دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
چکیده
از روشهای مهم تفسیری برگرفته شده از سیره اهلبیت(ع) روش تفسیرقرآن به قرآن است. این روش مورد توجه علامه طباطبایی قرار گرفت. علامه با در نظر گرفتن اصل مهم عدم افتراق قرآن و اهلبیت(ع)، تفسیر واقعی قرآن مشتمل بر ظاهر و باطن را مختص به معصومین(علیهمالسلام) میداند؛ جستار پیشروی با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی مبانی علامه در بهرهگیری از روایات میپردازد. در دیدگاه مفسر قرآن در برخورد با روایت چند اصل مهم وجود دارد: عدم افتراق قرآن و معصوم؛ اصالت و رجحان دریافت اهل بیت(ع) از قرآن؛ اهّمیّت کلیدی روایات معصومین(علیهمالسلام) در تفسیر قرآن؛ امکان روش تفسیر قرآن به روایت در خلال روش تفسیر قرآن به قرآن؛ اصل تطبیق در روایات تفسیری؛ اصل جبران ضعف سند و قوت دلالت؛ اصل ترجیح ظواهر بر نصوص روایات.
----------------------(1385ش)، قرآن در اسلام،چاپ یلزدهم، قم، انتشارات اسلامی
طریحی، فخرالدین(1375ش)، مجمع البحرین(6ج)، چاپ سوم،تهران، دارالکتب الا سلامیه
عیاشی، محمد بن مسعود(1380ق)،تفسیر العیاشی، طهران، چاپخانه علمیه
فتح الهی، ابراهیم؛ ذولفقاری، شهروز،(1387ش) تاریخ تفسیر قرآن کریم، تهران: انتشارات نگاهی دیگر
کلینی، محمد بن یعقوب(1388ق)، اصول کافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه
مجلسی، محمد باقر(1362ش)، بحارالانوار، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه
مسلم نیشابوری، الصحیح،بی تا، بیروت، دارالفکر
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم(10ج)، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب،چاپ دوّم1360هـ.ش، ج1،ص232
مطهری، مرتضی(1385ش)، خاتمیت،چاپ بیست و یکم، تهران، انتشارات صدرا،
میبدی، محمّد فاکر(1428ق)، قواعد التفسیر لدی الشیعه و السنه، طهران، المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، المعاونیهالثقافیه، مرکز تحقیقات و الدراسات
ناصح، علی احمد(1387ش)، اعتبار و کاربرد روایات تفسیری،چاپ اول، قم،مؤسسه بوستان کتاب
هندی، علی المتقی(1405ق)، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسهالرساله