1
استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام
2
دانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشگاه قم
چکیده
معرفت و شناخت از مفاهیم بدیهی و غیرقابل تعریف است. معرفت نزد امیرمؤمنان علیه السلام امری ممکن و مطلوب است و علم حد نهایی تمامی فضیلتهاست و انسان در تمام کارهای خویش نیازمند معرفت است. کاوش در کلمات امیرمؤمنان علیه السلام در مصادری چون نهج البلاغه و غرر الحکم پژوهشگر را به واژههای جانشین و هم نشین با علم و معرفت، رهنمون میسازد. از منظر امیرمؤمنان علیه السلام نه تنها معرفت ممکن است بلکه میتوان به درجات مختلفی از معرفت، با ابزارهای متفاوتِ معرفتی دست یافت. بدین روی در نگاه امیرمؤمنان علیه السلام امکان معرفت ثابت و فراتر از امور مادی است و از طرق مختلفی چون حس، عقل، شهود و ... حاصل میشود. نوشته حاضر با روش کتابخانهای میکوشد با رویکرد تحلیلی با نگاهی به فرمایشات امیرمؤمنان علیه السلام بخشی از مهمترین مباحث معرفتشناسی را از دریچه سخنان آن امام همام مورد کاوش قرار دهد. از این رو پس از تعریف معرفت، به بررسی امکان معرفت و انواع آن پرداخته شده، سپس از منابع معرفت و ارزش معرفتی آنها سخن گفتهایم.
شاکر, محمدتقی, & یارمحمدی, مهدی. (1399). چیستی معرفت، منابع و ارزش گذاری آن در کلام امام علی -علیه السلام-. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(2), 83-104.
MLA
محمدتقی شاکر; مهدی یارمحمدی. "چیستی معرفت، منابع و ارزش گذاری آن در کلام امام علی -علیه السلام-". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19, 2, 1399, 83-104.
HARVARD
شاکر, محمدتقی, یارمحمدی, مهدی. (1399). 'چیستی معرفت، منابع و ارزش گذاری آن در کلام امام علی -علیه السلام-', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 19(2), pp. 83-104.
VANCOUVER
شاکر, محمدتقی, یارمحمدی, مهدی. چیستی معرفت، منابع و ارزش گذاری آن در کلام امام علی -علیه السلام-. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1399; 19(2): 83-104.