حضرت علی علیه السلام به عنوان نمونه اعلای انسان تربیت شده یا انسان کامل از طریق ایجاد چرخش ارزشی و معرفتی در مبانی تربیتی زمان خود، رویکردی واقعگرایانه نسبت به تربیت در پیش گرفتند. ایشان از طریق ترسیم تصویری واقعی از ماهیت دنیا و سیر انسان در آن، توجه به واقعیت گریزناپذیر مرگ و نقش تربیتی آن و پرداختن به جایگاه مهارتهای ارتباطی و شناختی برای متربیان، بنای تربیت را بر امور تجربه پذیر و واقعی، نه انتزاعی و آرمانی استوار کردند. آنچه از رویکرد تربیتی واقعگرایانه حضرت علی علیه السلام استنباط میشود این است که نظر به فضائل معرفتی و هنجارهای غیرمعرفتی بصورت توأمان در امر تربیت ضروری است و از مسیر گفتمان اخلاقی و تربیتی، اولویت فضایل فکری و تأثیر آن در فضائل عملی و نقش عواطف انسانی در این میان آشکار میگردد. این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است و هدف آن استنتاج رویکرد تربیتی واقعگرا از کلام حضرت علی j در گسترۀ مکتوبات آیة الله دین پرور، بعنوان نهج البلاغه پژوه معاصر است. استفاده از آثار آیة الله دین پرور به دلیل توجه موشکافانۀ ایشان به عمق و ظرافتهای بیانی حضرت، باعث شده است اثبات واقعگرایی تربیتی با قرائن بیشتر و تبیینهای عالمانهتری صورت گیرد.
مصباحی جمشید, پرستو, & سلطانی کوهانستانی, مریم. (1400). تبیین تئوری تربیتی واقعگرایانه امام علی علیه السلام مبتنی بر مکتوبات آیة الله دین پرور. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 20(1), 29-56.
MLA
پرستو مصباحی جمشید; مریم سلطانی کوهانستانی. "تبیین تئوری تربیتی واقعگرایانه امام علی علیه السلام مبتنی بر مکتوبات آیة الله دین پرور". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 20, 1, 1400, 29-56.
HARVARD
مصباحی جمشید, پرستو, سلطانی کوهانستانی, مریم. (1400). 'تبیین تئوری تربیتی واقعگرایانه امام علی علیه السلام مبتنی بر مکتوبات آیة الله دین پرور', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 20(1), pp. 29-56.
VANCOUVER
مصباحی جمشید, پرستو, سلطانی کوهانستانی, مریم. تبیین تئوری تربیتی واقعگرایانه امام علی علیه السلام مبتنی بر مکتوبات آیة الله دین پرور. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1400; 20(1): 29-56.