بنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Investigating the Origin of the Idea of Political Power in Islamic Thoughtwith Emphasis on the Imamat of Ali (A.S.)بررسی منشاء تصوّر قدرت سیاسی در تفکر اسلامی با تاکید بر امامت علی علیه السلام1134113432FAمحمود فلاحاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. قم. ایرانJournal Article20190304The present study aimed to investigate the Shiite way of thinking compared to the Sunni way of thinking regarding principles, rules, and presuppositions of political power. Therefore, political power in the thinking of Shiite Imamate emphasizing Imamat of Ali (A.S.) and Sunni Imamat emphasizing Sunnis' specific approach to the caliphate was investigated through the descriptive-analytical method. Concerning the difference between the meaning of Imamat in the Shiite and Sunni, according to Sunnis, Imamat means caliphate. The Sunni way of arguing for government and political power is generally outside the Shari'a and is based on custom and intellectual necessity. However, Shari'a is based on the theory of power. On the other hand, in Shiite, the Imamat is a set of roles about the Imam's guardianship and religious authority, and political power will be one of those roles. When religious authority is considered a comprehensive aspect of the Imam's positions, guardianship and political authority will also be the Infallible Imam's right. In this case, the image of the separation of the Imamate's affairs, including the leadership and political leadership of the society from Imam's religious authority, is incorrect.<br /><br />هدف پژوهش حاضر بررسی شیوهی تفکر شیعی در تمایز با تفکر اهلسنت در خصوص مبانی، اصول، قواعد و پیشفرضهای قدرت سیاسی بود. در این راستا، با روش توصیفی – تحلیلی، قدرت سیاسی در تفکر امامت شیعی با تاکید بر امامت علی علیه السلام و در تفکر امامت سنی با تاکید بر رویکرد خاص اهلسنت به مسالهی خلافت مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع پیرامون تمایز معنای امامت در میدان معنایی شیعه و سنی میتوان گفت که نزد اهلسنت، امامت به معنای خلافت در نظر گرفته شده است. شیوهی استدلال اهلِسنت بر حکومت و قدرت سیاسی، عموماً بیرون شریعت و مستند به عرف و ضرورتهای عقلی است، هرچند که از شریعت بر نظریهی قدرت، استشهاد و مؤید میآورند. در مقابل، در تفکر شیعی، امامت مجموعه نقشهایی است که حول ولایت و مرجعیت دینی امام در نظر گرفته میشود و قدرت سیاسی یکی از آن نقشها خواهد بود. زمانی که مرجعیت دینی به عنوان وجه جامع مناصب امام در نظر گرفته شود، ولایت و مرجعیت سیاسی نیز حقِ امام معصوم خواهد بود. در این صورت، تصویر جدایی شئون امامت ازجمله زعامت و رهبری سیاسی جامعه از جایگاه مرجعیت دینی امام، نادرست است.https://www.nahjmagz.ir/article_113432_392d5edc892333d3cd47d87fb941d52e.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Explaining the Components of Justice in the Government of Imam Ali(A.S.)) Emphasis on Military Manners)تبیین مؤلفههای عدالت در حکومت حضرت علی علیه السلام (با تأکید بر سیره نظامی)3552113435FAآرمان فروهیدکتری تاریخ اسلام و مدرس گروه معارف مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهانسید هاشم موسویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20181203The government and the people's reciprocal rights are among the issues that have been a mental concern of many rulers and statesmen; However, its observation in practical terms is very small and limited. By referring to the biography and words of Imam Ali (A.S.), it is possible to examine and evaluate the examples of justice in its military dimension and achieve significant results. In the short period of his governance, by refraining from democratization, Ali (A.S.) sought justice. <br />According to the basic principle of Islamic sovereignty, he believed that human beings are created equal, and the supremacy of the Arabs over the non-Arabs as maintained by the Qur'an is null and void. In the face of his political opponents, he never deviated from political justice. He did not force them to pledge allegiance due to their breach of covenant and refusal to pledge allegiance. Explaining, evaluating, and reviewing the political-military life of Imam Ali (A.S.), relying on Nahj al-Balaghah, can be considered because while comparing his practical life with other rulers, we can use it as a criterion for today's society. Due to the importance, this research is descriptive-analytical and relies on library resources.حقوق متقابل حکومت و مردم از جمله مواردی است که دغدغه ذهنی بسیاری از حاکمان و دولتمردان بوده است؛ اما با این وجود مشاهده آن در بُعد عملی بسیار ناچیز و محدود میباشد. با مراجعه به سیره و سخنان حضرت علی علیه السلام به خوبی میتوان مصادیق عدالت را در بعد نظامی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و به نتایج قابل توجهی دست یافت. علی بن ابی طالب علیه السلام در دوره کوتاه مدت حکومت خود با خودداری از عوام فریبی به دنبال رعایت عدالت بوده است؛ زیرا آن حضرت با توجه به اصل اساسی حاکمیت اسلامی معتقد بودند که انسانها برابر و مساوی آفریده شدهاند و برتری عرب بر عجم را بر اساس کلام قرآن باطل دانستند. همچنین ایشان در تقابل با مخالفان سیاسی خود نیز هیچ گاه از عدالت سیاسی عدول نکردند و با توجه به عهدشکنی و خودداری آنان از بیعت آنان را وادار به بیعت نکردند. تبیین، ارزیابی و بازنگری سیره سیاسی-نظامی امام علی علیه السلام با تکیه بر نهج البلاغه از آن جهت میتواند قابل تأمل باشد که ضمن مقایسه سیره عملی ایشان با سایر زمامداران، از آن به عنوان معیار جهت جامعه امروز استفاده کنیم. نظر به اهمیت موضوع این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای میباشد.https://www.nahjmagz.ir/article_113435_1cf95e46b2f5844eb72d9ad48cef99c6.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Equal Division of the Bayt al-mal in the Seerah of Imam Ali (A.S.) and Its Reasonsتقسیمِ مساویِ بیتالمال در سیره امام علی علیه السلام و واکاوی علل آن5366113452FAیدالله حاجی زادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190224An analysis of Imam Ali's (A.S.) seerah in the bayt al-mal division shows that he divided the bayt al-mal equally among the Muslims and did not prefer one over the other. The question that arises is why Imam Ali did not consider the religious records of individuals in this regard, including the time of their conversion to Islam or their jihadist records? This study, which examines the earlier sources and uses organized historical analysis, shows that the use of the bayt al-mal in the period of Imam Ali (A.S.) was not limited to its equal distribution. Yet, a large portion of it was used for needy and disabled people, Muslim Mujahideen, war expenses, and government officials' salaries. Also, while considering individuals' value and position, Imam used to refer to the Quran and the seerah of the prophet in this way.اکاوی سیره امام علی علیه السلام در تقسیم بیتالمال نشان میدهد آن حضرت بیتالمال را به صورت مساوی در بین مسلمانان تقسیم میکرد و کسی را بر دیگری ترجیح نمیداد. سوالی که در این جا مطرح شده این است که چرا امام علی علیه السلام در اینباره سوابق ایمانی افراد، از جمله زمان اسلام آوردن آنان و یا سوابق جهادی آنان را لحاظ نمیکرد؟ این پژوهش که با بررسی منابع متقدم و بهرهگیری از روش تحلیل تاریخی سامان یافته، نشان میدهد اولاً: موارد مصرف بیتالمال در دوره امام علی علیه السلام منحصر به تقسیم مساوی آن نبوده، بلکه بخش عمدهای از آن در امور دیگری چون رسیدگی به اقشار نیازمند و از کارافتادگان، مجاهدان مسلمان، هزینههای جنگ، پرداخت حقوق و دستمزد ماموران دولتی مصرف میشده است. ثانیاً: آن حضرت ضمن توجه به ارزش و جایگاه افراد، استنادش در این شیوه، به قرآن کریم و سیره رسول خداصلی الله علیه و آله بوده است.https://www.nahjmagz.ir/article_113452_799cddae953808f853ba54aa0be9a8f2.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Humanitarian Law in the Seerah of Imam Ali (A.S.)حقوق بشر دوستانه در سیره امام علی علیه السلام6778113453FAحمید رضا مطهریاستادیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.0000-0002-5249-6568Journal Article20190219One of the important points in wars is the observance of the rights of women, children, the elderly, and the disabled, called humanitarian law. Organizations, groups, and individuals in different parts of the world operate under this title. Knowing the position of this law in Islam and explaining its provisions in the Alawite tradition is of special importance. Observing the principles of fairness, refraining from unconventional methods in wars, protecting women and children, protecting the disabled and the elderly and the prohibition of the use of destructive weapons are among the most important points specified in today's laws and has been emphasized and implemented by Amir al-Mu'menin. This article intends to study Imam's seerah, especially the wars of his time, and examine his advice about the disabled or out-of-war groups, to explain the Amir al-Mu'minin's strategies for protecting them. It also aims to answer how the Imam's seerah about the rights of women, children, and the disabled enemies (nowadays known as humanitarian law) was during the wars?یکی از نکات مهم در جنگها رعایت حقوق زنان، کودکان، سالخوردگان و افراد ناتوان است که از آن با عنوان حقوق بشر دوستانه(Humanitarian Law) یاد میشود. سازمانها گروهها و افرادی در نقاط مختلف جهان تحت این عنوان فعالیت میکنند. <br />شناخت جایگاه این قانون در اسلام و تبیین مفاد آن در سیره علوی از اهمیت ویژهای برخوردار است. رعایت اصول جوانمردانه، خودداری از روشهای غیرمتعارف در جنگها، حمایت از زنان و کودکان، حفاظت از افراد ناتوان و پیران و سالخوردگان و منع بهکارگیری سلاحهای مخرب از مهمترین نکاتی هستند که در قوانین امروز بر آن تصریح شده و در سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز مورد تأکید قرار گرفته و اجرایی شدهاند.<br />این نوشتار بر آن است تا با نگاهی به سیره امام علی علیه السلام به ویژه جنگهای عصر ایشان و بررسی توصیههای آن حضرت درباره گروههای ناتوان یا خارج از جنگ، راهکارهای امیرالمؤمنین علیه السلام برای حفاظت از آنان را تبیین کرده و به این پرسش پاسخ دهد که سیره امام علی علیه السلام درباره حقوق زنان، کودکان و افراد ناتوان دشمنان در جنگها که امروزه از آن با عنوان حقوق بشردوستانه یاد میشود چگونه بود؟https://www.nahjmagz.ir/article_113453_aaccaaff3af4916e56f710279feefb98.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Secularism as the Most Important Plague of Spiritualism
from Imam Ali`s point of viewدنیاگرایی مهم ترین آفت معنویت گرایی79100113638FAعیسی عیسی زادهاستاد یار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190219Every human being and society will reach the peaks of happiness and salvation when they can not only cause a tendency towards spirituality but also fight against its plagues. One way to recognize the plagues of spirituality is to follow the advice of distinguished characters such as Amir al-Mu'menin Ali (A.S), who has reached the highest levels of spirituality and has removed its plagues best way. In the present research, an attempt has been made to benefit from the divine verses, words, and manners of Ali (A.S) and, in a descriptive and analytical method investigates the origins and consequences of secularism and ways to prevent worldliness. Through examining the verses of the Qur'an and the sayings and seerah of Amir al-Mu'menin Ali (A.S), it was determined that the most important cause of the plague in the spirituality is worldliness. After studying the verses, sayings, and seerah of Amir al-Mu'menin Ali (A.S), it was revealed that factors such as worldly pleasures, weakness of faith, ignorance, and aristocracy of the rulers could cause secularism. Yet, irreparable damage to spirituality such as facilitating the commission of sin, deprivation of God's love, corruption and certainty, great sorrow, corruption of reason, humiliation, blindness, and entering the eternal fire. To prevent and treat secularism, we can use ways such as promoting faith and certainty, raising awareness, remembering death and resurrection, preaching, contemplating the consequences of secularism, and performing anti-secular actions.هر انسان و جامعه ای زمانی به قله های سعادت و رستگاری دست پیدا خواهد کرد که بتواندعلاوه بر فراهم نمودن زمینه گرایش به معنویت با آفت های آن نیز مبارزه کند،یکی از راه های شناخت آفت های معنویت گرایی، عمل نمودن به توصیه شخصیت هایی همچون امیر مومنان علی علیه السلام است که خود مسیر رسیدن به بالاترین پله های معنویت را طی نموده است و آفت های آن را به بهترین شکل از سر راه خود برداشته است، در پژوهش پیش رو تلاش شده است با بهر جویی ازآیات الهی و سخنان و سیره امیر مومنان علی علیه السلام به روش توصیفی و تحلیلی زمینه های پیدایش وپیامد دنیاگرایی و راه کارهای پیشگیری از دنیا پرستی مورد بررسی قرار گیرد.<br /> داده های پژوهش: با بررسی آیات قرآن و سخنان وسیره امیر مومنان علی علیه السلام مشخص گردید که مهم ترین عامل آفت معنویت دنیاگری است.<br />یافته های پژوهش: پس از بررسی آیات و سخنان و سیره امیر مومنان علی علیه السلام مشخص گردید که عواملی همچون، لذت های دنیایی،سستی ایمان ، نا آگاهی و اشرافی گرایی حاکمان می تواند زمینه دنیاگرایی را فراهم نماید وضربات جبران ناپذیری را بر معنویت گرایی مانند فراهم شدن زمینه انجام گناه،محرومیت از محبت خداوند،فساددین و یقین،حسرت و اندوه فراوان ، فساد عقل، ذلت و خواری، کوردلی و ورود در آتش جهنم ببار آورد. وبرای پیشگیری و درمان دنیاگرایی نیز می توان از راه هایی همچون ارتقای ایمان و یقین، ارتقای آگاهی، یاد مرگ و معاد،موعظه،تامل در عواقب دنیاپرستان و انجام اعمال ضد دنیاطلبی بهره جست.https://www.nahjmagz.ir/article_113638_97ea625f7d784c2996f718d0ad917fd0.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Methods of Fighting Corruption in the Alawite Governmentروشهای مبارزه با فساد اقتصادی در حکومت علوی101124113637FAرضا حاجیان حسین آبادیعضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور0000-0001-8804-3803Journal Article20190105Preventing and fighting against corruption is one of the components of a healthy and growing economy. Unless corruption is prevented and the economy is monitored and controlled, any proper and superficial corrective action will not work. In Nahj al-Balaghah, Imam Ali (A.S.) has explained methods and used them to fight corruption. This article examines Imam Ali's (A.S.) methods in fighting against economic corruption. One of Imam's basic actions in the economic system was comprehensive control and supervision, to prevent the occurrence of corruption. Some of these methods are planning, culture promotion, meritocracy, transparency of information, supervision, price-fixing, prevention of embezzlement, hoarding, usury, rent-seeking activity, fighting against price gouging, short selling, and punishment of violators. Without proper planning, it is impossible to eradicate corruption; paying attention to the most competent government can provide a suitable model and effective plan to find the right ways to fight corruption. In this regard, Alawite teachings become more important and necessary. The research method in this article is descriptive-analytical. It has been obtained by relying on Nahj al-Balaghah and other authoritative sources such as hadith jurisprudence and measuring the validity of narrations.پیشگیری و مبارزه با فساد از مولفههای اقتصاد سالم و روبه رشد است. تا زمانی که از وقوع فساد پیشگیری نشود و نظارت و کنترل بر اقتصاد وجود نداشته باشد، هر اقدام شایسته و اصلاحی سطحی و روبنایی نتیجه نخواهد داد. حضرت علی علیه السلام در نهجالبلاغه برای مبارزه با فساد روشهایی را تبیین کرده و در حکومت از آن استفاده نموده است. این نوشتار به بررسی روشهای علیبنابیطالب علیه السلام در مبارزه با فساد اقتصادی در حکومت میپردازد. از اقدامات اساسی حضرت علیه السلام در نظام اقتصادی، کنترل و نظارت همهجانبه برای پیشگیری از وقوع فساد و روشهای مقابله با آن بود. حضرت با برنامهریزی، فرهنگسازی، شایستهسالاری، شفافیت اطلاعات، نظارت و کنترل، جلوگیری از اختلاس، ممانعت از احتکار، رباخواری، رانتخواری، مبارزه با گرانفروشی، کمفروشی، تثبیت قیمتها و تنبیه متخلفان با هرگونه فساد اقتصادی مقابله و مبارزه نمود. از آنجا که بدون داشتن الگوی مناسب و برنامهریزی صحیح، امکان ریشهکنی فساد وجود ندارد، توجه به شایستهترین حکومت میتواند الگوی مناسب و برنامهای سازنده جهت یافتن روشهای درست در راستای مبارزه با فساد باشد؛ لذا توجه به آموزههای علوی اهمیت و ضروت بیش از پیش مییابد. روش پژوهش در این نوشتار توصیفی تحلیلی است که با تکیه بر نهجالبلاغه و منابع معتبر دیگر و استفاده از خانواده حدیث با استفاده از روش فقهالحدیثی و سنجش اعتبار روایات به دست آمده است.https://www.nahjmagz.ir/article_113637_83192cf4a078b19c28aad7a3735c2d99.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823The Seerah of Amir al-Mu'minin (A.S.) regarding Minority Groupسیره امیرالمؤمنین علیه السلام درباره اقلیتها125146113639FAعلی اکبر ذاکریاستادیار گروه سیره اهل بیت پژوهشکده تاریخ وسیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190208The observance of minority rights is one of the manifestations of justice that is measured in societies, and this is a sign of social justice. In this article, the author tries to analyze the life of Amir al-Mu'minin (A.S.) about minorities and deal with his performance. So, a descriptive-analytical method concerning authoritative books was used. According to the Imam's speech, behavior, and advice, all people are the same and respectable. He advised the observance of the rights of different classes with any religion, creed, and race. His actions were also in line with his speech and orders. He gave the right to life to all human beings with any thought and used to observe social justice and social security besides attention to welfare and kindness in receiving taxes for all. He agreed that even his opponents should have the freedom of speech; therefore, did not deprive them of bayt al-mal. Numerous articles have been written about the rights of minorities in the Alawite, which are mainly based on jurisprudence. Yet, the present study aims to reveal the diverse aspects of Amir al-Mu'minin's seerah.یکی از مظاهر عدالت که در جوامع بشری مورد سنجش قرار میگیرد رعایت حقوق اقلیتها است. و این نشانهای از عدالت اجتماعی در آن جامعه دارد. در این مقاله بر آنیم سیره امیرمؤمنان علیه السلام را درباره اقلیتها واکاوی کرده و به روش توصیفی تحلیلی و با استناد به کتابهای معتبر به عملکرد ایشان دراینباره به پردازیم. آنچه از گفتار و رفتار و توصیههای امام استفاده میشود اینکه به همه افراد بهعنوان یک انسان قابل احترام نگریسته و دستور رعایت حقوق اقشار مختلف را با هر دین و آئین و نژادی توصیه میکرد و دستوراتی بسیار شگفتانگیز و عالی و متفاوت با دیگران دراینباره دارد. عملاً خود نیز به آن پایبند بود. برای همه انسانها با هر تفکری حق حیات قائل بوده و عدالت اجتماعی، قضائی و امنیت اجتماعی و توجه به رفاه و مهربانی در دریافت مالیات را برای همه مردم در نظر داشت. حق آزادی ابراز عقیده به مخالفان خود داده و آنان را از بیتالمال محروم نمیکرد. درباره حقوق اقلیت ها در حکومت علوی مقالات متعددی نوشتهشده که بر محور فقه است و امتیاز این مقاله در این است که با بیان نکاتی بدیع از سیره حضرت با آنچه دیگران دراینباره گفته و نوشتهاند، متفاوت است.https://www.nahjmagz.ir/article_113639_8d5bec9732a10d80d7b8ab210b530ae6.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Fundamentals of Citizenship Rights in the Governance of Imam Ali(A.S.) based on the teachings of the Quranمبانی حقوق شهروندی در سیره حکومتداری امام علی علیه السلام (با رویکرد آموزههای قرآن کریم)147170113640FAمحمد داود آبادیکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی - دانشگاه خوارزمیJournal Article20190213Citizenship rights are among the most important issues in the scientific community, especially among lawyers and researchers; the institutionalization of a society on the intellectual foundations of democracy requires attention to the foundations of this kind of government's rights. As an Islamic country, Iran must formulate the foundations of civil rights from the perspective of Islam; to create a correct and appropriate model for the time and introduce the Alawite government around the world for all the forerunners of justice. The question that arises; is that what have been the "principles of civil rights" in the government of Imam Ali? This paper studies the principles of civil rights in Nahj al-Balaghah from two scientific and practical dimensions. In this regard, unlike citizenship rights in the democratic systems, which are based on rights and duties, citizenship rights in the Amir al-Mu'minin government are directly related to two authoritative sources of Islam. These sources are the Holy Quran and the Sunnah of the prophet (PBUH). Imam Ali (A.S.) considers the legitimacy of government as divine, which is achieved by the luck of the people in a society. Religion and politics are also closely related to and inseparable in theology. Imam Ali (A.S.) considers the relationship between rulers and citizens as a reciprocal relationship between right and duty. The people in the Islamic government have a hefty responsibility towards the society and the social system, for active participation in the social spheres and determining the type of government. In return, the Islamic rulers must create four conditions for the growth and excellence of humanity in society:<br />1- Execution of justice at all levels of the country.<br />2- Providing security in all areas (social-cultural-economic).<br />3- Ensuring the welfare of all citizens, regardless of religious and intellectual tendencies.<br />4- Creating a suitable ground for social rights in society for the growth and excellence of human beings.امروزه حقوق شهروندی یکی از مسائل مهم جوامع علمی بالخصوص در میان حقوقدانان و پژوهشگران محسوب میگردد؛ زیرا نهادینه شدن یک جامعه بر مبانی فکری دمکراسی، مستلزم توجه به مبانی این نوع حقوق در حکومت می-باشد. کشور ایران نیز به عنوان یک کشور اسلامی، باید مبانی حقوق شهروندی از دیدگاه اسلام تدوین کند؛ تا با ایجاد یک الگوی صحیح و متناسب با زمان، حکومت علوی را در سراسر جهان برای تمام عدالت پیشگان معرفی نماید. سؤالی که مطرح میشود؛ این است که، «مبانی حقوق شهروندی» در سیره حکومتی امام علی علیه السلام چگونه بوده است؟ این نوشتار کتابخانهای، با بررسی مبانی حقوق شهروندی در نهج البلاغه از دو بُعد علمی و کاربردی بر این واقعیت دلالت دارد؛ که: برخلاف حقوق شهروندی در نظام-های دموکراتیک جهان که مبتنی بر حق محوری و تکلیف محوری هستند؛ حقوق شهروندی در حکومت امیرمؤمنان علیه السلام با دو منبع معتبر اسلام؛ قرآن کریم و سنت پیامبر اکر صلی الله علیه و آله ارتباط مستقیمی دارد. لازم بذکر است؛ امام علیه السلام مشروعیت حکومت را الهی میداند؛ که با اقبال مردم در یک جامعه محقق میشود. دین و سیاست نیز در کلام علی علیه السلام رابطهای تنگاتنگ و ناگسستنی با هم دارند. امام علیه السلام رابطهی فرمانروایان و شهروندان، را چون حق و تکلیف، دوسویه و متقابل میداند. مردم در حکومت اسلامی دارای مسئولیتی سنگین در قبال اجتماع و نظام اجتماعی، از جهت مشارکت فعال در عرصههای اجتماع و تعیین نوع حاکمیت دارند و در مقابل، حکامان اسلامی باید برای رشد و تعالی انسانیت در جامعه چهار زمینه را ایجاد نمایند:<br />1- اجرای عدالت در تمام سطوح کشور.<br />2- تأمین امنیت در همه عرصهها(اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی).<br />3- تأمین رفاه همه شهروندان بدون لحاظ کردن نوع گرایشهای دینی و فکری.<br />4- ایجاد زمینه مناسب حقوق اجتماعی در جامعه برای رشد و تعالی انسانها.https://www.nahjmagz.ir/article_113640_be621dd1028868626fe2f62817b059e4.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823The Bio-Spiritual Model of Imam Ali (A.S.) in Letter 31 of Nahj al-Balaghahمدل زیست معنوی امام علی علیه السلام در نامه 31 نهج البلاغه171190113641FAمریم خادمیکارشناسی ارشد تفسیر قرآن کریم، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز، طلبه پایه 3 حوزه علمیهفاطمه حق جو اردکانیکارشناسی ارشد تفسیر قرآن کریم،دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیرازسارا خدریکارشناسی ارشد تفسیر قرآن کریم، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیرازJournal Article20181106Nahj al-Balaghah is the most valuable book after the Holy Quran, through which one can understand and think about the dimensions of a perfect human being. This book, which is the charter of humanization, teaches how man and society can grow and attain spiritual tolerance. It is enough to immerse in it, to receive the best possible way to the path of spirituality and attainment of perfection. The present article examines the letter of 31 Imams in Nahj al-Balaghah and analyzes his bio-spiritual model in this letter. According to the model of Imam Ali (A.S.) in this letter, man can achieve spiritual growth and development in three steps. The first step is awareness and enlightenment that man achieves through knowing himself, God, death, etc. The second step is cosmology and the correct way of dealing with the world, which helps his spiritual growth and development and makes him resilient and victorious against worldly temptations. This step helps them in the path of salvation. The last step is spiritual self-construction, which can be achieved in individual and social dimensions by earning virtues and abandoning vices. Virtues include obtaining piety, certainty, keeping the heart alive with the remembrance of God, urging good, reconciling with the people, and jihad on God's way. Vices include staying away from evil deeds, avoiding doubts, and not surrendering before misguidance. These two approaches raise the level of spirituality of the individual and society<br /> نهج البلاغه ارزشمند ترین کتابی است که پس از قرآن کریم میتوان با تأمل و تفکر در آن، به ابعاد وجودی یک انسان کامل پی برد. این کتاب که منشور انسانسازی است، شیوهی رشد و تحمل معنوی (زیست معنوی) انسان و جامعه را به خوبی آموزش میدهد. فقط کافی است اندکی در آن غوطهور شده، تا از طریق آن مسیر معنویت و رسیدن به کمال، به بهترین وجه ممکن دریافت گردد. مقاله حاضر به بررسی نامه 31 حضرت علیه السلام در نهجالبلاغه پرداخته و مدل زیست معنوی ایشان را در این نامه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. مطابق با الگوی حضرت علیه السلام در این نامه، انسان میتواند رشد و تحول معنوی را در سه گام کسب کند. گام اول آگاهی بخشی و بصیرت افزایی است که انسان با شناخت نسبت به خود، خدا، مرگ و ...به بصیرت و معرفت دست مییابد. گام دوم دنیاشناسی و شیوهی برخورد صحیح با دنیا است، که به رشد و تحول معنوی انسان کمک میکند و ایشان را در برابر وسوسههای دنیوی مقاوم و پیروز می-گرداند و آن را در مسیر رستگاری یاری میبخشد. گام آخر نیز خودسازی معنوی است که میتوان از طریق کسب فضائل و ترک رذائل، در دو بعد فردی و اجتماعی، نظیر کسب تقوا، یقین، زنده نگه داشتن قلب با یاد خدا، امر به معروف، آشتی با خلق، جهاد در راه خدا و ... و ترک رذائلی نظیر دوری و فاصله گرفتن از کار زشت، پرهیز از شک و شبهه و تسلیم شدن در برابر گمراهی، سطح معنویت فرد و جامعه را ارتقا بخشید.https://www.nahjmagz.ir/article_113641_fa530fc70839527d0624da41dd408f73.pdfبنیاد بین المللی نهج البلاغهفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه1735-805118220190823Arabic Abstract Articlesچکیده عربی مقالات191216113642FAمحسن حسینیبنیاد نهج البلاغهJournal Article19700101Arabic Abstract Articlesچکیده عربی مقالاتhttps://www.nahjmagz.ir/article_113642_3cfd4e0b55cb05cc63774ec17f1d5eeb.pdf