1
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی
2
دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
3
هیات علمی
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزههای تربیتی امام علی علیه السام در نهج البلاغه میباشد که با روش تحلیلی و استنتاجی انجام شده است. همچنین در این تحقیق از روش کتابخانهای نیز استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که اهمیت انضباط اجتماعی از دو منظر قابل بررسی و تحلیل است؛ اهمیت در جهان امروز و اهمیت از منظر دین. از طرف دیگر شاخصههای (الهی بودن، وحیانی بودن، فطری بودن، حقانی بودن) با بهرهگیری از آموزههای تربیتی امام علی علیه السلام استنتاج و تحلیل شده است. شتاب زدگی در امور، تنبلی و سستی در امور، ترک امر به معروف و نهی از منکر، چاپلوسی، گفتار بی اندیشه، عدم رشد فرهنگی، جهل و تقلید کورکورانه و تعصب در این تحقیق بعنوان موانع فرهنگی تحقق انضباط اجتماعی استنتاج شده و در پایان نیز راهکارهایی نظیر؛ اعتماد دینی، داشتن هدف واقعی در زندگی، اندیشه و فکر، آینده نگری و دوراندیشی، اصلاح بین مردم، پاسخگویی و حق اظهار نظر، مبارزه با هوای نفس و تعالی روح و پرهیز از بی تکلیفی در زندگی بر مبنای آموزههای تربیتی امام علی علیه السلام شناسایی و استنتاج شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که؛ در صورتی که موانعی که در این تحقیق احصاء گردیده با استفاده از راهکارهای شناسایی شده، مرتفع شود، انضباط اجتماعی در جامعه تحقق یافته و رشد و توسعه فرهنگی را به همراه خواهد داشت.
خارستانی, اسماعیل, فیاض, ایراندخت, خورسندی, علی. (1399). موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(2), 161-188.
MLA
اسماعیل خارستانی; ایراندخت فیاض; علی خورسندی. "موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19, 2, 1399, 161-188.
HARVARD
خارستانی, اسماعیل, فیاض, ایراندخت, خورسندی, علی. (1399). 'موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(2), pp. 161-188.
VANCOUVER
خارستانی, اسماعیل, فیاض, ایراندخت, خورسندی, علی. موانع و راهکارهای فرهنگی انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1399; 19(2): 161-188.