of sobriety in relation to the calibration of phenomena and the clarifying the meaning of sobriety as well as its conceptualization for the useful and effective usage in society and politics will be provided. The present paper argues that sobriety is a legitimate framework in Imam Ali's (AS) thought that is targeted on avoiding extremism and on the path of Tawhid. The three elements of rationality, religion, and morality will form sobriety as insight. Considering these three elements in a continuous and gradual manner, sobriety will be regulated as an insight. These three elements are the three ontological, the integral and indivisible components of sobriety in Imam Ali's thoughts.مبنای اندیشه امام علی7 بر پایه الگوی اعتدال بنیان نهاده شده است. حقیقت دوگانه اعتدال، یعنی اعتدال به مثابه «روش» و اعتدال به مثابه «بینش»، با ماهیت توازن بخش و تقارن آمیزش، گاه در میانه و گاه در طرف صورتبندی خواهد شد. با تکیه بر نظریه تشکیک، فهم دوگانه اعتدال در تناسب با مدرج سازی پدیدهها و امکان راهیابی به معنای اعتدال و چگونگی مفهوم سازی آن برای کاربست مفید و مؤثر در عرصه جامعه و سیاست فراهم خواهد شد. مدعای نوشتار حاضر بر آن است که اعتدال چارچوبی مشروعیت بخش در اندیشه امام علی7 است که بر محور، اجتناب از «افراط گرایی» و در مسیر «توحید» قرار گرفتن هدفگذاری شده است. عناصر سه گانه عقلانیت، دیانت و اخلاق، امکان صورتبندی اعتدال به مثابه بینش را فراهم خواهد نمود. با در نظر گرفتن این سه عنصر به صورت پیوسته و مدرج، اعتدال به مثابه بینش انتظام خواهد یافت. این سه عنصر، سه جزء و رکنِ وجودشناسانه، قوام بخش و تفکیک ناپذیر اعتدال در اندیشه امام علی7 به شمار می روند.https://www.nahjmagz.ir/article_94205_74945d4da451169b4d403527ba7cfa3d.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Intertextuality of Yaghze in Nahj al-Balagha and Mystical Teachings of Imam Khomeiniخوانش بینامتنی مفهوم "یقظه " در نهج البلاغه و تعالیم عرفانی امام خمینی (رحمت الله علیه)375794206FAفاطمه علایی رحمانیاستادیار و عضو هئیت علمی گروه علوم قرآن وحدیث دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء(س)،تهران.صدیقه لبانی مطلقدانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، پژوهشگاه نهج البلاغه، تهرانفهیمه غلامی نژاددانشگاه الزهرا ء (س) تهرانJournal Article20171203Among the goals of Islamic education are paying attentions to practical mysticism, preparing the necessary elements for mystical journey and expanding its teachings. Since the mystical teachings of Nahj al-Balagha have had a significant impact on later Muslim scholars, such as Imam Khomeini, it is important to consider how and to what extent Imam Khomeini was influenced by the word of Amir al-Mu'minin Ali (AS) in Nahj al-Balagha, including the notion of Yaghze, which is one of the earliest stages of practical mysticism. Given the profound impact of Islamic education on the country's cultural promotion, it is necessary to explain the policies outlined by Imam Ali and the founder of the Islamic Revolution in this regard. The present article through descriptive-analytical study, after explaining the concept of Yaghze (awakening) with an intertextual approach as one of the new approaches to reading and analyzing text, examines the relevance and effectiveness of Imam Khomeini's views and theories in the light of common elements of Imam Ali's words in Nahj al-Balagha. In this regard, the question is to what extent has Imam Khomeini been influenced by the words of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha on the subject of Yaghze (awakening)? The research hypothesis is that the concept of Yaghze has been used with limited repetition in Imam Khomeini's works, but in most of its applications, Imam Khomeini has been directly influenced by Nahj al-Balagha.توجه به عرفان عملی ، زمینه سازی برای سیر الی الله و وسعت بخشیدن به آموزههای آن ، از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی به شمار می آید . با توجه به آنکه آموزههای عرفانی نهج البلاغه تأثیر قابل توجهی بر اندیشمندان مسلمان متأخر، نظیر امام خمینی (ره) داشته است، عنایت به چگونگی و میزان تأثیر پذیری امام خمینی از کلام امیرالمؤمنین علی7 در نهج البلاغه و از آن جمله مفهوم "یقظه" که یکی از مراحل ابتدایی عرفان عملی است ، امری بایسته اهتمام میباشد. نظر به تأثیرگذاری وافر تربیت اسلامی بر ارتقای فرهنگی کشور، تبیین خط مشیهای ترسیم شده توسط امام علی7 و بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) در این زمینه ضرورت دارد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین مفهوم "یقظه" با رویکرد بینامتنی به عنوان یکی از روشهای نوین در خوانش و تحلیل متن ، ارتباط و میزان تأثیر پذیری آرا و نظریات امام خمینی (ره) را در پرتو عناصر مشترک از کلام امام علی7 در نهج البلاغه بررسی میکند. در این راستا، این پرسش مطرح است که امام خمینی (ره) در موضوع یقظه تا چه میزان از کلام حضرت علی7 در نهج البلاغه تأثیر پذیرفتهاند؟ فرضیه تحقیق آن است که مفهوم "یقظه" با تکرار محدود در آثار امام خمینی به کار برده شده است اما در اکثرکاربردهای این مفهوم، امام خمینی با تأثیرپذیری مستقیم از نهج البلاغه، ارتباطی تنگاتنگ را با آن داشته است . نتیجه پژوهش با تمرکز بر شاخص آشکار شدگی یا پنهان سازی در ارتباط این متون، نشان میدهد که نحوه تعامل نهج البلاغه با آثار امام خمینی در موضوع یقظه به صورت ضمنی است و رابطه آنها از نوع رابطه نفی متوازی به شمار میآید .https://www.nahjmagz.ir/article_94206_279fce014c4cb51756a3ffe98224ac40.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Ibn Abi'l-Hadid and Maitham al- Bahrani: a Comparative Analysis of Shaqshaqiya Sermonتحلیل تطبیقی خطبه شقشقیه از منظر ابنابیالحدید و ابنمیثم بحرانی599694208FAمحسن رفعتاستادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها قم0000-0002-2628-7957Journal Article20171226Nahj al-Balagha's description by Ibn Abi'l-Hadid and Maitham al- Bahrani are prominent descriptions of Nahj al-Balagha. The authors of these descriptions, in an overview with a common theological and literary approach, have described the words of Imam Ali (AS). For instance the unique sermons of Nahj al-Balagha in the recognition of past historical events regarding Imam is the sermon of Shaqshaqiya, of course, Ibn Abi'l-Hadid and Maitham al- Bahrani have elaborated it. Maitham al- Bahrani considers Shaqshaqiya sermon more spiritual and not literal; although Ibn Abi'l-Hadid does not explicitly state that the Imam's words have been stated in Tawator (sequencing), but in some other statements, the sequencing of Imam Ali's (AS) words regarding his complain about cruelty toward him, has been proved to Ibn Abi'l-Hadid . Maitham al- Bahrani, through realistic approach, and Ibn Abi'l-Hadid with his dismissal theological approach, and of course biased approach, provided a detailed and historical description of the Imam's utterances, and in various instances described the utterances through false justifications and misinformation which is in need of further investigation. This paper compares Ibn Abi'l-Hadid and Maitham al- Bahrani's approaches to the Shaqshaqiya sermon with a descriptive-analytical review.شرحنهجالبلاغة ابنابیالحدید و ابنمیثمبحرانی از جمله شروح برجسته نهجالبلاغة هستند. مؤلفان این شروح در یک نگاه کلی با صبغهی مشترک کلامی و ادبی به شرح سخنان امام علی7 پرداختهاند. از جمله خطب بینظیر نهجالبلاغة در بازشناسی وقایع تاریخی گذشته بر امام، خطبه شقشقیه است که البته ابنابیالحدید و ابنمیثم مفصل به شرح آن همّت گماشتهاند. ابنمیثم خطبه شقشقیه را متواتر معنوی میداند و نه متواتر لفظی؛ گرچه ابنابیالحدید در اینکه عبارات امام به تواتر رسیده سخنی صریح ندارد، اما در فرازهایی دیگر، تواتر صدور سخنان امام علی7 مبنی بر شکایت از تظلّم به حق خویش بر او ثابت شده است. ابنمیثم با دید تشیعگونه و واقعبینانهی خود و ابنابیالحدید با نگاه کلامی اعتزالی خود و البته متعصّبانه به شرح محتوایی و تاریخی عبارات امام پرداخته و در فقرههای مختلف شرح عبارات دست به توجیهات و مغالطات ناصواب زده که بررسی آن ضروری مینماید. این مقاله با بررسی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تطبیقی رویکرد ابنابیالحدید و ابنمیثم از خطبه شقشقیه میپردازد.https://www.nahjmagz.ir/article_94208_3912eacab0d407f746c28afd70960123.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Monotheism in Nahj al-Balagha and its comparison with Monotheism of Wahhabismتوحید در نهج البلاغه و مقایسه آن با توحید وهابیت9711794209FAحسین اسماعیلیاستادیارگروه فقه دانشگاه پیام نورJournal Article20180219This study examines the Tawhid from the perspective of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balagha, which compares the views of Imam Ali (PBUH) and what Wahhabism has been stated as Tawhid, so that the difference between these two views can be clarified as Imam Ali (PBUH) has deprived the divine nature of God from any idolatry in essence and has described Him free of body and composition in solitude, but Wahhabism has given a sense of unity that, the divine nature of God as a physical being, comes to earth and sits on the seat next to the Prophet (peace be upon him). Therefore in Wahhabism God is the same as human being. This research, in a descriptive-analytical way, examines the differences between these two points of view, and highlights the importance of the approaches Imam Ali (PBUH) over Wahhabi perspective.دراین پژوهش توحید ازدیدگاه امام علی7 درنهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته، که مقایسهی بین نظر آن حضرت و آنچه وهابیت بعنوان توحید مطرح کرده است بیان شده، تا تفاوت این دو دیدگاه روشن گردد به طوری که حضرت ساحت قدس الهی را، از هرگونه شرک در ذات و صفات و افعال خداوند تبارک و تعالی دور دانسته است. و ذات او را منزه، از جسمیت و ترکیب و حلول در اجسام توصیف کرده است، اما وهابیت معنایی ازتوحید ارائه داده است که، ساحت قدسی خداوند را در حد یک موجود جسمانی، دارای مکان و از آسمان به زمین میآید که بر روی کرسی کنار پیامبر(صل الله علیه) مینشیند، و با مردم صحبت میکند بر این اساس خدا را، هم ردیف انسان ذکر کرده است. این پژوهش، به روش تحلیلی توصیفی، تفاوتهای این دو دیدگاه را بررسی میکند و امتیاز مهم دیدگاه حضرت علی7 را بر دیدگاه وهابیت بیان کرده است.https://www.nahjmagz.ir/article_94209_baa64304830afb9bc5cbcdf8f48067c9.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Logical Forms of Imam Ali's Arguments for proofing his Succession according to Nahj al-Balaghaقالبهای منطقی استدلال علی علیه السلام در جانشینی خود از منظر نهج البلاغه11913794210FAعبدالعلی شکرعضو هیات علمی دانشگاه شیراز - دانشکده الهیات و معارف اسلامیآیسودا هاشم پورفلسفه و کلام. الهیات. شیراز. شیرازJournal Article20180419Approving the succession of the beloved Prophet of Islam in the form of logical reasoning is remarkable in the statements of Imam Ali (pbuh) particularly in his sermons and letters in Nahj al-Balagha. In this matter, Imam Ali (pbuh) did not merely claim for the succession, but supplemented his claim with sufficient documentation and strong and rational arguments. This article attempts to examine the sermons and letters in which the Imam Ali (pbuh) addressed the issue of caliphate and asserted his competence in front of the opposition, and present them in a rational and accepted format. The results showed that his argument for proving his succession after the death of the Prophet (peace and blessings be upon him), in addition to solidifying the foundations of the proofs, also has correct rational structure and form, so that there is no doubt. The abilities, competence, kinship, and recommendations of the Prophet (peace be upon him) are the basis of his arguments. In dealing with the opposition, the Imam Ali (pbuh) also uses controversial analogy. However, at some point in time, the interests of the Islamic community required the Imam Ali (pbuh) to choose the path of silence in order to avoid division.اثبات جانشیی پیامبر گرامی اسلام 9 در قالب استدلال منطقی، امری است که در بیانات حضرت علی 7 در ضمن خطبهها و نامههای ایشان در نهجالبلاغه قابل توجه است. حضرت در این مسئله به صرف ادعای حق جانشینی بسنده نکرده است، بلکه ادعای خویش را با مستندات کافی و استدلالهای قوی و منطقی همراه ساخته است. در این نوشتار تلاش شده است خطبهها و نامههایی که حضرت در آنها به مسئله خلافت پرداخته و در برابر مخالفین به شایستگیهای خویش احتجاج نمودهاند، بررسی و در قالبهای معمول و پذیرفته شده منطقی نشان داده شود. نتایج نشان میدهد که ادله ایشان بر اثبات جانشینی خویش پس از رحلت پیامبر اسلام 9، علاوه بر استحکام مقدمات براهین، از ساختار و شکل منطقی صحیحی نیز برخوردار است؛ به گونهای که جای هیچگونه شبهه و تردیدی باقی نمیگذارد. توانایی، شایستگی، خویشاوندی و توصیههای پیامبر اسلام 9، مبنای استدلالهای ایشان قرار گرفته است. در رویارویی با مخالفین، حضرت از قیاس جدلی نیز بهره میگیرد. هر چند در برههای از زمان، مصالح جامعه اسلامی ایجاب میکرد که حضرت برای پرهیز از تفرقه، طریق سکوت را برگزیند.https://www.nahjmagz.ir/article_94210_1bb8a3b5488ec8de9dc01ca1ebfe5789.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Appropriateness and Creation of Specific Words and Expressions in Nahj Al-Balaghaبه گزینی و خلق واژگان و تعابیر خاص در نهج البلاغه13916694211FAمحمدرضا پیرچراغدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینعبدالهادی فقهی زادهدانشکده الهیات دانشگاه تهران تهران ایرانJournal Article20181007One of the most important aspects of the literary-rhetorical features of the Nahj al-Balagha is its specific vocabularies, combinations, and expressions. This can be studied at two levels of appropriateness and the creation of specific words and expressions in the Imam's words. The appropriateness in Nahj al-Balagha is devoted to the appropriateness of vocabulary, words and selecting specific expressions and phrases that the Imam (AS) have chosen from among the vocabularies that had the same meaning. Therefore he has selected a word in the best and most appropriate manner from the based on their meaning that only is possible through precise studies. Creating new expressions and vocabularies in Nahj al-Balagha, is the extraction of those specific vocabularies and expressions in Nahj al-Balagha that the Imam (AS) has used them for the first time. Another form of vocabularies creation and expressions in Nahj al-Balagha is the process of selecting a certain vocabulary in Arabic and using it in a new meaning that is related to its original meaning which is one of the masterworks of Nahj al-Balagha. The vocabularies and phrases that Imam (AS) used them for the first time have become common after their usage by him. This is another example of the creation of the vocabularies and expressions in Nahj al-Balagha, which presents Imam Ali (AS) as a literary authority.یکی از مهمترین جنبههای شاخصههای ادبی– بلاغی زبان نهجالبلاغه اشتمال آن بر واژگان، ترکیبها و تعابیر خاص است. این مقوله در دو سطح بهگزینیها و خلق واژگان و تعابیر خاص در کلام امام(ع) قابل بررسی است. بهگزینیهای نهج-البلاغه اختصاص دارد به بهگزینی در انتخاب واژگان و کلمات و انتخاب تعابیر و عبارات خاص که امام(ع) از بین انواعی از واژگان دارای معنای نزدیک به هم و یا هممعنا، بهگزینی کرده و یک واژه را به بهترین صورت و مناسبترین وجه از نظر معنا و ظاهر انتخاب مینماید که با بررسی فروقاللغوی میتوان دقت این انتخاب و گزینش امام(ع) را کشف نمود. خلق تعابیر و واژگان جدید در نهجالبلاغه، استخراج آن دسته از کلمات و تعابیر خاص در نهجالبلاغه است که امام(ع) آنها را برای اولین بار بهکار برده و یا در معانی خاصی که قبلاً استعمال نمیشده به کار گرفتهاند، در وجهی دیگر از خلق واژگان و تعابیر در نهجالبلاغه، نوگزینیهای امام علی(ع) است که در آن فرایند یک واژهی موجود در زبان عربی را انتخاب شده و مفهوم جدیدی به آن اعطا میشود که بیارتباط با مفهوم اولیه نیست و این فرایند از شاهکارهای نهجالبلاغه محسوب میشود. غرابت واژگان و عباراتی که امام(ع) را در استفاده از آنها منفرد کرده و پس از استفاده ایشان رایج شده نیز از نمونههای دیگر خلق تعابیر و واژگان در نهجالبلاغه است که نشانهای بر مرجعیت ادبی امام علی(ع) میباشدhttps://www.nahjmagz.ir/article_94211_9cb0919f805791012fae63d659c946b5.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Theoretical Foundations of the Unity of the Islamic Ummah according to Amir al-Mu'minin Ali (AS)مبانی نظری وحدت امت اسلامی از منظر امیر المومنین علی علیه السلام16719094212FAمحمد رضا بهدارعضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20170908It's been a long time that Islamic scholars consider the unity and solidarity of the Islamic nations as one of the most urgent needs of the Islamic Ummah and have always provided solutions to this end. Undoubtedly, the identification and analysis of the components and factors of creating unity among Muslim community from the point of view of Amir al-Mu'minin Ali (AS) will have a great importance. Therefore the present article aims by the use of the speech of Imam Ali attempts to investigate the theoretical and doctrinal foundations of establishing the Islamic Ummah. Through focusing on the Imam Ali (AS) guidelines, one can point to these fundamental and influential axes: Tawhid, Islam, Quran, the tradition of prophetic, the imamate and fair and wise leader. So when the people of the society come into the unity and accept the principles, society will be close to the intended purpose and away from conflict.دیربازی است مصلحان و اندیشمندان اسلامی، اتحاد و همبستگی ملل اسلامی را یکی از ضروری ترین نیازهای امت اسلامی می دانند و همواره جهت نائل شدن بدین هدف راهکارههایی را ارئه داده اند. بیتردید شناسایی و تحلیل واقع گرایانه، مولفه ها و عوامل وحدت آفرین جامعه مسلمین از نگاه تیزبین امیرالمؤمنین علی(ع)، بسیار حائز اهمیت و راه گشا خواهد بود؛ بدین منظور در این نوشتار با بهرمندی از سخنان حکیمانه آن حضرت، به توصیف و تحلیل مبانی نظری و اعتقادی، ایجاد وحدت امت اسلامی، پرداخته شده است. با تأملی در رهنمون های امام علی(ع)، می توان به این محورهای اساسی و تاثیر گذار اشاره داشت: توحید، اسلام، قرآن، سنت نبوی، امامت و رهبری عادل و بصیر. پس آنگاه که آحاد جامعه در نظام وحدت درآیند وهمه در مسلک وحدت به خرامند و به مبانی آن تمسک یابند، جامعه به ساحل مقصود نزدیک و از نزاع و جدال دور می ماند.https://www.nahjmagz.ir/article_94212_b2e9831cc92c2e679f6aa1b805532362.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805117220180723Accountability of Executives in Nahj al-Balagheh according to Amir Al-Mu'minin Ali (AS)پاسخگویی کارگزاران از دیدگاه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در نهجالبلاغه19120694213FAحفیظالله فولادیپژوهشگاه حوزه و دانشگاهعباس شفیعیعضوهیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180415The purpose of this research is to look at the Alavi teachings and explain them through descriptive-analytical method. It also aims to answer this question that in the approach taken from the word of the Imam Ali (peace be upon him), what mechanism is there for the accountability of senior executives and managers in society, and what are the origins of the expectation of accountability in social interactions? The article begins with a discussion of the concept of oversight and accountability, and then discusses the goals of accountability in the public sector and its different types. Accountability goals can include effective tools for monitoring power, ensuring the proper use of national resources, and tools for enhancing public service management. At the same time, studies show that accountability based on the word of the Imam Ali (peace be upon him) includes accountability toward responsibility, accountability to the people, accountability to the public (property) and accountability to the performance.چکیده<br />موضوع این پژوهش، پاسخگویی در جامعه با نگاهی به آموزههای علوی است و تلاش میکند به منظور دستیابی به تبیین پاسخگویی با روشی توصیفی – تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد که در رویکرد برگرفته از کلام حضرت امیر علیهالسلام، چه مکانیزمی برای پاسخگویی کارگزاران و مدیران عالی در جامعه وجود دارد و اساساً توقع پاسخگویی از یکدیگر در تعاملهای اجتماعی مبتنی بر چه خاستگاههایی است؟ مقاله با بحثی در باره مفهوم نظارت و پاسخگویی آغاز میشود و در ادامه از هدفهای پاسخگویی در بخش دولتی و گونههای متفاوت آن سخن به میان میآورد. هدفهای پاسخگویی میتواند در برگیرنده مواردی همچون ابزار مؤثر برای نظارت بر قدرت، تضمینی بر کاربرد صحیح منابع ملی و ابزاری برای ارتقاء مدیریت خدمات عمومی باشد. در عین حال، بررسیها نشان میدهد که پاسخگویی بر اساس کلام حضرت امیر علیهالسلام مشتمل بر پاسخگویی در قبال مسؤلیت، پاسخگویی در قبال مردم، پاسخگویی در قبال بیتالمال (اموال عمومی) و پاسخگویی در قبال عملکرد است.https://www.nahjmagz.ir/article_94213_11155b5ba8719938ee8918c3b1490233.pdf