1
دانشگاه شهید چمران اهواز- دانشکده الهیات- گروه علوم قرآن و حدیث
2
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده الهیات، گروه علوم قرآن و حدیث
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
اصطلاح طهارت اقتصادی برای اولین بار توسط رهبر معظّم انقلاب در بیانیهی گام دوم انقلاب مطرح گردید. معظم له شرط مشروعیت مسئولین حکومتی را منوط به طهارت اقتصادی آنان دانستند. توجه به طهارت اقتصادی در زندگی در حوزهی فردی مقدمهای برای حفظ طهارت اقتصادی در هنگام تصدی مناصب حکومتی است. تحکیم مبانی اعتقادی، نقش مهمی در این مسأله دارد. تأثیر این مبانی و مفاهیم در سالمسازی نظام اقتصادی در بعد فردی و اجتماعی، بیشتر از تأثیر قضایا و روابط علت و معلولی اقتصادی است. یکی از این مبانی، اعتقاد به معاد است که از مهمترین عوامل سازندهی اخلاق و رفتار انسانهاست به گونهای که در تشویق انسان به انجام رفتارهای صحیح و دوری از رفتارهای ناپسند در همهی زمینهها به ویژه اقتصادی نقش مؤثری ایفا میکند. پژوهش حاضر با استفاده از ابزار کتابخانهای و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقش معادباوری در طهارت اقتصادی از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه میپردازد و صورت دقیقی از بایدها و نبایدها را برای تحقق طهارت اقتصادی ترسیم میکند. نتایج به دست آمده حاکی از این است که معادباوری نقش بنیادین، مبنایی و اساسی در سالمسازی و طهارت اقتصادی انسان دارد؛ به گونهای که موجب میشود در کسب رزق و روزی، پرداخت حقوق شرعی و انسانی و در زمان تصدی مناصب و مشاغل، امیال مخرّبی نظیر طمعورزی، بخلورزی، مالاندوزی و گرایش به آرزوهای طولانی با یاد سفر مهم، دشوار و ابدی آخرت فروکش کرده و در بُعد اقتصادی شاهد طهارت و پاکی باشیم