@article { author = {kahrizi, soniya and masboogh, seyyed mehdi and ghaemi, morteza}, title = {Emotional function in the verbal constructions of the Nahj al-Balaghah based on Jakobson’s communication model: Jihad Sermon}, journal = {Nahjolbalagheh Research}, volume = {21}, number = {1}, pages = {193-212}, year = {2022}, publisher = {Bonyad-e Nahjolbalagheh}, issn = {1735-8051}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {   Roman Jakobson, one of the founders of the functional linguistics school in Prague believes  that all linguistic constructions have goals. These goals should be explained with reference to communication goals. Therefore, for linguistic constructions centered on six elements of the speaker, listener, message, message context, communication channel, and message components, he introduces six emotional, persuasive, literary, referential, empathic, and cryptic functions. Due to having the components of Jakobson's theory, the sermons of Nahj al-Balaghah can be adapted to this theory. The sermon of Jihad, as its title suggests, is about the virtue of Jihad and the negative consequences of turning away from struggle. It was assumed that its linguistic constructions had a persuasive function for the purpose of exciting the audience. The present research is organized with the analytical-descriptive method based on Jakobson's communication model with the aim of understanding the function of the linguistic constructions in the Jihad sermon. The result of the research showed that, contrary to expectations, most of the linguistic constructions defined in Jakobson's theory, including persuasive, referential, cryptic, emotional, and empathy, have been used in this sermon in such a way that they all have an emotional function. Therefore, despite the diversity of construction, functional unity has been preserved.}, keywords = {Functional Linguistics,Roman Jakobson,communication model,Jihad sermon,Nahj al-Balaghah}, title_fa = {کارکرد عاطفی در ساخت‌های کلامی خطبه جهاد نهج‌البلاغه در پرتو الگوی ارتباطی یاکوبسن}, abstract_fa = {رومن یاکوبسن از بنیان­گذاران مکتب زبان­شناسی نقش­گرای پراگ، معتقد است تمامی ساخت­‌های زبانی دارای اهدافی است که باید این جنبه­‌ها را با اشاره به اهداف ارتباطی آن تبیین کرد؛ از این رو، برای ساخت­‌های زبانی با محوریت هریک از شش رکن گوینده، شنونده، پیام، زمینه پیام، مجرای ارتباطی، اجزای پیام، به ترتیب شش کارکرد، عاطفی، ترغیبی، ادبی، ارجاعی، همدلی و رمزگان را معرفی می­‌کند. خطبه­‌های نهج­‌البلاغه با برخورداری از مؤلفه­‌های نظریه یاکوبسن قابلیت تطبیق با این نظریه را دارند. خطبه جهاد چنان­که از عنوان آن بر می­‌آید در بیان  فضیلت جهاد و پیامدهای منفی رویگردانی از مجاهدت و پیکار است و انتظار می­‌رود ساخت­های زبانی آن دارای نقش و کارکرد ترغیبی با هدف شورانگیزی در مخاطب باشد. پژوهش پیش­رو با روش توصیفی تحلیلی و الگوی ارتباطی یاکوبسن و با هدف شناخت کارکرد ساخت­‌های زبانی خطبه جهاد سامان یافته است. برآیند پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار، اغلب ساخت­‌های زبانی تعریف شده در نظریۀ یاکوبسن اعم از ترغیبی، ارجاعی، رمزی، عاطفی و همدلی به­‌گونه­ای در این خطبه به­ کار گرفته شده­اند که همگی دارای کارکرد عاطفی هستند؛ بنابراین در عین تنوع ساخت، وحدت کارکردی آن حفظ گردیده است.}, keywords_fa = {زبان­شناسی نقش‌گرا,رومن یاکوبسن,الگوی ارتباطی,خطبه جهاد,نهج‌­البلاغه}, url = {https://www.nahjmagz.ir/article_158939.html}, eprint = {https://www.nahjmagz.ir/article_158939_dcbaec320bced9c6ca325146415107fa.pdf} }