استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر گروه زبان و ادبیات عربی.
چکیده
نهجالبلاغه از جهت تصویرسازیهای ادبی و بلاغی از جایگاه و مقام شامخی برخوردار است و امام (ع) قدرت فزایندهای در خلق تصاویر بلاغی و تأثیرگذار از موضوعات و رویدادهای مورد بحث از خود نشان داده است. با تعمق فراوان در ماهیت تصاویر بلاغی موجود در این کتاب نفیس و با مطالعه و آگاهی از دستاوردهای جدید بلاغی، شاهد نزدیکی تصاویر بلاغی نهجالبلاغه با مختصات تصاویر سینمایی خواهیم بود. تصاویر پویا و فنی امام (ع) به طور شگفتانگیزی از عناصر سینمایی موثری برخوردار است که در انتقال مضامین مورد بحث نقش بسزایی ایفا کرده است. این مقاله با تکیه بر مبانی نظری موجود در کتابهای نقد سینما، به تعیین و بررسی مهمترین مؤلفههای سینمایی و سپس استخراج شواهدی از آن در خطبههای نهجالبلاغه که از صبغه روایی برخوردارند، میپردازد تا قابلیت سینمایی و نمایشی تصاویر نهجالبلاغه نمایان و تحلیل کند. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که تصاویر بلاغی نهجالبلاغه به ویژه زمانی که متن دینی از روایت بهره میگیرید از عناصر و امکانات سینمایی ویژهای بهره گرفته است. عناصری چون روایت تودرتو و حرکتی، میزانسن، پرسپکتیو، زاویه دید دوربینی، مونتاژ و فرایند تدوین در تصاویر بلاغی امام(ع) کاربرد دارد و در تأثیرگذاری و پویایی تصاویر ارائه شده نقش فعالی ایفا کرده است.