بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Pathology of political ethics of managers in the Thought and Sirah of Imam Ali (AS) based on Nahj al-Balaghahآسیب شناسی اخلاق سیاسی مدیران در اندیشه و سیره امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه1136127752FAصابر صفی لودانشجوی دکترا -دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانمحمد حسین صائینیاستادیار گروه عرفان اسلامی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانحسین مرادی زنجانیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.Journal Article20200223In any era, the political conditions and requirements challenge researchers to respond to their time's issues and problems. By presenting a picture of the political thought of Imam Ali (AS) and his performance regarding people, this study seeks to understand the Alawite Sirah in today's political realm. Politics is a pernicious arena that traps society's managers and agents in the snare of moral predicaments, if not accompanied by self-preservation and morality. The present study aims to open a new window for the community leaders to recognize the moral predicaments in the social and political arena and eliminate these predicaments based on Imam Ali's words in Nahj al-Balaghah. Therefore, the authors used a descriptive-analytical method with a library approach. In this study, only three variables that affect the society, i.e., oppression and injustice, violence, lying, and deception, have been examined and analyzed based on Nahj al-Balaghah. These variables are the main reasons for unfavorable social and economic conditions that reduce the social capital, increase the distrust of the people to the religious government, and threaten the legitimacy of the political system.شرایط و مقتضیّات سیاسی در هر عصری ایجاب مینماید که محققان در پی پاسخگوئی به مسائل و مشکلات زمانه خود برآیند و این پژوهش نیز، با ارائۀ تصویری از اندیشه سیاسی بلند امام علی علیه السلام و عملکرد ایشان در ارتباط با مردم، در صدد پی بردن به سیرۀ علوی در عرصه سیاست عصر امروز میباشد. از آن جا که سیاست، عرصهای آفتخیز است که اگر با حراست نفس و حاکمیّت اخلاق همراه نباشد، مدیران و کارگزاران جامعه را در دام آسیبهای اخلاقی گرفتار مینماید؛ لذا سعی بر این شده تا با الهام از کلام امام علی علیه السلام در نهجالبلاغه، دریچهای نو به سوی مدیران جامعه، جهت شناخت آسیبهای اخلاقی در عرصۀ سیاست و اجتماع، و تلاش در رفع این آسیبها، گشوده شود.<br /> روش مطالعه در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بر اساس رویکرد کتابخانهای بوده است. در این پژوهش تنها سه متغیّر تأثیرگذار در جامعه؛ یعنی ظلم و بیعدالتی، خشونت ورزی، دروغگویی و فریبکاری، از منظر نهج البلاغه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که محصول این آسیبها در جامعه، به وجود آمدن شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی بوده که نه تنها سرمایه اجتماعی یعنی بیاعتمادی مردم را نسبت به حکومت دینی فراهم میکند، بلکه مشروعیّت نظام سیاسی را نیز، خدشهدار مینماید.https://www.nahjmagz.ir/article_127752_4a9ce9979f63efe5394a16640f9a7511.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Investigating the Principles of Comprehensive Quality Management in Public Sector based on Nahj al-Balaghah and its place in the Civil Service Management Lawبررسی اصول مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی از منظر نهجالبلاغه و جایگاه آن در قانون مدیریت خدمات کشوری3758127753FAعلی اکبر محمدیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند.احمد خسرویاستادیار و عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه بیرجند.Journal Article20190408Comprehensive quality management is one of the new ideas on service delivery quality in the private sector. It has been considered a role model in the public sector and aims to improve services' quality and attract the owners' satisfaction. However, given the difference, such as service delivery in the public and private sectors, the private sector's principles are not effective in the public sector. According to the theorists, the relevant rules and regulations should be proportional to the public sector. Considering the lack of a comprehensive source for extraction of these principles, one of the essential resources for extraction that is proportional to the Islamic system is Nahjal al-Balaghah. Although the theory mentioned above does not exist in Nahjal al-Balaghah, many principles are available to improve public service delivery quality. These principles are grouped into three sections: macro principles, qualitative principles of staff employment, and qualitative principles of employee performance. In this article, the authors have used descriptive and library approaches. In addition to explaining the comprehensive quality management, they have extracted proportional rules and regulations from Nahjal al-Balaghah and compared them with the country's general employment law to find the rules for improving its services quality.مدیریت کیفیت جامع یکی از نظریات جدید در باب کیفیت ارائه خدمات در بخش خصوصی است که به عنوان الگو در بخش دولتی مورد توجه قرار گرفته است و هدف آن ارتقای کیفیت خدمات و جلب رضایت ارباب رجوع است. اما با توجه به تفاوت ماهیت ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی، برخی از اصول مطرح در بخش خصوصی، در بخش دولتی کارساز نیست و به گفته نظریه پردازان مربوطه میبایست بدنبال اصول و قواعدی متناسب با بخش دولتی باشد. با توجه به نبود منبعی جامع برای استخراج این اصول، یکی از مهمترین منابع برای استخراج که متناسب با نظام اسلام است نهجالبلاغه است. گرچه نظریه مذکور در نهجالبلاغه وجود ندارد ولی بسیاری از اصول را میتوان یافت که در ارتقای کیفیت ارائه خدمات در بخش دولتی کارساز است. این اصول در سه بخش اصول کلان، اصول کیفی انتصاب کارکنان و اصول کیفی عملکرد کارکنان دسته بندی میشود. در این مقاله سعی شده با استفاده از روش توصیفی و کتابخانهای، ضمن تبیین مدیریت کیفیت جامع اصول و قواعدی متناسب با آن را از نهجالبلاغه استخراج نموده و ضمن مقایسه آن با قانون عام استخدامی کشور (قانون مدیریت خدمات کشوری) اصول و قواعد ارتقای کیفیت خدمات کشوری را بیابد.https://www.nahjmagz.ir/article_127753_d7244cf7dbe1e4c401a69fd5ef5096a3.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Sociology of Justice in Nahjal al-Balaghah and Shahnameh Ferdowsiجامعه شناسی عدالت در نهج البلاغه و شاهنامه5982127754FAپرویز شیبانیاستادیار دانشگاه فرهنگیاننجف جوکاراستاد بخش فارسی دانشگاه شیرازسید محمد مهدی جعفریاستاد بخش فارسی دانشگاه شیرازJournal Article20191206One of the values and social concepts that has been pointed out by many commentators and critics throughout history is the concept of justice and fairness. According to previous studies, with the expansion of justice in societies, many individual and collective problems have been eliminated, and man gets closer to his utopia. In many texts, this issue, both from an individual and collective perspective, has been considered, and its various angles and dimensions have been mentioned and studied, including divine justice, economic justice, social justice, justice. Among these works are Nahjal al-Balaghah and Shahnameh Ferdowsi. According to the findings of this analytical and descriptive article in Nahj al-Balaghah and Shahnameh Ferdowsi, much attention has been paid to the essence of power, which provides the possibility of usury and unjust governing, which is one of the essential principles of justice. The definitions given in both works indicate that Nahj al-Balaghah and Shahnameh's primary approach to the sociology of justice and its conceptual framework is the same. This research aims to study and analyze justice and its dimensions according to the evidence and examples.یکی از ارزشها و مفاهیم اجتماعی که در طول تاریخ بسیاری از صاحب نظران و منتقدان به آن توجّه نشان دادهاند، مفهوم عدلپروری و عدلگستری است. با مشاهده پژوهشهای پیشین به نظر میرسد با گسترش عدالت در جوامع گوناگون بسیاری از مشکلات فردی و جمعی کاسته شده و انسان به آرمانشهر خود نزدیکتر میشود. در بسیاری از متون به این مساله، چه از دیدگاه فردی و چه از جهان بینی جمعی، توجه نشان داده شده و زوایا و ابعاد مختلف آن از جمله عدالت الهی، عدالت اقتصادی، اجتماعی، قضایی و ... مورد اشاره و بررسی قرار گرفته است. از جمله این آثار می توان به نهجالبلاغه و شاهنامه فردوسی اشاره کرد. با توجه به پژوهشهای پژوهشگران این مقاله تحلیلی و توصیفی در نهج البلاغه و شاهنامه فردوسی به اصل قدرت اشاره بیشتری شده که امکان سودخواهی و بیعدالتی حاکم را فراهم میسازد که یکی از اصول مهم توجه به عدالت است. تعاریفی که در هر دو اثر بیان گردیده، مبین این مساله میتواند باشد که بینش حاکم بر نهج البلاغه و شاهنامه درمورد جامعه شناسی عدالت و چهارچوب مفهومی آن یکسان است. در این پژوهش سعی بر این گردیده با توجه به شواهد و مصادیق یافت شده مقوله عدالت و ابعاد آن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.https://www.nahjmagz.ir/article_127754_870accc70816bc268cff192b3b599d98.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Nature of Knowledge, its Sources and Validation in the Words of Imam Ali (AS)چیستی معرفت، منابع و ارزش گذاری آن در کلام امام علی -علیه السلام-83104127856FAمحمدتقی شاکراستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلاممهدی یارمحمدیدانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشگاه قمJournal Article20191104Knowledge is an evident and indefinable concept. According to Amir al-mu'minin, knowledge is possible and desirable, and it is the ultimate limit of all virtues, and man needs it in all his works. Exploration of the words of Amir al-mu'minin in sources such as Nahj al-Balaghah and Gharar al-Hakam leads the researcher to substitute and coexist terms of science and knowledge. In Amir al-mu'minin's viewpoint, knowledge is possible, and with different epistemological tools, one can achieve its various degrees. Thus, the possibility of knowledge is constant and beyond material matters. It is achievable through multiple means such as sense, intellect, and intuition. With a library method and analytical approach, the present article explores some of the essential epistemological issues through the words of Amir al-mu'minin. Therefore, after defining knowledge, the possibility of knowledge and its types have been studied, then authors talked about the sources of knowledge and their epistemological value.معرفت و شناخت از مفاهیم بدیهی و غیرقابل تعریف است. معرفت نزد امیرمؤمنان علیه السلام امری ممکن و مطلوب است و علم حد نهایی تمامی فضیلتهاست و انسان در تمام کارهای خویش نیازمند معرفت است. کاوش در کلمات امیرمؤمنان علیه السلام در مصادری چون نهج البلاغه و غرر الحکم پژوهشگر را به واژههای جانشین و هم نشین با علم و معرفت، رهنمون میسازد. از منظر امیرمؤمنان علیه السلام نه تنها معرفت ممکن است بلکه میتوان به درجات مختلفی از معرفت، با ابزارهای متفاوتِ معرفتی دست یافت. بدین روی در نگاه امیرمؤمنان علیه السلام امکان معرفت ثابت و فراتر از امور مادی است و از طرق مختلفی چون حس، عقل، شهود و ... حاصل میشود. نوشته حاضر با روش کتابخانهای میکوشد با رویکرد تحلیلی با نگاهی به فرمایشات امیرمؤمنان علیه السلام بخشی از مهمترین مباحث معرفتشناسی را از دریچه سخنان آن امام همام مورد کاوش قرار دهد. از این رو پس از تعریف معرفت، به بررسی امکان معرفت و انواع آن پرداخته شده، سپس از منابع معرفت و ارزش معرفتی آنها سخن گفتهایم.https://www.nahjmagz.ir/article_127856_9ce7f47c401def20647666e0b7906b6f.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Desirable Political Behavior in Alawite Traditionرفتار مطلوب سیاسی در سیره علوی105132127857FAرشید رکابیانطلبه حوزه علمیه قم و استادیار علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردیJournal Article20200111Desirable political behavior is one of the characteristics of governance that can significantly impact the strength of government. Regarding political behavior, there are two positive (legitimate) and negative (illegitimate) views. On the positive side, political behavior is desirable and uplifting for society, and on the negative side, it is misleading and false. In the Alawite tradition, political behavior means cultivating politics for the perfection and happiness of society. Accordingly, the research answers the following question: What are the components of desirable political behavior in the Alawite tradition? The research hypothesis is based on Adler's theory, which consists of four characteristics: interaction, self-creativity, lifestyle, and foresight.In the first index, Imam Ali's (AS) behavioral interaction is discussed in four areas of interaction with the caliphs, with Islamic religions and other religions, supporting poor people, and Imam's interaction with the people. In the second behavioral index, Imam's behavior and self-creativity are defined and interpreted in the three areas of jihad and invitation, alliance with opponents, and self-creativity in dealing with opponents. In the third behavioral index, lifestyle is defined and interpreted in the four areas of central justice, disregard to the affiliation, simplicity of life, the fulfillment of assigned tasks and duties. In the fourth index, futurism is reproduced, defined, and interpreted in three areas of correct understanding and analysis of historical conditions, presenting the plan of establishing a new system plus practical and effective measures in managing society and prioritizing issues in Alawite's desirable political behavior.رفتارمطلوب سیاسی یکی ازشاخصههای حاکمیت است که میتواند تاثیر زیادی دراستحکام حکومت داشته باشد. درمورد نگاه به رفتار سیاسی، دو دیدگاه مثبت (مشروع) و منفی(نامشروع) وجود دارد که درنگاه مثبت، رفتار سیاسی را مطلوب و تعالی بخش برای جامعه میداند و درمقابل درنگاه منفی، سیاست به معنای دروغگویی و دغل بازی تفسیرمیشود. درسیره علوی علیه السلام رفتار سیاسی به معنای نیکو دیدن سیاست برای کمال و سعادت جامعه است. بر این اساس، تحقیق به سؤال زیر جواب میدهد که مؤلفههای رفتارمطلوب سیاسی درسیره علوی کدامند؟ فرضیه تحقیق براساس نظریه آدلر که ازچهار شاخصهی نحوه تعامل، خود خلاق، سبک زندگی و آینده نگری تشکیل شده است، بدست میآید که در شاخصه اول نحوه تعامل رفتاری حضرت علی علیه السلام در چهار حوزهی تعامل با خلفا، با مذاهب اسلامی و ادیان، حمایت از محرومان، تعامل امام علیه السام با مردم، در شاخصه دوم رفتاری آن حضرت، خود خلاقیت در سه حوزهی جهاد و دعوت، ائتلاف با مخالفان و خود خلاق در برخورد با مخالفان، در شاخصه سوم رفتاری، سبک زندگی در چهار حوزهی عدالت محوری، بیتوجهی به تعلقات، ساده زیستی، عمل به تکالیف و وظایف محوله ؛ و در شاخص چهارم آینده نگری در سه حوزهی فهم و تحلیل درست از شرایط تاریخی، ارائه طرح تأسیس نظام جدید و تدابیر عملی و کارساز در ادره امور جامعه و اولویتبندی مسائل را در رفتار مطلوب سیاسی علوی بازتولید، تعریف و تفسیر میشود.https://www.nahjmagz.ir/article_127857_c107e293083cb7e41e766c5ae6714f54.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200920Analytical Behaviorology of Imam Ali’s (AS) Ethical Leadership based on the Nahj al-balaghah’s Teachings (Case Study: Kharijite Sedition)رفتارشناسی تحلیلی از رهبری اخلاق مدارانه امام علی (ع) مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه؛ مطالعه موردی فتنه خوارج133160127858FAمحسن رفعتاستادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها0000-0002-2628-7957حمیدرضا سروریاندانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیهاJournal Article20200509Understanding the ruler's ethical behavior before taking power and extending it to his leadership period can explain the ruler's ethical policies and honesty in subsequent actions. Imam Ali (AS) emphasizes morality's precedence and indicates that the Islamic teachings during his caliphate are the same as his pre-government period. Although the Kharijites war had unfortunate consequences, Imam, with appropriate moral principles, tried to prevent war. After the war, Imam's ethical behavior with his enemies indicated that ethical humanity has a preference over the immoral believer. The present article explains a new theory in the field of leadership theories. This research has been done with a descriptive and analytical approach, mostly according to Sunni sources. Based on the findings, the declarations of this ethicism and the negative and positive function of this behavior can create an ethical society. Dialogue based on specific ethical propositions, accepting reformist demands according to the existing requirements, using appropriate strategies to prevent further convulsions in society, preserving human dignity, and protecting the rights of dissidents and the pseudo- dissidents, not based on kinship and history of presence in various political arenas, can repel the conflict that has arisen in society with the moral behavior of the ruler.شناخت رفتار اخلاقمدارانه زمامدار پیش از به دست گرفتن حکومت و مدیریت و تطبیق آن با پس از رهبریاش میتواند سیاستهای اخلاقی و میزان صداقت وی در عملکردهای بعدیاش را تبیین و برجستهتر بنمایاند. امام علی علیه السلام در قامت یک زمامدار میکوشد با تأکید بر تقدّم اخلاق بر هر مقولهای نشان دهد آموزههای اسلامی مورد تأکید در خلافتش، همانی است که در دوره پیش از حکومتش قابل رفتارشناسی است. جنگ با خوارج، گرچه پیامدهای ناگواری ایجاد کرد، اما رهبری اخلاقمدار میکوشد ابتدا با اصول اخلاقی مناسب، از بروز جنگ پیش گیرد و پس از جنگ نیز با رفتار اخلاقمدار با دشمنان خویش، نشان دهد که انسانیت برمحور اخلاق بر دیندار بی اخلاق ترجیح و برتری دارد. مقاله پیشرو به تبیین تئوری نوین در حوزه تئوریهای رهبری پرداخته است. یافتههای این پژوهش که با رویکردی توصیفی و تحلیلی و بیشتر بنابر منابع اهل سنت صورت پذیرفته است، چنین تبیین میکند که گزارههای این اخلاقمداری و نیز کارکرد سلبی و ایجابی این رفتار میتواند جامعه تحت امر زمامدار را اخلاقمحور سامان دهد، گفت و گو بر پایه گزارههای خاصِ اخلاقمدار، تن دادن به خواستههای اصلاح گرایانه بنابر بر اقتضائات موجود، استفاده از راهکارهای مناسب برای اسکات خصم جهت ممانعت از تشنّج بیشتر جامعه، حفظ حرمت کرامت انسانی و پاسداشت حقوق افراد مخالف و شبه مخالف نه بر پایه خویشاوندی و سابقه حضور در عرصههای مختلف سیاسی، میتواند کشمکش به وجود آمده در جامعه را با رفتار اخلاقمدار زمامدار دفع کند.https://www.nahjmagz.ir/article_127858_b6ab9e6395b9130dd1d24b2c3a50dae7.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822Cultural Barriers and Solutions of Social Discipline based on Educational Teachings of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghahموانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه161188127861FAاسماعیل خارستانیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطباییایراندخت فیاضدانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییعلی خورسندیهیات علمیJournal Article20190918This study's primary purpose is to investigate the barriers and cultural strategies of social discipline based on the educational teachings of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah. The authors used library method in this research and conducted it through analytical and inferential methods. Research findings indicate the importance of social discipline from two perspectives; importance in today's world and importance from religion's perspective. On the other hand, the characteristics (divinity, revelation, innateness legitimacy) have been deduced using the educational teachings of Imam Ali (AS). In this study, categories such as haste in affairs, laziness and sluggishness in affairs, abandonment of enjoining what is good and forbidding what is evil, flattery, thoughtless speech, lack of cultural development, blind imitation, and prejudice are considered as cultural obstacles for social discipline. Subsequently, solutions such as; religious trust, having a real purpose in life, thinking, farsightedness, making peace among people, accountability, fighting against passion and the exaltation of the soul, and avoiding deadlock in life have been identified and inferred based on the educational teachings of Imam Ali (AS). The research results show that; if identified strategies assist in removing the enumerated obstacles, social discipline will be realized in society and bring about cultural growth and development.هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزههای تربیتی امام علی علیه السام در نهج البلاغه میباشد که با روش تحلیلی و استنتاجی انجام شده است. همچنین در این تحقیق از روش کتابخانهای نیز استفاده شده است.<br />یافته های تحقیق نشان میدهد که اهمیت انضباط اجتماعی از دو منظر قابل بررسی و تحلیل است؛ اهمیت در جهان امروز و اهمیت از منظر دین. از طرف دیگر شاخصههای (الهی بودن، وحیانی بودن، فطری بودن، حقانی بودن) با بهرهگیری از آموزههای تربیتی امام علی علیه السلام استنتاج و تحلیل شده است. شتاب زدگی در امور، تنبلی و سستی در امور، ترک امر به معروف و نهی از منکر، چاپلوسی، گفتار بی اندیشه، عدم رشد فرهنگی، جهل و تقلید کورکورانه و تعصب در این تحقیق بعنوان موانع فرهنگی تحقق انضباط اجتماعی استنتاج شده و در پایان نیز راهکارهایی نظیر؛ اعتماد دینی، داشتن هدف واقعی در زندگی، اندیشه و فکر، آینده نگری و دوراندیشی، اصلاح بین مردم، پاسخگویی و حق اظهار نظر، مبارزه با هوای نفس و تعالی روح و پرهیز از بی تکلیفی در زندگی بر مبنای آموزههای تربیتی امام علی علیه السلام شناسایی و استنتاج شده است.<br />نتیجه تحقیق نشان میدهد که؛ در صورتی که موانعی که در این تحقیق احصاء گردیده با استفاده از راهکارهای شناسایی شده، مرتفع شود، انضباط اجتماعی در جامعه تحقق یافته و رشد و توسعه فرهنگی را به همراه خواهد داشت.https://www.nahjmagz.ir/article_127861_fa157c6d8dfb611e753d8453fe06df89.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119220200822An Analysis of “Maximum Flexibility and Minimum Intensity” Model in Leadership of Imam Ali (AS)واکاوی مدل« نرمش حداکثری و شدت حداقلی در رهبری امام علی علیه السلام»189208127915FAعباس شفیعیعضوهیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدرس بنیاد نهج البلاغهعلینقی امیریعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20190507The present article has been conducted to analyze the model of maximum flexibility and minimum intensity in Imam Ali (AS) leadership; Islamic teachings, especially Alawite propositions, using the ijtihad method. Research findings show that leadership in the Alawite approach differs from the non-Islamic leadership based on their principles. By studying the Alawite teachings, two categories of propositions have been observed. One of these categories emphasizes the component of gentleness and absolute friendliness, and the other emphasizes the mixing of gentleness with the component of action. After summarizing, the results indicated that this model has two components of flexibility and intensity of action. Of course, the components of this model in the contingency continuum will have intensity and weakness.در این مقاله با هدف واکاوی مدل « نرمش حداکثری و شدت حداقلی در رهبری امام علی علیه السلام، آموزههای اسلامی بویژه گزارههای علوی بررسی گردیده و در روشی اجتهادی تحلیل انجام گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رهبری در رویکرد علوی با رهبری غیراسلامی با توجه به مبانی آنها متفاوت است. با مطالعه آموزههای علوی، دو دسته از گزارهها مشاهده شده که دستهای بر مؤلفه نرمش و رفق مطلق و دسته دیگر بر اختلاط نرمش با مؤلفه شدت عمل تاکید میورزند و پس از جمع روایی نتیجه حاصله حکایت از این دارد که مدل «نرمش حداکثری و شدت حداقلی» میتواند از تحلیل گزارههای دسته اول و دوم اصطیاد گردد که این مدل دارای دو مؤلفه نرمش و شدت عمل است که بالطبع مؤلفههای این مدل در پیوستاری اقتضایی دارای شدت وضعف خواهد بود.https://www.nahjmagz.ir/article_127915_3ff6db4d97124ae697ed0faef515bd56.pdf