دو واژة «ثروت و فقر» واژگانی هستند که همواره در مطالعات معناشناسی از آن دو به عنوان واژگان مقابل یاد میشود. این دو واژه در متون اسلامی از بسامد بالایی برخوردارند. ثروت و فقر علاوه بر قرآن کریم در احادیث وروایات بهویژه روایات علوی نیز به کرات ذکر شدهاند. این در حالی است که لغتشناسان همواره به بیان مضمون لغوی این دو اکتفا کردهاند و دیگران حداکثر از منظر دستورات اخلاقی درباره این دو مفهوم به گفتگو پرداختهاند. الگوی «مربع نشانهشناسی» یکی از الگوهای مکتب نشانهشناسی پاریس و روشی برای بازنمود ژرفساخت معنایی متن، مبتنی بر روابط تقابلی است که توسط الگیرداس گریماس تبیین شده است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با بهرهگیری از این مربع، گفتمان میان دو مفهوم بهظاهر متقابل «ثروت» و «فقر» تبیین شود. در این پژوهش حد مشترک «مال» در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ثروتهای دیگر همچون عقل و غیره که در روایات به آنها اشاره شده است موضوع این پژوهش نیست. در این راستا واژگان جانشین دو کلمه «ثروت و فقر» بر اساس مربع نشانهشناسی گریماس مورد واکاوی قرار گرفتهاند. حاصل بررسیها این است که ثروت و فقر فقط بر اساس مفهومی مقابل هم هستند و واژگان دیگری به عنوان واژگان جانشین وجود دارند که نشاندهنده درجات فقر و ثروت میباشند.
عباسی, آزاده. (1399). نشانهشناسی گفتمان «ثروت و فقر» در روایات علوی با تکیه بر مربع نشانهشناسی گریماس. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(1), 145-172.
MLA
آزاده عباسی. "نشانهشناسی گفتمان «ثروت و فقر» در روایات علوی با تکیه بر مربع نشانهشناسی گریماس". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19, 1, 1399, 145-172.
HARVARD
عباسی, آزاده. (1399). 'نشانهشناسی گفتمان «ثروت و فقر» در روایات علوی با تکیه بر مربع نشانهشناسی گریماس', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(1), pp. 145-172.
VANCOUVER
عباسی, آزاده. نشانهشناسی گفتمان «ثروت و فقر» در روایات علوی با تکیه بر مربع نشانهشناسی گریماس. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1399; 19(1): 145-172.