بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Agents’ Behavioral Teachings according to Imam Ali (AS) in Nahj Al-Balaghah Necessities of Islamic Managementآموزههای رفتاری کارگزاران از منظر امام علی علیه السلام در نهج البلاغه بایسته های مدیریت اسلامی1136131468FAحسین تاج آبادیدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر- تهرانعلی بناییاستادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییکوروش بروجیپژوهشگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دانش آموخته دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مقطع کارشناسی ارشد مدیریت MBAJournal Article20200209The Islamic world requires principles that their observance is necessary for the authority and survival of the Islamic society. Politicians and thinkers always seek these principles in the Ahl al-Bayt school. In the meantime, the thoughts and teachings of Imam Ali (AS) have always paved the way for humanity. Therefore, if a nation recognizes the personality of Imam (AS) as deserved and acquires His teachings, it has guaranteed its worldly and otherworldly prosperity. In the Alawite school, there is a reciprocal relationship between the reform of society and people and rulers. Therefore, in Nahj al-Balaghah, which after the Holy Qur'an, is one of the most critical doctrinal documents of the Muslim community, especially the Shiites, we see the strategic and valuable teachings of Imam Ali (AS) regarding leadership duties of rulers and their behavioral aspects. In this research, with a descriptive-analytical approach and according to the instructions of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagheh, within a library method along the image of Alawites management through content analysis analyzed his behavioral teachings in taking responsibility and leadership. The results cannot be described in the form of an abstract.جهان اسلام همواره پایبند به اصولی است که رعایت آنها لازمۀ اقتدار و بقای جامعه اسلامی است. سیاستمدران و اندیشمندان، این اصول را همواره در مکتب اهل بیت علیهم السلام جستجو میکنند. در این میان اندیشه و آموزههای امام علی علیه السلام پیوسته راهگشای بشریت در همه دوران بوده است. بنابراین چنانچه ملّتی سیمای شخصیتی حضرت علیه السلام را آنگونه که شایسته است بشناسد و به تعالیم ایشان معرفت پیدا کند، سعادت دنیوی و اخروی خود را تضمین کرده است. در مکتب علوی، اصلاح جامعه و مردم منوط به اصلاح زمامداران است و میان این دو مؤلفه روابط متقابل وجود دارد. از این رو در نهجالبلاغه که بعد از قرآن کریم، از مهمترین اسناد اعتقادی عموم مسلمانان و خصوصاً شیعیان است، شاهد تعالیم راهبردی و ارزنده امام علی علیه السلام در زمینه وظایف رهبری زمامداران و جنبههای رفتاری ایشان هستیم. در این پژوهش با نگاهی توصیفی- تحلیلی به موضوع و با توجه به تعالیم حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه، به شیوه کتابخانهای در کنار سیمای مدیریت علوی به روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل آموزههای رفتاری ایشان در عرصه مسئولیتپذیری و مدیریت پرداختهشده است که شرح نتایج آن در قالب چکیده نمیگنجد.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219بازتاب اندیشه ومنش سیاسی امیر مومنان امام علی(ع) در آیینه "خطبه شقشقیه"بازتاب اندیشه ومنش سیاسی امام علی علیه السلام در آیینه "خطبه شقشقیه3768131467FAمحمدحسین جمشیدیعضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-9249-3698الناز پروانه زادعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد.( نویسنده مسئول)Journal Article20190917نسبت سنجی بین خطبه شقشقیه وکلیت میراث امیرمومنان و بلکه فرهنگ اسلام محمدی به منزله بخشی تفکیک ناپذیر از آن، نتایج روشنی را درحوزه اندیشه و عمل سیاسی- دینی و روان شناسی فضای عمومی جامعه پس از پیامبر (ص) پدیدار می سازد. این داوری ازآن رو دارای اهمیت است که "خطبه ناتمام شقشقیه" را از سویی می توان آیینه تمام نمای مهم ترین تحولات اجتماعی وسیاسی دانست که درمجموعه نهج البلاغه بازتاب یافته است و از سوی دیگر، می شود آن را به مثابه تصدیق کننده راستین همه مسائلی دانست که دغدغههای اصلی و در کل اندیشه سیاسی امام علی(ع) را ترسیم می کند. بدین سان، درمسیراولیه ارائه پاسخ برای این پرسش که وجود تقارن معنایی وتناسب محتوایی دربین میراث فرهنگی امام وخطبه سوم نهج البلاغه حامل چه پیامی است؛ امکان این فرضیه فراهم می شود که امیرمومنان (ع) درکارنامه کنش های اجتماعی ورفتارهای سیاسی خود دارای ملاحظاتی اساسی و تعیین کننده بوده که از جهان بینی توحیدی، عقلانیت مدنی ودرایت سیاسی آن حضرت براساس "آموزه های اسلام محمدی" مبتنی بر کتاب الله و سنت رسول الله(ص)حکایت می کند. حصول این فرضیه رساننده این معناست که وحدت نظروعمل درهمه شئون اعتقادی و سیاسی امیرالمؤمنین به صورت خود معنا داری بروز یافته که در قالب "صیانت ذات"1 انسان قابل تفسیر است که خود نخستین شرط پیشوایی سیاسی متعالی دریک جامعه دینی محسوب میگردد.نسبت سنجی بین خطبه شقشقیه وکلیت میراث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام، سنت فرهنگی اسلام را در قالب معرفت سیاسی امامت و ولایت پدیدار میسازد. این داوری از آن رو اهمیت مییابد که "خطبه ناتمام شقشقیه" را از سویی میتوان آیینه تمام نمای مهمترین تحولات سیاسی و اجتماعی دانست که نه تنها در جامع نهجالبلاغه که در کلیت میراث خاندان عصمت بازتاب یافته است و از سویی دیگر، میتوان آن را به مثابه تصدیق کننده راستین مسائلی دانست که زوایایی از فکر و فلسفه راستین زندگانی را در علم و عمل دینی- حکومتی امام علی علیه السلام ترسیم میکند. بدین سان، درمسیر اولیه ارائه پاسخ به این پرسش که وجود تقارن معنایی وتناسب محتوایی در بین میراث فرهنگی امامj و خطبه سوم نهج البلاغه در خصوص آسیب شناسی حکومت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و تحولات جامعه عصر آن حضرت حامل چه پیامی است؟ امکان این فرضیه فراهم میشود که امیرمؤمنان علیه السلام در اندیشه سیاسی و کنشهای سیاسی و اجتماعی خود دارای ملاحظاتی اساسی و تعیین کننده بود که از جهان بینی توحیدی، عقلانیت مدنی و درایت سیاسی آن حضرت ناشی شده و براساس "آموزههای اسلام" مبتنی بر قرآن کریم و سنت پیامبر اکرمk قوام یافته و بیانگر نگاه متعالی و انسانی او به سیاست و رهبری جامعه و ارتباط صیانت ذات حضرتش با آن است. چنین فرضیهای رساننده این معناست که وحدت نظر و عمل در همه شئون اعتقادی و سیاسی امیرالمؤمنین جریان یافته و در قالب "سیاست متعالی" و"صیانت ذات"<sup>1</sup> که بدون تردید مهمترین ارکان رهبری و حکمرانی راستین در یک جامعه دینی محسوب میشود متجلی گردیده است. در مسیر اخذ این معنا روش تفسیری "هرمنوتیک عام" را به منزله چارچوب روشی این نوشتار برگزیدهایم تا به واسطه آموزههای شلایرماخر بتوانیم عمل تفسیر متن (خطبه شقشقیه) را در تبیین موقعیت زیست دینی- سیاسی گوینده آن، معطوف به شرایط زمینهای متن به کار گیریم.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Analyzing the Effect of Theology on Human Individual Guidance according to Nahj al-Balaghah in Response to Astronomers’ Theoryتحلیل آثار خداشناسی در هدایت فردی انسان از دیدگاه نهج البلاغه در پاسخ به نظریّه اخترشناسان69104131523FAثریا سقادانش آموخته ارشد، مدرسی معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی(نویسنده مسئول)کامران اویسیاستادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی0000-0002-5900-110xJournal Article20200407God created the universe and man on earth according to the purpose of creation. Settled him on earth to achieve the lofty goals of creation, i.e., traveling to his creator and gaining knowledge about himself. To achieve the purpose of creation provided the tools and equipment he needed to walk the path easily. Among the essential tools of intellect are the senses and the heart that human beings can use for these purposes, but since their capacity is limited, they cannot walk the path completely. Therefore, in line with these goals, God sent His prophets and Awliyā along with the Holy book and made his way easier so that he may attain felicity. Another theory put forward by astronomers is that the universe was created by chance; the present study, which has been conducted through documentary and library methods from the precious book of Nahj al-Balaghah compiled by Seyyed Razi, aims to respond to the theory of astronomers. In this regard, the authors of the present article proved that God had created this universe based on lofty goals, and their approach is baseless. Among these reasons is the meaning of life, self-controlling, the meaning of struggle, and jihad, each closely related to theology.خداوند سبحان جهان را آفرید و انسان را بر اساس اهداف خلقت در زمین سکنی گزید تا به اهداف عالیه خلقت که همانا رهسپار شدن به سوی خالق خویش از طریق فطرت و کسب معرفت دست یابد. برای تحقق این امر اسباب و وسایل مورد نیاز از جمله عقل، حس و قلب را در اختیار انسان قرار داد تا بتواند به آسانی راه را پپیماید و چون این ابزار محدود هستند فلذا خداوند متعال بر انسان منت نهاد و در راستای اهداف خلقت پیامبران و اولیای خود را به همراه کتاب آسمانی قرآن فرستاد تا از این طریق به سبیل سعادت دست یابد، البیته نظریه دیگری در مقابل این معارف، نظریه ای مبنی بر تصادفی بودن جلقت جهان آفرینش است که اخترشناسان آن را ارائه دادهاند. پژوهش حاضر به صورت اسنادی و تحلیلی از کتاب گراسنگ نهج البلاغه که توسط سیدرضی گردآوری شده به عنوان کتاب انسان ساز در همه اعصار و ازمان بوده است و به وسیله آن آثار ثابت خواهیم کرد که جهان بر اساس اهداف متعالی خلق شده و نظریه فوق بی اساس بوده و هست از جمله آثار به معنادار بودن زندگی، کنترل نفس، معنادار بودن مبارزه و جهاد که هر یک از مطالب فوق رابطه تنگاتنگی با مسئله خداشناسی دارد.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Semantic Analysis of God's Knowledge through Comparison of Syntagmatic Concepts in Nahj al-Balaghahتحلیلی برمعناشناسی «علم خداوند» از راه نسبت سنجی مفاهیم همنشین آن در نهجالبلاغه105120131524FAحمزه علی بهرامیاستادیار گروه معارف دانشگاه اصفهانریحانه عنایتیکارشناسی ارشد مدرس گروه معارفJournal Article20200412One of the most practical concepts in Nahj al-Balaghah is the concept of God's knowledge. One of the methods of discovering the meaning of God's knowledge is to pay attention to the syntagmatic concepts, which play a decisive and complementary role in Imam Ali's intention about the concept of divine knowledge. This approach tries to express the coherence and continuity of Nahj al-Balaghah's teachings by considering the style, proximity of words and relying on Nahj al-Balaghah as a whole. The present research with a documentary-analytical method in Nahj al-Balaghah seeks to answer what syntagmatic and synonymous attributes Ali (AS) has used to explain and analyze the intrinsic attribute of divine knowledge. According to the present study, words and attributes such as environment, innovator, sage, hearing, and insight have the highest statistical frequency and syntagmatic attribute in divine knowledge. In other words, the transcendence of the Almighty over all things, his innovation in creation, wisdom, and seeing and hearing, is a sign of God's innate awareness and knowledge of all things and beings. <br /><strong>Keywords:</strong> <br /> یکی از کاربردیترین مفاهیم در نهج البلاغه مفهوم علم خداوند است. یکی از روشهای کشف معنی علم خدا ، توجه به مفاهیم همنشین است که نقشی تعیین کننده و تکمیل کننده، در مقصود حضرت علیj در ارتباط با مفهوم علم الهی دارد. این رویکرد سعی دارد، با ملاحظه سیاق و با توجه به مجاورت کلمات و تکیه بر مجموعه کلی نهجالبلاغه، انسجام و پیوستگی معارف آن را بیان کند. پژوهش پیش روی با روشی اسنادی- تحلیلی در نهجالبلاغه در پی پاسخ به این سؤال است که حضرت امیر j در تببین و تحلیل صفت ذاتی علم الهی از چه صفات همنشین و هم معنایی استفاده کرده است و در پایان به این نتیجه میرسد که واژگان و صفاتی نظیر محیط، مبتدع، حکیم، سمیع و بصیر بیشترین فراوانی آماری و نقش همنشینی در صفت علم الهی را دارند. به دیگر سخن احاطهی باریتعالی بر همهی امور، نوآوریاش در آفرینش، حکمت و دیدن و شنیدنش؛ نشانهای از آگاهی و علم ذاتی خداوند بر همهی اشیاء و موجودات است.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Women's Intellectual Excellence; an Essay on Alavi's Thought and behavior concerning Women's Cultural Activitiesتعالی عقلانی زنان؛ جستاری در خوانش اندیشه و سیره علوی در باب فعالیت فرهنگی زنان121144131525FAزهره منصوریایران، تهران،دانشگاه پیام نور،دانشجوی دکتری نهج البلاغهناصر محمدیدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه پیام نورمهدی عبادیدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200413Some superficial interpretations of Imam Ali's sayings have formed negative attitudes towards women. By examining the biography and the sayings, we can infer that Imam's thought is derived from the Quranic point of view, and in His approach, human dignity has been bestowed on women. After taking power, Imam (AS) decided to conduct another revolution with the same principles of the Prophet. His wise and severe presence on the cultural scene was essential to him during his ruling period. In order to achieve great cultural goals, Imam undertook basic measures in which women played a unique and vital role. Combating public ignorance and raising the scientific level of society, especially women, combating revived ignorant traditions about women and finally their activities to validate the human status of women, including Alavi cultural activities to revive and maintain status. With a descriptive, analytical, and data-based method, historical written texts issued by the Imam, this research reveals the real face of women and, through a correct understanding of Alawite thoughts and teachings, tries to recite the His thoughts on women. The most important result of this research is that the Imam's view of women does not have any gender discrimination, and the Imam, on a decent level, has participated women in social activities and dedicated a role for them. He always has provided the right conditions for women in society to function without any worries.از ظاهر اقوال امام علی علیه السلام، نگرشی منفی نسبت به زنان در برخی اذهان شکل گرفته که با بررسی سیره در کنار اقوال، به دست میآید، زن در اندیشه امام علیه السلام برگرفته از نگاه قرآنی بوده و از کرامت انسانی برخوردار است. امام علیه السلام با تصدی حکومت، در پی انقلابی دیگر با همان مبانی و اصول پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برآمد. آنچه برای حضرت در فرصت چندساله حکومت مهم بود، حضور عالمانه و جدی در صحنه فرهنگی بود. امام علیه السلام، برای نیل به اهداف عالی در زمینه فرهنگی، دست به اقدامات زیربنائی زد که زنان در آن جایگاه ویژه و نقش مهّمی ایفا نمودند. مبارزه با جهل عمومی و ارتقای سطح علمی افراد جامعه به خصوص بانوان، مبارزه با سنت های جاهلی احیا شده درباره زنان و در نهایت فعالیت های ایشان به منظور اعتباربخشی به جایگاه انسانی زنان، از جمله فعالیت های فرهنگی علوی در خصوص احیاء مقام و حفظ جایگاه زن قلمداد می گردد. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و مبتنی بر دادههای تاریخ، خاصه متون مکتوب و صادره از امامj، غبارزدائی از چهره زن و فهمی صحیح از اندیشهها و آموزههای علوی را رسالت خود میداند و میکوشد، اندیشههای حضرت در باب زنان را بازخوانی کند. مهمترین رهاورد این پژوهش، آن است که نگاه امام علیه السلام به زنان، فاقد هر نوع تبعیض نگری جنسیتی بوده و حضرت در سطحی در خور و سزاوار زنان، آنان را در فعالیت های اجتماعی مشارکت داده و نقش آفرین ساخته است و برای مشارکت اجتماعی زنان همواره بسترهای مناسب را در جامعه فراهم نمود تا آنان بتوانند بدون دغدغهای به فعالیت بپردازند.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Application of Linguistic Studies on Novel Understanding of Nahj al-Balaghah A Case Study of Spoken Languageکاربست مطالعات زبان شناختی بر فهم نوین نهج البلاغه-مطالعه موردی جلوه گفتاری زبان145168131526FAفاطمه حبیبیپژوهشگر پسادکتری، علوم قرآن و حدیث ؛ دانشگاه الزهرا(س)0000-0003-0770-5890فتحیه فتاحیزادهاستاد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهرا سلام الله علیها (نویسنده مسئول)Journal Article20200702Interdisciplinary studies are among the new topics in science. They are the outcome of the complexity of problems and the nonlinearity of social relations between different fields of knowledge, which has made it almost impossible to understand them through interdisciplinary methods. The humanities also need to use interdisciplinary methods to advance their goals because the nonlinearity of relationships is more pronounced in them. One of these methods is the use of cognitive studies, especially cognitive linguistics. In this field, a new theory of "conceptual metaphor" can be used in religious studies. In the present study, first, authors introduced the theory and explained the necessity of its application in Nahj al-Balaghah studies; then, by examining the concept of "speech" in Nahj al-Balaghah based on the theory of conceptual metaphor studied the effect of this view on the way of understanding religious propositions. The main question is how the concept of "speech" is conceptualized in Nahj al-Balaghah, and its understanding can affect which areas of knowledge. For this purpose, first, all expressions containing the word "promise" were extracted, and the origins of its conceptual metaphor were examined. Examination of metaphorical expressions related to this word indicated that firstly, "speech" in Nahj al-Balaghah was structured using several concepts of origin such as object and place. Furthermore, examining metaphorical expressions containing the meaning of speech, it was indicated that this linguistic feature had been used to explain abstract concepts in Nahj al-Balaghah, such as the effects and consequences of speech, obedience, the importance of timely speech, lies, controversy, adaptation of words and deeds. Secondly, the semantic expansion of the concept of "speech" in Nahj al-Balaghah has taken place in the light of contemporary metaphorical theory. <br /> مطالعات میان رشتهای از موضوعات جدید در علم محسوب میشود که برآیند پیچیدگی مسائل و غیرخطی بودن روابط اجتماعی میان حوزههای مختلف معرفت است که شناخت آنها را از طریق روشهای رشتهای تقریباً غیر ممکن ساخته است. علوم انسانی نیز به جهت آن که غیر خطی بودن روابط در آنها بارزتر است، نیاز بیشتری به استفاده از روش میان رشتهای برای پیشبرد اهداف خود دارد. یکی از این روشها بهرهگیری از مطالعات شناختی و به ویژه زبانشناسی شناختی است. در این رشته، نظریه نوین «استعاره مفهومی» ارائه شده است که میتوان از این نظریه در مطالعات دینی استفاده نمود. در پژوهش حاضر ابتدا به معرفی این نظریه ضرورت کاربست آن در مطالعات نهجالبلاغه پرداخته میشود؛ سپس با بررسی مفهوم «گفتار» در نهجالبلاغه بر اساس نظریه استعاره مفهومی، به تأثیر این دیدگاه بر نحوه فهم گزارههای دینی اشاره میشود. پرسش اصلی این است که مفهوم «گفتار» در نهجالبلاغه، چگونه مفهومسازی شده و بر درک چه حوزههایی از معارف اثرگذار بوده است. به همین منظور ابتدا تمام عبارات مشتمل بر واژه«قول» استخراج و حوزههای مبدأ استعاره مفهومی آن بررسی گردید. بررسی عبارات استعاری مرتبط با این واژه بیانگر آن است که اولاً «گفتار» در نهجالبلاغه، با استفاده از چند مفهوم مبدأ مانند شئ، ظرف مکان و... ساختاربندی شده و با بررسی عبارات استعاری حاوی مفهوم گفتار مشخص شد که این جلوه از زبان در نهجالبلاغه، برای تبیین مفاهیم انتزاعی مانند آثار و تبعات سخن، اطاعت، اهمیت گفتار به موقع، دروغ، مجادله، انطباق قول و فعل و ... به کاررفته است؛ ثانیاً توسیع معنایی درباره مفهوم«گفتار»در نهجالبلاغه در پرتو نظریه استعاره معاصر، رخ داده است.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219Semantics of Syntagmatic Words, hurriyat in Nahj al-Balaghahمعناشناسی واژگان همنشین «حریت» در نهجالبلاغه169191131527FAبخشعلی قنبریدانشیار و عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی (نویسنده مسئول)افسانه صبوریدانش آموخته رشته (کارشناسی ارشد) علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی واحد تهرانJournal Article20200907Words are always combined in their functional context to form different phrases. This type of combination and connection is not random and irregular in any language, and there are significant relationships between the units of each language. In Nahjal al-Balaghah, too, every word in the Amir al-Mu'minin (AS) words is wise and purposeful, and by examining the relationship between words, they can determine the meaning of each word about other words and in a semantic system. Through working with the theory of semantic network in the study of Nahjal al-Balagha, the present research aims to take a step toward identifying the concepts of Nahjal al-Balaghah and understanding the semantic relationships between the words in this valuable book. The lexical syntagmatic of words abd, sabr, shokr and their meaning network has promoted and given a spiritual dimension of hurriyat. Hurr is a slave and servant who is pious in his life, avoids prohibitions in his actions, and has a fearful heart. The word abd means slavery, in contrast to hurriyat [freedom]. A Hurr man preserves his human dignity and struggles against evil desires. He is grateful, and the blessings for him continue and increase; by praying to God, he constantly seeks grace and repents in the position of error and slipping. The word patience, with concepts such as piety, perseverance, avoidance of doubt, and salvation, has simplified and elevated the concept of hurriyat.واژهها همواره در بافت کاربردی خود، با یکدیگر ترکیب شده و عبارتهای مختلفی میسازند؛ این ترکیب و ارتباط، در هیچ زبانی، تصادفی و بدون قاعده نیست و روابط معناداری میان واحدهای هر زبان حاکم است. در نهجالبلاغه نیز، هر واژه در سخنان امیرالمؤمنینj، حکیمانه و هدفمند است و با کندوکاو و بررسی ارتباط واژهها با یکدیگر، میتوان مفهوم هر واژه را در ارتباط با دیگر واژگان و در یک نظام معنایی تعیین نمود. پژوهش حاضر، در نظر دارد تا با کاربست نظریه شبکه معنایی در مطالعات <em>نهجالبلاغه</em>، گامی مهم در جهت شناخت مفاهیم <em>نهجالبلاغه</em> و درک روابط معنایی میان واژگان این کتاب ارزشمند بردارد. همنشینی واژگان «عبد، صبر و شکر» و شبکه معنایی آنها با «حرّیّت»، بعد معنوی به آن بخشیده و آن را ترفیع داده است. شخص حرّ، عبد و بندهایست که در زندگی خود تقوا پیشه میکند و در اعمال خود از محرمات پرهیز میکند و دلی خائف دارد. واژه عبد به معنای برده، متقابل حرّیّت واقع میشود. انسان حرّ، کرامت انسانی خود را حفظ مینماید و برده هوای نفس نمیشود. وی، شکرگزاری است که نعمتها برایش تداوم مییابد و افزون میشود؛ با دعاکردن به درگاه خداوند، پیوسته طلب فیض مینماید و در موضع خطا و لغزش، توبه میکند. واژه صبر، با مفاهیمی چون ورع، پایداری و استقامت، دوری از شبهه و نجات، مفهوم حرّیّت را بسیط کرده و ترفیع بخشیده است.بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805119420210219The Conceptology of Yafroto menhom al-zallalمفهوم شناسی یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ191208131528FAصغری اسودیبدون سمت الحمدللهحیدر مسجدیعضو هیات علمی دانشگاه قران و حدیثJournal Article20200503The word of God and the Infallibles has consistency and attainable accuracy. Lack of correct understanding of the meaning of God and the Infallibles leads to misunderstandings and various deviations such as moral and ideological ones. The Qur'an and the Infallibles emphasize thinking and paying attention in their words. This principle about Imam Ali (AS) and His words, the first Imam of the Shiites and the fourth Caliph of Sunnis, is more sensitive, and since the translation alone does not tell the true meaning of the words of the Qur'an and the Imams, examining them from different perspectives, especially vocabulary, can be helpful. Addressing the nuances and differences of the meanings of the words is the responsibility of "furuq al-lugha". This knowledge offers precise and hidden meanings from the words. In a part of letter 53 of Nahj al-Balaghah, the combination "Yafroto menhom al-zallal" is used. This section of letter 53 describes the people and their misbehavior, the types of mistakes they make, and how the governor treats them. Apart from the various points of psychology and sociology contained in these sentences, there are numerous lexical points in them as well. This study aims to pay attention to the exact meaning of these words and approach the primary purpose of Imam Ali (AS) by using these words in the sentence for their better and practical use. In composing this research, dictionary, translations, hadith books, and Quran have been used.<br /> کلام خدا و معصومین علیهم السلام دارای پیوستگی و دقت نظرِ قابل دریافت است. عدم فهم صحیح مراد خداوند و معصومین علیهم السلام منجر به کج فهمی و انحرافات گوناگونی مانند اخلاقی و عقیدتی میشود، البته قرآن و معصومین علیهم السلام بر تفکّر و دقّتنظر نسبت به کلامشان تاکید دارند ، این اصل درباره حضرت علی علیه السلام و کلماتشان– امام اول بودن شیعیان و خلیفه چهارم بودن اهل سنت- دارای حساسیت بیشتری است، و چون ترجمه، خود به تنهایی گویای مفهوم واقعی کلمات قرآن و ائمه علیهم السلام نیست بررسی آنها از منظرهای مختلف، به ویژه دامنه لغت میتواند راهگشا باشد. پرداختن به ظرایف و تفاوت معانی واژگان بر عهده دانش «فروقاللغه» است، این دانش معنای دقیقتر و زوایای پنهان دلالی بیشتری را از واژگان ارائه میدهد. در قسمتی از نامه 53 نهج البلاغه، از ترکیب «یَفرُطُ مِنهُم الزَّلل» استفاده شده است. این بخش از نامه 53 درباره مردم و رفتارهای اشتباه آنها، انواع اشتباهاتشان و نحوه برخورد والی با ایشان را تبیین مینماید. فارغ از نکات بیشمار روانشناسی و جامعهشناسی موجود در این جملات، نکات بینظیر لغوی متعددی در آن رویت میگردد. هدف این پژوهش؛ توجه به معنای دقیق این کلمهها و نزدیک شدن به منظور اصلی حضرت علی علیه السلام از استعمال این واژگان در جمله، برای استفاده کاربردیتر و بهتر از آن است. در نگارش این پژوهش از معاجم، ترجمهها، کتابهای حدیثی و قرآن بهره برده شده است.