لفظ قرآن ناطق، برای اولین بار توسط امام علی(ع) مطرح گردید. مقام قرآن ناطق از قرآن مکتوب بالاتر بوده و قرآن کریم در آیات بسیاری اشاره به مراتب ایشان و هدایت به سوی آنها نموده و اهل بیت (ع) را یگانه مرجعی که علم الکتاب در نزد ایشان است معرفی نمودهاست. بر پایه بسیاری از احادیث وارده، پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع)، تنها مصادیق قرآن ناطق هستند؛ زیرا تمام رفتار، گفتار و کردار ایشان بر اساس آیات قرآن بوده هستند و آنها هستند که در میان تمام برداشتهای مختلفی که در طول تاریخ توسط افراد مختلف از آیات قرآن داشتهاند، مراد و مقصود حقیقی الهی را میدانند و به آن نطق میکنند. بسیاری از فرقههای منحرف برای گمراه کردن مردم از آیات متشابه، سوء استفاده کردهاند که محفوظ ماندن از این آسیب فقط به واسطه تمسک به اهل بیت(ع) که قرآن ناطقند محقق میشود از این رو میتوان تبلور آیات قرآن را در رفتار و گفتار آنان یافت و در واقع هیچگونه تناقضی بین آنان و قرآن نیست و جز امامان معصوم (ع)، مصداق دیگری برای قرآن ناطق نیست
حاجیان, سعید, & پهلوان, منصور. (1398). مفهوم شناسی قرآن ناطق و ارتباط آن با معصومین علیهم السلام. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18(1), 157-174.
MLA
سعید حاجیان; منصور پهلوان. "مفهوم شناسی قرآن ناطق و ارتباط آن با معصومین علیهم السلام". فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18, 1, 1398, 157-174.
HARVARD
حاجیان, سعید, پهلوان, منصور. (1398). 'مفهوم شناسی قرآن ناطق و ارتباط آن با معصومین علیهم السلام', فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 18(1), pp. 157-174.
VANCOUVER
حاجیان, سعید, پهلوان, منصور. مفهوم شناسی قرآن ناطق و ارتباط آن با معصومین علیهم السلام. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه, 1398; 18(1): 157-174.