@article { author = {aliakbari, eraj and Baratali, mariam and saadatmand, zohreh}, title = {Analyzing the Concept of Spirituality in Resilience to Provide Educational Requirements in Instructional System based on Imam Ali’s Teachings}, journal = {Nahjolbalagheh Research}, volume = {21}, number = {2}, pages = {237-250}, year = {2022}, publisher = {Bonyad-e Nahjolbalagheh}, issn = {1735-8051}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Resilience entails achieving balance from the lowest to the highest levels of life in threatening situations and getting desirable outcomes in life. Resilience can be considered a defense mechanism that enables people to persevere in the face of difficulties and improve mental health. Also, while considering resilience, the existential spirituality of individuals is also one of the important indicators of resilience. Also, having high spirituality is the best supporter of endurance and can make a person victorious against the issues and problems ahead. The purpose of this research is to analyze the spirituality of resilience based on the teachings of Imam Ali (AS) to provide educational requirements in the instructional system. In the current research, Nahj al-Balaghah is studied and analyzed as one of the most important spiritual sources in the Islamic world. This qualitative research was conducted through content analysis based on the standard categorization system. The research findings were encoded in three steps, and each spirituality step was divided into four main components (connection with God, connection with oneself, connection with creation, and connection with creatures) and sub-components according to Nahj al-Balaghah and the teachings of Imam Ali (AS). This research seeks to develop and expand resilience based on the teachings of Nahj al-Balaghah in the instructional system by observing educational requirements.}, keywords = {Spirituality,Resilience,Imam Ali (AS),educational requirements}, title_fa = {واکاوی مفهوم معنویت در تاب‌آوری با استفاده از آموزه‌های حضرت علی علیه السلام به منظور ارائه استلزامات تربیتی در نظام آموزش وپرورش}, abstract_fa = {تاب‌آوری دستیابی به تعادل از سطوح اولیه تا بالاترین سطوح زندگی در شرایط تهدید‌کننده است و توفیق و نتایج مطلوب در زندگی را فراهم می‌کند. تاب‌آوری می‌تواند به عنوان یک ساز و کار دفاعی در نظر گرفته شود که افراد را به پایداری در مواجهه با سختی ها و بهبود سلامت روان، توانمند سازد. همچنین وقتی از تاب‌آوری، بحث می‌گردد، معنویت وجودی افراد نیز یکی از شاخصه های مهم شناخت تاب آوری می باشد. همچنین برخورداری از معنویت بالا به عنوان برترین حامی تاب‌آوری می‌باشد و می تواند فرد را در برابر مسایل و مشکلات پیش رو پیروز گرداند. هدف این پژوهش واکاوی مفهوم معنویت در تاب‌آوری بر اساس آموزه‌های امام علی علیه السلام به منظور ارائه استلزامات تربیتی در نظام آموزش و پرورش می‌باشد. در پژوهش حاضر، کتاب نهج البلاغه به عنوان یکی از منابع مهم معنوی در جهان اسلام مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بر مبنای نظام مقوله‌بندی قیاسی بوده است. یافته‌های پژوهش در سه گام کدگذاری شده است. هر یک از راه‌های معنویت از دیدگاه نهج‌البلاغه و آموزه‌های حضرت علی علیه السلام در چهار مولفه اصلی ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با خلقت و ارتباط با خلق و مولفه‌های فرعی تقسیم‌بندی شده است. این پژوهش در جستجوی آن است که با رعایت استلزامات تربیتی، پرورش تاب آوری با تکیه بر آموزه های نهج البلاغه در نظام آموزش و پرورش کشور توسعه و گسترش یابد.}, keywords_fa = {    معنویت,تاب‌آوری,امام علی علیه السلام,استلزامات تربیتی}, url = {https://www.nahjmagz.ir/article_165296.html}, eprint = {https://www.nahjmagz.ir/article_165296_46608c77d3fb5c57bc0bcb67b18042a4.pdf} }