پس از جنگ جمل و تلاش طلحه و زبیر برای به حاکمیت رساندن یکی از همسران پیامبر a امام علی j از این جریان تعبیر به « تحکیم النساء » فرمودند و زنان را با صفت « النواقص العقول » خطاب فرموده و به شهادت دو زن در برابر یک مرد استناد نمودند، در مورد این عبارات و تعابیر مذکور، این سؤال مطرح می گردد که ارتباط نقص عقل زن با حکم شهادت دو زن در برابر یک مرد چیست و این مطالب چه تأثیری برتصدی حاکمیت زن دارد؟ عده ای نقص عقل را به گونه ای تفسیر می کنند که زن نسبت به مرد از هوش و یا قدرت فهم کمتری برخوردار است ، این مقاله با بررسی واژه های عقل و نقصان در لغت و قرآن و روایات به این نتیجه رسیده است که، عقل در لغت ، به معنای حفاظت و امنیت است وبا بررسی آیه شهادت مشخص گردید ، نسیان یا نقص عقل در معنای اصطلاحی قوه فهم، نمی تواند فلسفه شهادت دو زن در برابر یک مرد باشد و ازاین جهت که این آیه ،دلیلی برای نقص عقل قرار گرفته ، کاربرد نقص عقل در معنای ضعف امنیت را تقویت می کند ، از این روبه موجب این ویژگی و ویژگی های جنسیتی که مغایر با شرایط مدیران است و در نهج البلاغه بیان گردیده، تصدی حاکمیت جامعه متناسب با شاخصه های جنسیتی زن نمیباشد.
عبدلی نشلجی, معصومه, مرتضوی, سید محمد, سید موسوی, سید حسین. (1398). تأثیر جنسیت بر تصدی حاکمیت در نهج البلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18(1), 49-68.
MLA
معصومه عبدلی نشلجی; سید محمد مرتضوی; سید حسین سید موسوی. "تأثیر جنسیت بر تصدی حاکمیت در نهج البلاغه". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18, 1, 1398, 49-68.
HARVARD
عبدلی نشلجی, معصومه, مرتضوی, سید محمد, سید موسوی, سید حسین. (1398). 'تأثیر جنسیت بر تصدی حاکمیت در نهج البلاغه', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18(1), pp. 49-68.
VANCOUVER
عبدلی نشلجی, معصومه, مرتضوی, سید محمد, سید موسوی, سید حسین. تأثیر جنسیت بر تصدی حاکمیت در نهج البلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1398; 18(1): 49-68.