1
دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)
2
کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، نقدی بر مدل فرزند پروری بامریند و ارائه مدلی از سبک فرزند پروری بر اساس نهجالبلاغه بوده است. پژوهش از نوع کیفی و بر اساس روش استنباطی میباشد. در این پژوهش در ابتدا سبکهای فرزند پروری بامریند(آسانگیر، مستبدانه و مقتدرانه) از دیدگاه حضرت علی علیه السلام مورد نقد قرار گرفته و سپس بر مبنای دیدگاه آن حضرت با تکیه بر نهج البلاغه مدلی از سبک فرزند پروری ارائه شده است. مدل مذکور دارای پیشفرضها (مقدمات)، ویژگیها، اصل و نتیجه است. طبق یافتهها، پیشفرضهای مدل عبارت اند از نیت الهی (خشنودی خدا)، تربیت پذیر بودن انسان، خانواده محوری، و اعتماد پروری. ویژگیها نیز به ویژگیهای سلبی و ایجابی تقسیمبندی و مصداقهای آن معرفی شده است. اصل اساسی مدل، اعتدال و نتیجه نهایی و اصلی آن قرب الهی و سعادت انسان است.
شریعتمداری، علی ،1384ش، تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: امیرکبیر.
قائمی امیری، علی ،1374ش، تربیت و بازسازی کودکان، جلد 1، امیری.
گرجی، ابراهیم؛ برخورداری، سجاد ، 1388ش، مبانی و روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، انتشارات ثالث.
مصباح یزدی، محمد تقی ، 1394، پند جاوید، جلد 1، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ;.
مطهری، مرتضی ،1382ش، تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
مقالات
اسعدی، ذکایی، نیره، کاویانی، محمدی، گوهری، محمود رضا، 2006، رابطه پسزمینه اجتماعی-فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(1), 21-28.
بیات، زهرا؛ بیات، اعظم ،1395ش، نظام تربیتی خانوادگی از دیدگاه امام علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، سومین کنفرانس روان شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بینالمللی.
پرچم، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم؛ یاری؛ حمیداله ،1391ش، مقایسه سبک های فرزند پروری در اسلام؛ پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره جدید، (14)20.
پناهی، علی احمد ،1397ش، معرفی سبک فرزند پروری بامریند و ارزیابی آن، پژوهشهایاجتماعیاسلامی، سال بیست و چهارم، شمارۀ دوم (پیاپی ۱۱۷) تابستان ۱۳۹۷.
حائری، حسامالدین ،1394ش، مقایسه شیوههای فرزند پروری از دیدگاه اسلام و رفتارگرایی؛ همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی.
رضوی، جمیله سادات؛ رباط میلی، سمیه ،1395ش، سبکهای فرزند پروری و تعاریف آنها؛ اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
فخری، محمدکاظم ،1395ش، مقایسه سبک فرزند پروری درروان شناسی معاصر با سبک اسلامی؛ چهارمین اجلاس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی سال.
فرمهینی فراهانی، محسن؛ قلی زاده مقدم، زینب ،1389ش، ویژگیهای جوان معیار از دیدگاه امام علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، ماهنامه مهندسی فرهنگی (41 و 42)4.
قدسی، علیمحمد؛ قائمی، مرتضی، 1393ش، بررسی تطبیقی سبکهای فرزند پروری با سبک فرزند پروری امام علی علیهالسلام در نامه سی و یکم نهجالبلاغه؛ فصلنامه پژوهشی نهجالبلاغه، (8)2.
کوخایی، آزاد؛ رود مقدس؛ رمضانعلی،1395ش، بررسی سبکهای فرزند پروری در منابع اسلامی؛ بصیرت و تربیت اسلامی، (36)13.
ماهر، فرهاد؛ کمیجانی، مهرناز ، 1386ش، مقایسه شیوههای فرزند پروری والدین نوجوانان با اختلال سلوک و نوجوانان عادی؛ دانش و پژوهش در روانشناسی؛ شماره (33).
خطیبی, امیرعلی, & بلاغت, سیدرضا. (1399). نقدی بر مدل فرزندپروری بامریند و ارائه مدلی از سبک فرزند پروری بر اساس نهجالبلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(1), 173-192.
MLA
امیرعلی خطیبی; سیدرضا بلاغت. "نقدی بر مدل فرزندپروری بامریند و ارائه مدلی از سبک فرزند پروری بر اساس نهجالبلاغه". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19, 1, 1399, 173-192.
HARVARD
خطیبی, امیرعلی, بلاغت, سیدرضا. (1399). 'نقدی بر مدل فرزندپروری بامریند و ارائه مدلی از سبک فرزند پروری بر اساس نهجالبلاغه', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(1), pp. 173-192.
VANCOUVER
خطیبی, امیرعلی, بلاغت, سیدرضا. نقدی بر مدل فرزندپروری بامریند و ارائه مدلی از سبک فرزند پروری بر اساس نهجالبلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1399; 19(1): 173-192.