TY - JOUR ID - 103957 TI - بررسی بینامتنی سیمای دنیا در اشعار خاقانی و نهج‌البلاغه JO - فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های نهج البلاغه JA - RNB LA - fa SN - 1735-8051 AU - محرمی, رامین AU - کریمی, ثریا AD - دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 17 IS - 4 SP - 43 EP - 64 KW - کلید واژگان: حضرت علی(ع) KW - نهج‌البلاغه KW - بینامتنیت KW - خاقانی KW - دنیا DO - N2 - ژرار ژنت از محققان برجسته‌ی عرصه‌ی بینامتنیت، ارتباط و تعامل یک متن با متون یکدیگر را مطرح کرده است. یکی از گسترده‌ترین مفاهیم بینامتنی، تأثیرپذیری صریح و غیر صریح و ضمنی متون ادبی از منابع دینی از جمله نهج‌البلاغه است. در این پژوهش با رویکردی تحلیلی- توصیفی، روابط بینامتنی اشعار خاقانی با نهج‌البلاغه بر اساس نظریه‌ی بینامتنیت ژنت بررسی شده است. بین اشعار خاقانی و نهج‌البلاغه در سه سطح واژگان، تصویر و مضمون تعامل و گفتگومندی وجود دارد. خاقانی اغلب از تعبیرات دنیاستیزانه‌ی نهج‌البلاغه همانند فریبندگی دنیای پرنقش و نگار، ناپایداری و زودگذری دنیا، ملازمت دنیا با فقر، پوچی دنیا، عدم دلبستگی به دنیا و امثال اینها به صورت ترفندهای ادبی تصویرپردازی کرده است. او با توجه به رویکرد بینامتنی در تشبیه دنیا به مار، مادر، خشک آخر، جیحون آفت و تعبیرات دیگر به نهج‌البلاغه توجه داشته است. در سطح بینامتنیت ضمنی نیز مفاهیمی همچون بی‌عدالتی، بی‌وفایی و منافات عافیت با دنیا حاکی از ارتباط بینامتنی دو اثر است. UR - https://www.nahjmagz.ir/article_103957.html L1 - https://www.nahjmagz.ir/article_103957_10a0103e533f7c8f556c39bb14b6a093.pdf ER -